CAP. IX
Operatiuni scutite
Scutiri pentru opera?iunile din interiorul tarii
ART. 141
(1) Urm?toarele opera?iuni de interes general sunt scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?:
a) spitalizarea, ingrijirile medicale, inclusiv veterinare, ?i opera?iunile strâns legate de acestea, desf??urate de unit??i autorizate pentru astfel de activit??i, indiferent de forma de organizare, precum spitale, sanatorii, centre de s?n?tate rurale sau urbane, dispensare, cabinete ?i laboratoare medicale, centre de îngrijire medical? ?i de diagnostic, baze de tratament ?i recuperare, sta?ii de salvare ?i alte unit??i autorizate sa desf??oare astfel de activit??i, cantinele organizate pe lâng? aceste unit??i, serviciile funerare prestate de unit??ile sanitare;
b) prest?rile de servicii efectuate în cadrul profesiunii lor de c?tre stomatologi ?i tehnicieni dentari, precum ?i livrarea de proteze dentare efectuat? de stomatologi ?i de tehnicienii dentari;
c) prest?rile de îngrijire ?i supraveghere efectuate de personal medical ?i paramedical;
d) transportul bolnavilor ?i al persoanelor accidentate, în vehicule special amenajate în acest scop;
e) livr?rile de organe, de sânge ?i de lapte, de provenienta uman?;
f) activitatea de înv???mânt prev?zut? de Legea înv???mântului nr. 84/1995, republicat?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, desfasurata de unit??ile autorizate, inclusiv activitatea c?minelor ?i a cantinelor organizate pe lâng? aceste unit??i, formarea profesional? a adul?ilor, precum ?i prest?rile de servicii ?i livr?rile de bunuri strâns legate de acestea, efectuate de c?tre institu?iile publice sau de c?tre alte entit??i recunoscute, care au aceste obiective;
g) prest?rile de servicii ?i/sau livr?rile de bunuri strâns legate de asistenta ?i/sau protec?ia social? efectuate de institu?iile publice sau de alte entit??i recunoscute ca având caracter social; serviciile de cazare, masa ?i tratament, prestate de persoane impozabile care î?i desf??oar? activitatea în sta?iuni balneoclimaterice, dac? au încheiat contracte cu Casa Nationala de Pensii ?i Alte Drepturi de Asigur?ri Sociale ?i contravaloarea acestora este decontat? pe baza de bilete de tratament;
h) prest?rile de servicii ?i/sau livr?rile de bunuri strâns legate de protec?ia copiilor ?i a tinerilor, efectuate de institu?iile publice sau alte entit??i recunoscute ca având caracter social;
i) prest?rile de servicii ?i/sau livr?rile de bunuri furnizate membrilor în interesul lor colectiv, în schimbul unei cotizatii fixate conform statutului, de organiza?ii f?r? scop patrimonial ce au obiective de natura politica, sindicala, religioas?, patriotica, filozofica, filantropica, patronala, profesional? sau civic?, precum ?i obiective de reprezentare a intereselor membrilor lor, în condi?iile în care aceasta scutire nu provoac? distorsiuni de concurenta;
j) prest?rile de servicii strâns legate de practicarea sportului sau a educa?iei fizice, efectuate de organiza?ii f?r? scop patrimonial pentru persoanele care practica sportul sau educa?ia fizica;
k) prest?rile de servicii culturale, precum ?i livr?rile de bunuri strâns legate de aceste servicii, efectuate de institu?ii publice sau de organiza?ii culturale nonprofit;
l) prest?rile de servicii ?i/sau livr?rile de bunuri efectuate de persoane ale c?ror opera?iuni sunt scutite, potrivit lit. a) ?i lit. f)-k), cu ocazia manifest?rilor destinate sa le aduc? sprijin financiar ?i organizate în profitul lor exclusiv, cu condi?ia ca aceste scutiri sa nu produc? distorsiuni concurentiale;
m) activit??ile specifice posturilor publice na?ionale de radio ?i de televiziune, cu excep?ia activit??ilor de publicitate ?i altor activit??i de natura comercial?.
n) abrogat?.
(2) Alte opera?iuni scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?:
a) activit??ile de cercetare-dezvoltare ?i inovare pentru realizarea programelor, subprogramelor ?i proiectelor, precum ?i a ac?iunilor cuprinse în Planul na?ional de cercetare-dezvoltare ?i inovare, în programele-nucleu ?i în planurile sectoriale, prev?zute de Ordonanta Guvernului nr. 57/2002 privind cercetarea ?tiin?ific? ?i dezvoltarea tehnologic?, aprobat? cu modific?ri ?i complet?ri prin Legea nr. 324/2003, cu modific?rile ulterioare, precum ?i activit??ile de cercetare-dezvoltare ?i inovare finan?ate în parteneriat interna?ional, regional ?i bilateral;
b) livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii efectuate de produc?torii agricoli individuali ?i asocia?iile f?r? personalitate juridic? ale acestora;
c) prest?rile urm?toarelor servicii financiare ?i bancare:
1. acordarea ?i negocierea de credite ?i administrarea creditului de c?tre persoana care îl acorda;
2. acordarea, negocierea ?i preluarea garan?iilor de credit sau a garan?iilor colaterale pentru credite, precum ?i administrarea garan?iilor de credit de c?tre persoana care acorda creditul;
3. orice opera?iune legat? de depozite ?i conturi financiare, inclusiv orice opera?iuni cu ordine de plata, transferuri de bani, instrumente de debit, carduri de credit sau de debit, cecuri sau alte instrumente de plata, precum ?i opera?iuni de factoring;
4. emisiunea, transferul ?i/sau orice alte opera?iuni cu moneda nationala sau str?in?, cu excep?ia monedelor sau a bancnotelor care sunt obiecte de colectie;
5. emisiunea, transferul ?i/sau orice alte opera?iuni cu titluri de participare, titluri de crean?e, cu excep?ia execut?rii acestora, obliga?iuni, certificate, cambii, alte instrumente financiare sau alte valori mobiliare;
6. gestiunea fondurilor comune de plasament ?i/sau a fondurilor comune de garantare a crean?elor efectuate de orice entit??i constituite în acest scop;
d) opera?iunile de asigurare ?i/sau reasigurare, precum ?i prest?rile de servicii în legatura cu opera?iunile de asigurare ?i/sau de reasigurare efectuate de persoanele care intermediaza astfel de opera?iuni;
e) jocurile de noroc organizate de persoanele autorizate, conform legii, sa desf??oare astfel de activit??i;
f) abrogat?;
g) lucr?rile de construc?ii, amenaj?ri, repara?ii ?i între?inere la monumentele care comemoreaza combatanti, eroi, victime ale r?zboiului ?i ale Revolu?iei din Decembrie 1989;
h) transportul fluvial de persoane în Delta Dun?rii ?i pe rutele Or?ova-Moldova Noua, Br?ila-Hâr?ova ?i Gala?i-Grindu;
i) livrarea obiectelor ?i vesmintelor de cult religios, tip?rirea c?r?ilor de cult, teologice sau cu con?inut bisericesc ?i care sunt necesare pentru practicarea cultului, precum ?i furnizarea de bunuri asimilate obiectelor de cult, conform art. 1 din Legea nr. 103/1992 privind dreptul exclusiv al cultelor religioase pentru producerea obiectelor de cult, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare;
j) abrogat?;
k) arendarea, concesionarea ?i închirierea de bunuri imobile, cu urm?toarele excep?ii:
1. opera?iunile de cazare care sunt efectuate în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu func?ie similar?, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping;
2. serviciile de parcare a vehiculelor;
3. închirierea utilajelor ?i a ma?inilor fixate în bunurile imobile;
4. închirierea seifurilor;
l) livr?rile de bunuri care au fost afectate unei activit??i scutite în baza prezentului articol, dac? taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor respective nu a fost dedus?, precum ?i livr?rile de bunuri a c?ror achizi?ie a f?cut obiectul excluderii dreptului de deducere, conform art. 145 alin. (7) lit. b).
(3) Orice persoana impozabil? poate opta pentru taxarea opera?iunilor prev?zute la alin. (2) lit. k), în condi?iile stabilite prin norme.
-----------
Litera f) a alin. (1) al art. 141 a fost modificat? prin RECTIFICAREA nr. 571 din 22 decembrie 2003 publicat? MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 6 februarie 2004.
Literele k) ?i m) ale alin. (1) al art. 141 au fost modificate de pct. 22 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005 (modific?ri aplicabile cu data de 1 iunie 2005). A se vedea ?i prevederile ORDONAN?EI DE URGENTA nr. 30 din 28 aprilie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 367 din 29 aprilie 2005.
Litera n) a alin. (1) al art. 141 a fost abrogat? de pct. 23 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005 (abrogare aplicabil? cu data de 1 iunie 2005). A se vedea ?i prevederile ORDONAN?EI DE URGENTA nr. 30 din 28 aprilie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 367 din 29 aprilie 2005.
Literele f) ?i j) ale alin. (2) al art. 141 au fost abrogate de pct. 24 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005 (abrog?ri aplicabile cu data de 1 iunie 2005). A se vedea ?i prevederile ORDONAN?EI DE URGENTA nr. 30 din 28 aprilie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 367 din 29 aprilie 2005.
Literele k) ?i m) ale alin. (1) al art. 141 au fost modificate de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Litera n) a alin. (1) al art. 141 a fost abrogat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Literele f) ?i j) ale alin. (2) al art. 141 au fost abrogate de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
*) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.
Scutiri la import
ART. 142
Sunt scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?:
a) importul de bunuri a c?ror livrare în România este în orice situa?ie scutit? de taxa pe valoarea ad?ugat?;
b) bunurile introduse în ?ara de c?l?tori sau de alte persoane fizice cu domiciliul în ?ara ori în str?in?tate, în condi?iile ?i în limitele stabilite potrivit reglement?rilor legale în vigoare, pentru regimul vamal aplicabil persoanelor fizice;
c) bunurile importate destinate comercializ?rii în regim duty-free, precum ?i prin magazinele pentru servirea în exclusivitate a reprezentantelor diplomatice ?i a personalului acestora;
d) importul de bunuri de c?tre misiunile diplomatice ?i birourile consulare, precum ?i de c?tre cet??enii str?ini cu statut diplomatic sau consular în România, în condi?ii de reciprocitate, potrivit precedurii stabilite prin norme;
e) importul de bunuri efectuat de reprezentantele organismelor interna?ionale ?i interguvernamentale acreditate în România, precum ?i de c?tre cet??enii str?ini angaja?i ai acestor organiza?ii, în limitele ?i în conformitate cu condi?iile precizate în conven?iile de înfiin?are a acestor organiza?ii, potrivit procedurii stabilite prin norme;
f) importul de bunuri de c?tre for?ele armate ale statelor str?ine membre NATO pentru uzul acestora sau al personalului civil insotitor ori pentru aprovizionarea popotelor sau cantinelor, în cazul în care aceste forte sunt destinate efortului comun de ap?rare;
g) abrogat?;
h) importul de bunuri primite în mod gratuit cu titlu de ajutoare sau dona?ii destinate unor scopuri cu caracter religios, de ap?rare a s?n?t??ii, de ap?rare a tarii sau siguran?ei na?ionale, artistic, sportiv, de protec?ie ?i ameliorare a mediului, de protec?ie ?i conservare a monumentelor istorice ?i de arhitectura, în condi?iile stabilite prin norme;
i) importul de bunuri finan?ate din împrumuturi nerambursabile acordate de guverne str?ine, organisme interna?ionale ?i/sau organiza?ii nonprofit din str?in?tate ?i din ?ara, în condi?iile stabilite prin norme;
j) importul urm?toarelor bunuri: bunurile de origine romana, bunurile str?ine care, potrivit legii, devin proprietatea statului, bunurile reparate în str?in?tate sau bunurile care le înlocuiesc pe cele necorespunz?toare calitativ, returnate partenerilor externi în perioada de garan?ie, bunurile care se înapoiaz? în ?ara ca urmare a unei expedieri eronate, echipamentele pentru protec?ia mediului, stabilite prin hot?râre a Guvernului.
-----------
Litera a) a art. 142 a fost modificat? de pct. 76 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Litera g) a art. 142 a fost abrogat? de pct. 25 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005 (abrogare aplicabil? cu data de 1 iunie 2005). A se vedea ?i prevederile ORDONAN?EI DE URGENTA nr. 30 din 28 aprilie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 367 din 29 aprilie 2005.
Litera g) a art. 142 a fost abrogat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
*) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.
Scutiri pentru exporturi sau alte opera?iuni similiare ?i pentru transportul interna?ional
ART. 143
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?:
a) livr?rile de bunuri expediate sau transportate în afar? tarii, de c?tre furnizor sau de alta persoana în contul sau;
b) livr?rile de bunuri expediate sau transportate în afar? tarii de cump?r?torul care nu este stabilit în interiorul tarii, sau de alta persoana în contul sau, cu excep?ia bunurilor transportate de cump?r?torul însu?i ?i folosite la echiparea sau aprovizionarea ambarcatiunilor de agrement ?i avioanelor de turism sau a oric?rui mijloc de transport de uz privat;
c) prest?rile de servicii, inclusiv transportul ?i prest?rile de servicii accesorii transportului, legate direct de exportul de bunuri sau de bunurile plasate în regimuri vamale suspensive, cu excep?ia prest?rilor de servicii scutite, potrivit art. 141;
d) transportul, prest?rile de servicii accesorii transportului, alte servicii direct legate de importul bunurilor, dac? valoarea acestora este inclus? în baza de impozitare a bunurilor importate, potrivit art. 139;
e) transportul interna?ional de persoane ?i serviciile direct legate de acest transport, inclusiv livr?rile de bunuri destinate a fi acordate ca tratatie pasagerilor la bordul unui vapor, avion, autocar sau tren;
f) în cazul navelor utilizate pentru transportul interna?ional de persoane ?i/sau de m?rfuri, pentru pescuit sau alta activitate economic? sau pentru salvare ori asistenta pe mare, al navelor de r?zboi, urm?toarele opera?iuni:
1. livrarea de carburan?i, echipamente ?i alte bunuri destinate a fi încorporate sau utilizate pe nave, cu excep?ia navelor folosite pentru pescuit fluvial sau de coasta;
2. prest?rile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale navelor ?i/sau pentru incarcatura acestora;
g) în cazul aeronavelor care presteaz? transporturi interna?ionale de persoane ?i/sau de m?rfuri, urm?toarele opera?iuni:
1. livr?rile de carburan?i, echipamente ?i alte bunuri destinate a fi încorporate sau utilizate pe aeronave;
2. prest?rile de servicii efectuate pentru nevoile directe ale aeronavelor ?i/sau pentru incarcatura acestora;
h) prest?rile de servicii pentru navele aflate în proprietatea companiilor de naviga?ie care î?i desf??oar? activitatea în regimul special maritim sau operate de acestea, precum ?i livr?rile de nave în întregul lor c?tre aceste companii;
i) livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii, în favoarea misiunilor diplomatice ?i oficiilor consulare, a personalului acestora, precum ?i a oric?ror cet??eni str?ini având statut diplomatic sau consular în România, în condi?ii de reciprocitate;
j) livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii, în favoarea reprezentantelor organismelor interna?ionale ?i interguvernamentale acreditate în România, precum ?i a cet??enilor str?ini angaja?i ai acestora, în limitele ?i în conformitate cu condi?iile precizate în conven?iile de înfiin?are a acestor organiza?ii;
k) livr?rile de bunuri ?i/sau prest?rile de servicii, c?tre for?ele armate ale statelor str?ine membre NATO, pentru uzul for?elor armate sau al personalului civil care înso?e?te for?ele armate sau pentru aprovizionarea cantinelor, dac? for?ele iau parte la efortul de ap?rare comun; în cazul în care bunurile nu sunt expediate sau transportate în afar? tarii ?i pentru prest?rile de servicii, scutirea se acorda potrivit unei proceduri de restituire a taxei, stabilite prin ordin al ministrului finan?elor publice;
l) livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii finan?ate din ajutoare sau împrumuturi nerambursabile acordate de c?tre guverne str?ine, de organisme interna?ionale ?i de organiza?ii nonprofit ?i de caritate din str?in?tate ?i din ?ara, inclusiv din dona?ii ale persoanelor fizice;
m) construirea, consolidarea, extinderea, restaurarea ?i reabilitarea lacasurilor de cult religios sau a altor cl?diri utilizate în acest scop;
n) prest?rile de servicii po?tale, efectuate pe teritoriul României de operatorii prev?zu?i de Ordonanta Guvernului nr. 70/2001 pentru ratificarea Actelor adoptate de Congresul Uniunii Po?tale Universale de la Beijing (1999), aprobat? prin Legea nr. 670/2001, constând în preluarea ?i distribuirea trimiterilor po?tale din str?in?tate, inclusiv servicii financiar-po?tale;
o) servicii prestate de persoane din România, în contul beneficiarilor cu sediul sau domiciliul în str?in?tate, pentru bunurile din import aflate în perioada de garan?ie;
p) prest?rile de servicii efectuate de intermediari care ac?ioneaz? în numele sau în contul unei alte persoane, atunci când intervin în opera?iuni prev?zute de prezentul articol.
(2) Prin norme se stabilesc, acolo unde este cazul, documentele necesare pentru a justifica scutirea de taxa pe valoarea ad?ugat? pentru opera?iunile prev?zute la alin. (1) ?i, dup? caz, procedura ?i condi?iile care trebuie îndeplinite pentru aplicarea scutirii de taxa pe valoarea ad?ugat?.
Scutiri speciale legate de traficul interna?ional de bunuri
ART. 144
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?:
a) livrarea de bunuri care sunt plasate în regim de antrepozit vamal;
b) livrarea de bunuri destinate plasarii în magazinele duty-free ?i în alte magazine situate în aeroporturile interna?ionale, prev?zute la Sec?iunea 1 a Capitolului I din Ordonanta Guvernului nr. 86/2003 privind reglementarea unor m?suri în materie financiar-fiscal?, precum ?i livr?rile de bunuri efectuate prin aceste magazine;
c) urm?toarele opera?iuni desf??urate într-o zona libera sau într-un port liber:
1. introducerea de bunuri str?ine într-o zona libera sau port liber, direct din str?in?tate, în vederea simplei depozitari, f?r? întocmirea de formalit??i vamale;
2. opera?iunile comerciale de vânzare-cump?rare a m?rfurilor str?ine între diversi operatori din zona libera sau portul liber sau între ace?tia ?i alte persoane din afar? zonei libere sau a portului liber;
3. scoaterea de bunuri str?ine din zona libera sau portul liber, în afar? tarii, f?r? întocmirea de declara?ii vamale de export, bunurile fiind în aceea?i stare ca în momentul introducerii lor în zona libera sau portul liber;
d) prest?rile de servicii legate direct de opera?iunile prev?zute la lit. a)-c).
(2) Scutirile prev?zute la alin. (1) nu se aplica bunurilor care sunt livrate pentru utilizare sau consum în România, inclusiv în antrepozitul vamal, zona libera sau în portul liber, sau care r?mân în România la încetarea situa?iilor prev?zute la alin. (1).
(3) Prin norme se stabilesc, acolo unde este cazul, documentele necesare pentru a justifica scutirea de taxa pe valoarea ad?ugat? pentru opera?iunile prev?zute la alin. (1) ?i, dup? caz, procedura ?i condi?iile care trebuie îndeplinite pentru aplicarea scutirii de taxa pe valoarea ad?ugat?.
CAP. X
Regimul deducerilor
Dreptul de deducere
ART. 145
(1) Dreptul de deducere ia na?tere în momentul în care taxa pe valoarea ad?ugat? deductibil? devine exigibil?.
(2) Pentru bunurile importate pana la data de 31 decembrie 2003, în baza certificatelor de suspendare a taxei pe valoarea ad?ugat?, eliberate în baza Legii nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea ad?ugat?, republicat?, pentru care termenul de plata intervine dup? data de 1 ianuarie 2004 inclusiv, taxa pe valoarea ad?ugat? devine deductibil? la data pl??ii efective.
(3) Dac? bunurile ?i serviciile achizi?ionate sunt destinate utiliz?rii în folosul opera?iunilor sale taxabile, orice persoana impozabil? înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? are dreptul sa deduc?:
a) taxa pe valoarea ad?ugat? datorat? sau achitat?, aferent? bunurilor care i-au fost livrate sau urmeaz? sa îi fie livrate, ?i pentru prest?rile de servicii care i-au fost prestate ori urmeaz? sa îi fie prestate de o alta persoana impozabil?;
b) taxa pe valoarea ad?ugat? achitat? pentru bunurile importate.
(4) De asemenea, se acorda oric?rei persoane impozabile, înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, dreptul de deducere pentru taxa pe valoarea ad?ugat? prev?zut? la alin. (3), dac? bunurile ?i serviciile achizi?ionate sunt destinate utiliz?rii pentru realizarea urm?toarelor opera?iuni:
a) livr?ri de bunuri ?i/sau prest?ri de servicii scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?, prev?zute la art. 143 alin. (1) ?i la art. 144 alin. (1);
b) opera?iuni rezultând din activit??i economice, pentru care locul livr?rii/prest?rii este considerat a fi în str?in?tate, dac? taxa pe valoarea ad?ugat? ar fi deductibil?, în cazul în care opera?iunea s-ar desfasura în ?ara.
(5) Orice persoana impozabil? înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? are dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? pentru:
a) opera?iunile prev?zute la art. 128 alin. (9) lit. e) ?i f) ?i art. 129 alin. (4), dac? acestea sunt afectate realiz?rii opera?iunilor prev?zute la alin. (3) ?i (4);
b) opera?iunile prev?zute la art. 128 alin. (7) ?i (8), dac? taxa pe valoarea ad?ugat? ar fi aplicabil? transferului respectiv;
c) opera?iunile prev?zute la art. 128 alin. (9) lit. a)-c), în m?sura în care acestea rezulta din opera?iunile prev?zute la alin. (3) ?i (4);
d) opera?iunile prev?zute la art. 128 alin. (9) lit. d).
(6) În condi?iile stabilite prin norme, se acorda dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? pentru achizi?iile de bunuri ?i/sau servicii destinate realiz?rii opera?iunilor prev?zute la alin. (3)-(5), efectuate de persoane impozabile înainte de înregistrarea ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, care nu aplica regimul special de scutire prev?zut la art. 152.
(7) Nu poate fi dedus? taxa pe valoarea ad?ugat? pentru:
a) bunuri/servicii achizi?ionate de furnizori/prestatori în contul clien?ilor ?i care apoi se deconteaz? acestora;
b) b?uturi alcoolice ?i produse din tutun destinate ac?iunilor de protocol.
(8) Pentru exercitarea dreptului de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat?, orice persoana impozabil? trebuie sa justifice dreptul de deducere, în func?ie de felul opera?iunii, cu unul din urm?toarele documente:
a) pentru taxa pe valoarea ad?ugat? datorat? sau achitat?, aferent? bunurilor care i-au fost livrate sau urmeaz? sa îi fie livrate, ?i pentru prest?rile de servicii care i-au fost prestate ori urmeaz? sa îi fie prestate de o alta persoana impozabil?, cu factura fiscal?, care cuprinde informa?iile prev?zute la art. 155 alin. (8), ?i este emis? pe numele persoanei de c?tre o persoana impozabil? înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?. Beneficiarii serviciilor prev?zute la art. 150 alin. (1) lit. b) ?i art. 151 alin. (1) lit. b), care sunt înregistra?i ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, justifica taxa dedus?, cu factura fiscal?, întocmit? potrivit art. 155 alin. (4);
b) pentru importuri de bunuri, cu declara?ia vamal? de import sau un act constatator emis de autorit??ile vamale; pentru importurile care mai beneficiaz? de amânarea pl??ii taxei în vama, conform alin. (2), se va prezenta ?i documentul care confirma achitarea taxei pe valoarea ad?ugat?.
(9) Prin normele de aplicare a prezentului titlu, se prev?d situa?iile în care se poate folosi un alt document decât cele prev?zute la alin. (8), pentru a justifica dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat?.
(10) În situa?iile prev?zute la art. 138, precum ?i în alte cazuri specificate prin norme, taxa pe valoarea ad?ugat? dedus? poate fi ajustata. Procedura de ajustare se stabile?te prin norme.
(11) Orice persoana impozabil?, care a aplicat regimul special de scutire prev?zut la art. 152, ?i ulterior trece la aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea ad?ugat?, are dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? la data înregistr?rii ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, dac? sunt îndeplinite condi?iile prev?zute la alin. (12), pentru:
a) bunuri de natura stocurilor, conform reglement?rilor contabile, care se afla în stoc la data la care persoana respectiva a fost înregistrat? cu pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?;
b) bunuri de natura mijloacelor fixe, care au fost achizi?ionate cu cel mult 90 de zile anterior datei de înregistrare ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(12) Pentru exercitarea dreptului de deducere prev?zut la alin. (11), trebuie îndeplinite urm?toarele condi?ii:
a) bunurile respective urmeaz? a fi folosite pentru opera?iuni cu drept de deducere;
b) persoana impozabil? trebuie sa detina o factura fiscal? sau un alt document legal aprobat care justifica suma taxei pe valoarea ad?ugat? aferente bunurilor achizi?ionate.
(13) Taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor ?i serviciilor achizi?ionate, destinate realiz?rii obiectivelor proprii de investi?ii, stocurilor de produse cu destina?ie special?, finan?ate de la bugetul de stat sau de la bugetele locale, se deduce potrivit prevederilor legale. Cu taxa pe valoarea ad?ugat? dedus? pentru realizarea obiectivelor proprii de investi?ii se vor reintregi obligatoriu disponibilit??ile de investi?ii. Sumele deduse în cursul anului fiscal pentru obiectivele proprii de investi?ii pot fi utilizate numai pentru plati aferente aceluia?i obiectiv de investi?ii. La încheierea exerci?iului financiar, sumele deduse ?i neutilizate se vireaz? la bugetul de stat sau bugetele locale în conturile ?i la termenele stabilite prin normele metodologice anuale privind încheierea exerci?iului financiar-bugetar ?i financiar-contabil, emise de Ministerul Finan?elor Publice.
Perioada fiscal?
ART. 146
(1) Perioada fiscal? pentru taxa pe valoarea ad?ugat? este luna calendaristic?.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), pentru persoanele impozabile care nu au dep??it în cursul anului precedent o cifra de afaceri din opera?iuni taxabile ?i/sau scutite cu drept de deducere de 100.000 euro inclusiv, la cursul de schimb valutar din ultima zi lucr?toare a anului precedent, perioada fiscal? este trimestrul calendaristic.
(3) Persoanele impozabile care se încadreaz? în prevederile alin. (2) au obliga?ia de a depune la organele fiscale teritoriale, pana la data de 25 februarie, o declara?ie în care sa men?ioneze cifra de afaceri din anul precedent.
(4) Persoanele impozabile care iau fiinta în cursul anului trebuie sa declare, cu ocazia înregistr?rii fiscale, cifra de afaceri pe care preconizeaza sa o realizeze în cursul anului, iar dac? aceasta nu dep??e?te 100.000 euro inclusiv, au obliga?ia de a depune deconturi trimestriale în anul infiintarii. Dac? cifra de afaceri ob?inut? în anul infiintarii este mai mare de 100.000 euro, în anul urm?tor perioada fiscal? va fi luna calendaristic?, conform alin. (1), iar dac? cifra de afaceri ob?inut? nu dep??e?te 100.000 euro inclusiv, perioada fiscal? va fi trimestrul, urmând ca persoana impozabil? sa se conformeze prevederilor alin. (3).
-----------
Alin. (3) al art. 146 a fost modificat de pct. 77 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Deducerea taxei pentru persoanele impozabile cu regim mixt
ART. 147
(1) Orice persoana impozabil?, înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, care realizeaz? sau urmeaz? sa realizeze atât opera?iuni care dau drept de deducere, cat ?i opera?iuni care nu dau drept de deducere, este denumita în continuare pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? cu regim mixt.
(2) Dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? aferente bunurilor ?i serviciilor achizi?ionate de orice pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? cu regim mixt se determina conform prezentului articol.
(3) Achizi?iile de bunuri ?i servicii destinate exclusiv realiz?rii de opera?iuni care dau drept de deducere, inclusiv de investi?ii destinate realiz?rii de astfel de opera?iuni, se înscriu într-un jurnal pentru cump?r?ri, care se întocme?te separat pentru aceste opera?iuni, ?i taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? acestora se deduce integral.
(4) Achizi?iile de bunuri ?i servicii destinate exclusiv realiz?rii de opera?iuni care nu dau drept de deducere, precum ?i de investi?ii care sunt destinate realiz?rii de astfel de opera?iuni se înscriu în jurnalul pentru cump?r?ri, care se întocme?te separat pentru aceste opera?iuni, iar taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? acestora nu se deduce.
(5) Bunurile ?i serviciile pentru care nu se cunoa?te destina?ia în momentul achizi?iei, respectiv dac? vor fi utilizate pentru realizarea de opera?iuni care dau drept de deducere sau opera?iuni care nu dau drept de deducere ori pentru care nu se poate determina propor?ia în care sunt sau vor fi utilizate pentru opera?iuni care dau drept de deducere ?i opera?iuni care nu dau drept de deducere, se eviden?iaz? într-un jurnal pentru cump?r?ri întocmit separat. Taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? acestor achizi?ii se deduce pe baza de pro-rata. Prin excep?ie, în cazul achizi?iilor destinate realiz?rii de investi?ii, care se prev?d ca vor fi utilizate atât pentru realizarea de opera?iuni care dau drept de deducere, cat ?i pentru opera?iuni care nu dau drept de deducere, este permis? deducerea integrala a taxei pe valoarea ad?ugat? pe parcursul procesului investitional, urmând ca taxa dedus? sa fie ajustata în conformitate cu procedura stabilit? prin norme.
(6) În cursul unui an fiscal este permis? rectificarea taxei deduse aferente achizi?iilor de bunuri/servicii care se constata ca ulterior au fost utilizate pentru alta destina?ie decât cea prev?zut? la data achizi?iei. Rectific?rile se eviden?iaz? pe randurile de regularizare din decontul de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(7) Pro-rata se determina ca raport între: veniturile ob?inute din opera?iuni care dau drept de deducere, inclusiv subven?iile legate direct de pre?ul acestora, la numarator, iar la numitor veniturile de la numarator plus veniturile ob?inute din opera?iuni care nu dau drept de deducere. În calculul pro-rata, la numitor se adauga aloca?iile, subven?iile sau alte sume primite de la bugetul de stat sau bugetele locale, în scopul finan??rii de activit??i scutite f?r? drept de deducere sau care nu intra în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat?. Se exclud din calculul pro-rata veniturile financiare, dac? acestea sunt accesorii activit??ii principale. Nu se includ în calculul pro-rata serviciile efectuate de prestatori stabili?i în str?in?tate, astfel cum sunt defini?i la art. 151 alin. (2), pentru care beneficiarii au obliga?ia pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat?. Pro-rata se determina anual, situa?ie în care elementele prev?zute la numitor ?i numarator sunt cumulate pentru întregul an fiscal. Prin excep?ie, aceasta poate fi determinata lunar sau trimestrial, dup? caz, conform alin. (13), situa?ie în care elementele prev?zute la numitor ?i numarator sunt cele efectiv realizate în cursul fiec?rei luni, respectiv trimestru.
(8) Pro-rata aplicabil? provizoriu pentru un an este ori pro-rata definitiva determinata pentru anul precedent, ori pro-rata estimat? în func?ie de opera?iunile prev?zute a fi realizate în anul curent. Persoanele impozabile trebuie sa comunice organului fiscal teritorial, la începutul fiec?rui an fiscal, cel mai târziu pana la data de 25 ianuarie, nivelul pro-rata provizorie aplicat?, precum ?i modul de determinare a acesteia. Taxa pe valoarea ad?ugat? de dedus se determina prin aplicarea pro-rata provizorie asupra taxei pe valoarea ad?ugat? deductibile, aferente achizi?iilor destinate atât realiz?rii de opera?iuni care dau drept de deducere, cat ?i celor care nu dau drept de deducere, determinata potrivit alin. (5).
(9) Persoanele impozabile care nu au determinat pro-rata provizorie la începutul anului, deoarece nu realizau ?i nici nu prevedeau realizarea de opera?iuni f?r? drept de deducere în cursul anului, ?i care ulterior realizeaz? astfel de opera?iuni nu au obliga?ia sa calculeze ?i sa utilizeze pro-rata provizorie. În cursul anului este permis? deducerea integrala a taxei pe valoarea ad?ugat?. La finele anului vor aplica urm?toarele reguli:
a) dac? pot efectua separarea achizi?iilor de bunuri/servicii pe destinatiile prev?zute la alin. (3)-(5), vor regulariza astfel: din taxa dedus? în cursul anului se scade taxa de dedus rezultat? prin aplicarea pro-rata definitiva pentru achizi?iile destinate atât realiz?rii de opera?iuni cu drept de deducere, cat ?i pentru opera?iuni f?r? drept de deducere, determinate conform alin. (5), ?i/sau taxa aferent? bunurilor/serviciilor destinate exclusiv opera?iunilor cu drept de deducere, determinate conform alin. (3), iar diferen?a rezultat? se înscrie pe un rând distinct în decontul din ultima perioada fiscal? a anului, ca taxa de plata la bugetul de stat;
b) dac? nu se poate efectua separarea pe destina?ii, potrivit lit. a), se aplica pro-rata definitiva asupra tuturor achizi?iilor de bunuri ?i servicii efectuate în cursul anului, iar diferen?a rezultat? se înscrie pe un rând distinct în decontul din ultima perioada fiscal? a anului.
(10) Pro-rata definitiva se determina în luna decembrie, în func?ie de realizarile efective din cursul anului, potrivit formulei de calcul prev?zute la alin. (7).
(11) Regularizarea deducerilor operate dup? pro-rata provizorie se realizeaz? prin aplicarea pro-rata definitiva asupra sumei taxei pe valoarea ad?ugat? deductibile aferente achizi?iilor prev?zute la alin. (5). Diferen?a în plus sau în minus fata de taxa dedus?, conform pro-rata provizorie, se înscrie pe un rând distinct în decontul ultimei perioade fiscale.
(12) În situa?ii speciale, când pro-rata calculat? potrivit prevederilor prezentului articol nu asigura determinarea corecta a taxei de dedus, Ministerul Finan?elor Publice, prin direc?ia de specialitate, poate aproba aplicarea unei pro-rata speciale, la solicitarea persoanelor impozabile în cauza, pe baza justificarii prezentate. Dac? aprobarea a fost acordat? în timpul anului, persoanele impozabile au obliga?ia sa recalculeze taxa pe valoarea ad?ugat? dedus? de la începutul anului pe baza pro-rata special?, aprobat?. Pl?titorii de taxa pe valoarea ad?ugat? cu regim mixt pot renun?a la aplicarea pro-rata special? numai la începutul unui an calendaristic ?i sunt obligate sa anun?e organele fiscale.
(13) La cererea justificat? a persoanelor impozabile, organele fiscale la care acestea sunt înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? pot aproba ca pro-rata sa fie determinata lunar sau trimestrial, dup? caz. În anul în care a fost acordat? aprobarea, persoanele impozabile au obliga?ia sa recalculeze taxa pe valoarea ad?ugat? dedus? de la începutul anului pe baza pro-rata lunar? sau trimestriala. Pl?titorii de taxa pe valoarea ad?ugat? cu regim mixt pot renun?a la aplicarea pro-rata lunar? sau trimestriala numai la începutul unui an fiscal ?i sunt obligate sa anun?e organele fiscale. Pro-ratele lunare sau trimestriale efectiv realizate sunt definitive ?i nu se regularizeaz? la sfâr?itul anului.
Determinarea taxei de plata sau a sumei negative de taxa
ART. 148
(1) În situa?ia în care taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor ?i serviciilor achizi?ionate de o persoana impozabil?, care este dedus? într-o perioada fiscal?, este mai mare decât taxa pe valoarea ad?ugat? colectata, aferent? opera?iunilor taxabile, rezulta un excedent în perioada de raportare, denumit în continuare suma negativa a taxei pe valoarea ad?ugat?.
(2) În situa?ia în care taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? opera?iunilor taxabile, exigibil? într-o perioada fiscal?, denumita taxa colectata, este mai mare decât taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor ?i serviciilor achizi?ionate, dedus? în acea perioada fiscal?, rezulta o diferen?a denumita taxa pe valoarea ad?ugat? de plata pentru perioada fiscal? de raportare.
Regularizarea ?i rambursarea taxei
ART. 149
(1) Dup? determinarea taxei de plata sau a sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat? pentru opera?iunile din perioada fiscal? de raportare, persoanele impozabile trebuie sa efectueze regulariz?rile prev?zute de prezentul articol prin decontul de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(2) Se determina suma negativa a taxei pe valoarea ad?ugat? cumulat?, prin ad?ugarea la suma negativa a taxei pe valoarea ad?ugat?, rezultat? în perioada fiscal? de raportare, a soldului sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat? reportat din decontul perioadei fiscale precedente, dac? nu a fost solicitat a fi rambursat.
(3) Se determina taxa pe valoarea ad?ugat? de plata cumulat?, în perioada fiscal? de raportare, prin ad?ugarea la taxa pe valoarea ad?ugat? de plata din perioada fiscal? de raportare a sumelor neachitate la bugetul de stat pana la data depunerii decontului de taxa pe valoarea ad?ugat? din soldul taxei pe valoarea ad?ugat? de plata al perioadei fiscale anterioare.
(4) Prin decontul de taxa pe valoarea ad?ugat?, persoanele impozabile trebuie sa determine diferen?ele dintre sumele prev?zute la alin. (2) ?i (3), care reprezint? regulariz?rile de taxa ?i stabilirea soldului taxei pe valoarea ad?ugat? de plata sau a soldului sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat?. Dac? taxa pe valoarea ad?ugat? de plata cumulat? este mai mare decât suma negativa a taxei pe valoarea ad?ugat? cumulat?, rezulta un sold de taxa pe valoarea ad?ugat? de plata în perioada fiscal? de raportare. Dac? suma negativa a taxei pe valoarea ad?ugat? cumulat? este mai mare decât taxa pe valoarea ad?ugat? de plata cumulat?, rezulta un sold al sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat?, în perioada fiscal? de raportare.
(5) Persoanele impozabile înregistrate ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? pot solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat? din perioada fiscal? de raportare, prin bifarea casetei corespunz?toare din decontul de taxa pe valoarea ad?ugat? din perioada fiscal? de raportare, decontul fiind ?i cerere de rambursare, sau pot reporta soldul sumei negative în decontul perioadei fiscale urm?toare. Dac? o persoana impozabil? solicita rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat?, aceasta nu se reporteaz? în perioada fiscal? urm?toare. Nu poate fi solicitat? rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat? din perioada fiscal? de raportare, mai mic de 50 milioane lei inclusiv, aceasta fiind reportata obligatoriu în decontul perioadei fiscale urm?toare.
(6) În cazul persoanelor juridice care se divizeaza sau sunt absorbite de alta persoana impozabil?, soldul sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat? pentru care nu s-a solicitat rambursarea este preluat în decontul persoanei care a preluat activitatea.
(7) În situa?ia în care doua sau mai multe persoane juridice impozabile fuzioneaz?, persoana impozabil? care preia activitatea va prelua ?i soldul taxei pe valoarea ad?ugat? de plata c?tre bugetul de stat, cat ?i soldul sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat?, pentru care nu s-a solicitat rambursarea din deconturile persoanelor care s-au lichidat cu ocazia fuziunii.
(8) Rambursarea soldului sumei negative a taxei pe valoarea ad?ugat? se efectueaz? de organele fiscale, în condi?iile ?i potrivit preocedurilor stabilite prin normele procedurale în vigoare.
(9) Pentru opera?iuni scutite de taxa pe valoarea ad?ugat? cu drept de deducere, prev?zute la art. 143 alin. (1) lit. b), e) ?i lit. i)-m), persoanele neinregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? pot beneficia de rambursarea taxei pe valoarea ad?ugat?, potrivit procedurii prev?zute prin norme.
CAP. XI
Pl?titorii taxei pe valoarea ad?ugat?
Pl?titorii taxei pe valoarea ad?ugat?
ART. 150
(1) Pentru opera?iunile din interioriul tarii, pl?titorii taxei pe valoarea ad?ugat? sunt:
a) persoanele impozabile înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, pentru opera?iunile taxabile realizate;
b) beneficiarii prest?rilor de servicii taxabile, efectuate de persoane impozabile stabilite în str?in?tate, prev?zute la art. 133 alin. (2) lit. c), indiferent dac? beneficiarii sunt sau nu înregistra?i ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(2) La importul de bunuri, pl?titorii taxei pe valoarea ad?ugat? sunt persoanele care importa bunuri în România. Persoanele fizice datoreaz? taxa pe valoarea ad?ugat? pentru bunurile introduse în ?ara, potrivit regulamentului vamal aplicabil acestora.
Reguli aplicabile în cazul persoanelor impozabile stabilite în str?in?tate
ART. 151
(1) Dac? o persoana impozabil? stabilit? în str?in?tate realizeaz? prest?ri de servicii taxabile, pentru care locul prest?rii este considerat a fi în România, altele decât cele prev?zute la art. 150 alin. (1) lit. b), va proceda astfel:
a) prestatorul î?i poate desemna un reprezentant fiscal în România, care are obliga?ia de a îndeplini, în numele persoanei stabilite în str?in?tate, toate obliga?iile prev?zute în prezentul titlu, inclusiv obliga?ia de a solicita înregistrarea fiscal? în scopul pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat?, în numele persoanei stabilite în str?in?tate;
b) în cazul în care persoana stabilit? în str?in?tate nu î?i desemneaz? un reprezentant fiscal în România, beneficiarul serviciilor datoreaz? taxa pe valoarea ad?ugat?, în numele prestatorului.
(2) Prin persoana impozabil? stabilit? în str?in?tate se în?elege orice persoana care realizeaz? activit??i economice de natura celor prev?zute la art. 127 alin. (2) ?i care nu are în România sediul activit??ii economice, domiciliul stabil sau un sediu permanent de la care serviciile sunt prestate sau livr?rile sunt efectuate.
(3) În cazul livr?rilor de bunuri taxabile pentru care locul livr?rii este considerat a fi în România, efectuate de persoane stabilite în str?in?tate, acestea au obliga?ia sa desemneze un reprezentant fiscal în România.
(4) Persoanele impozabile stabilite în str?in?tate, care desf??oar? opera?iuni scutite cu drept de deducere în România, au dreptul sa-?i desemneze un reprezentant fiscal pentru aceste opera?iuni.
(5) Procedura desemn?rii reprezentantului fiscal pentru taxa pe valoarea ad?ugat? se stabile?te prin norme.
CAP. XII
Regimul special de scutire
Sfera de aplicare ?i regulile pentru regimul special de scutire
ART. 152
(1) Sunt scutite de taxa pe valoarea ad?ugat? persoanele impozabile a c?ror cifra de afaceri anuala, declarata sau realizat?, este inferioar? plafonului de 2 miliarde lei, denumit în continuare plafon de scutire, dar acestea pot opta pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(2) Persoanele impozabile nou-înfiin?ate pot beneficia de aplicarea regimului special de scutire, dac? declara ca vor realiza anual o cifra de afaceri estimat? de pana la 2 miliarde lei inclusiv ?i nu opteaz? pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea ad?ugat?. Persoanele impozabile înregistrate fiscal, care ulterior realizeaz? opera?iuni sub plafonul de scutire prev?zut la alin. (1), se considera ca sunt în regimul special de scutire, dac? nu opteaz? pentru aplicarea regimului normal de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(3) Persoanele impozabile, care dep??esc în cursul unui an fiscal plafonul de scutire, sunt obligate sa solicite înregistrarea ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? în regim normal, în termen de 10 zile de la data constat?rii dep??irii. Pentru persoanele nou-înfiin?ate, anul fiscal reprezint? perioada din anul calendaristic, reprezentat? prin luni calendaristice scurse de la data înregistr?rii pana la finele anului. Frac?iunile de luna vor fi considerate o luna calendaristic? intreaga. Persoanele care se afla în regim special de scutire trebuie sa ?in? evidenta livr?rilor de bunuri ?i a prest?rilor de servicii, care intra sub incidenta prezentului articol, cu ajutorul jurnalului pentru vânz?ri. Data dep??irii plafonului este considerat? sfâr?itul lunii calendaristice în care a avut loc dep??irea de plafon. Pana la data înregistr?rii ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? în regim normal se va aplica regimul de scutire de taxa pe valoarea ad?ugat?. În situa?ia în care se constata ca persoana în cauza a solicitat cu întârziere atribuirea calit??ii de pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? în regim normal, autoritatea fiscal? este indreptatita sa solicite plata taxei pe valoarea ad?ugat? pe perioada scursa între data la care persoana în cauza avea obliga?ia sa solicite înregistrarea ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? în regim normal ?i data de la care înregistrarea a devenit efectiv?, conform procedurii prev?zute prin norme.
(4) Dup? dep??irea plafonului de scutire, persoanele impozabile nu mai pot solicita aplicarea regimului special, chiar dac? ulterior realizeaz? cifre de afaceri anuale inferioare plafonului de scutire prev?zut de lege.
(5) Scutirea prev?zut? de prezentul articol se aplica livr?rilor de bunuri ?i prest?rilor de servicii efectuate de persoanele impozabile prev?zute la alin. (1).
(6) Cifra de afaceri care serve?te drept referinta la aplicarea alin. (1) este constituit? din suma, f?r? taxa pe valoarea ad?ugat?, a livr?rilor de bunuri ?i prest?rilor de servicii taxabile, incluzând ?i opera?iunile scutite cu drept de deducere, potrivit art. 143 ?i 144.
(7) Persoanele impozabile scutite potrivit dispozi?iilor prezentului articol nu au dreptul de deducere conform art. 145 ?i nici nu pot sa înscrie taxa pe facturile lor. În cazul în care sunt beneficiari ai prest?rilor de servicii prev?zute la art. 150 alin. (1) lit. b) ?i art. 151 alin. (1) lit. b), persoanele impozabile sunt obligate sa îndeplineasc? obliga?iile prev?zute la art. 155 alin. (4), art. 156 ?i 157.
CAP. XIII
Obliga?iile pl?titorilor de taxa pe valoarea ad?ugat?
Înregistrarea pl?titorilor de taxa pe valoarea ad?ugat?
ART. 153
(1) Orice persoana impozabil? trebuie sa declare începerea, schimbarea ?i încetarea activit??ii sale ca persoana impozabil?. Condi?iile în care persoanele impozabile se înregistreaz? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat? sunt prev?zute de legisla?ia privind înregistrarea fiscal? a pl?titorilor de impozite ?i taxe.
(2) Orice persoana impozabil?, înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, care realizeaz? exclusiv opera?iuni care nu dau drept de deducere, trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(3) Orice persoana impozabil?, înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, trebuie sa solicite scoaterea din evidenta ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, în caz de încetare a activit??ii, în termen de 15 zile de la data actului în care se consemneaz? situa?ia respectiva. Taxa pe valoarea ad?ugat? datorat? la bugetul de stat trebuie achitat? înainte de scoaterea din evidenta ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, cu excep?ia situa?iei în care activitatea acesteia a fost preluat? de c?tre alta persoana impozabil?, înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?.
ART. 154
Definirea asocierilor din punct de vedere al taxei pe valoarea ad?ugat?
În în?elesul taxei pe valoarea ad?ugat?, o asociere sau alta organiza?ie care nu are personalitate juridic? se considera a fi o persoana impozabil? separat?, pentru acele activit??i economice desf??urate de asocia?i sau parteneri în numele asocia?iei ori organiza?iei respective, cu excep?ia asocia?iilor în participa?iune constituite exclusiv din persoane impozabile romane.
------------
Art. 154 a fost modificat de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Facturile fiscale
ART. 155
(1) Orice persoana impozabil?, înregistrat? ca pl?titor de taxa pe valoarea ad?ugat?, are obliga?ia sa emita factura fiscal? pentru livr?rile de bunuri sau prest?rile de servicii efectuate, c?tre fiecare beneficiar. Persoanele impozabile, care nu sunt înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, precum ?i contribuabilii inactivi, ale c?ror certificate de înregistrare fiscal? au fost suspendate prin ordin al pre?edintelui Agen?iei Na?ionale de Administrare Fiscal?, nu au dreptul sa emita facturi fiscale ?i nici sa înscrie taxa pe valoarea ad?ugat? pentru livr?rile de bunuri ?i/sau prest?rile de servicii efectuate c?tre alta persoana, în orice documente emise. În situa?ia în care contribuabilii inactivi mentionati emit facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, beneficiarii nu au dreptul sa î?i exercite dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? înscrise în documentele respective. Prin norme se stabilesc situa?iile în care factura fiscal? poate fi emis? ?i de alta persoana decât cea care efectueaz? livrarea de bunuri. Persoanele impozabile cu regim mixt nu au obliga?ia sa emita facturi fiscale pentru opera?iunile scutite f?r? drept de deducere sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat?; în func?ie de specificul activit??ii, acestea pot emite alte documente prev?zute de lege pentru opera?iunile scutite f?r? drept de deducere sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat?. În situa?ia în care persoanele impozabile cu regim mixt utilizeaz? factura fiscal? pentru evidentierea livr?rilor de bunuri ?i prest?rilor de servicii scutite f?r? drept de deducere sau care nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat?, acestea au obliga?ia sa înscrie în dreptul opera?iunii men?iunea "scutit f?r? drept de deducere" sau "neimpozabil.
-----------
Alin. (1) al art. 155 a fost modificat de pct. 78 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Alin. (1) al art. 155 a fost modificat de pct. 12 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
(2) Pentru livr?ri de bunuri factura fiscal? se emite la data livr?rii de bunuri, iar pentru prest?ri de servicii, cel mai târziu pana la finele lunii în care prestarea a fost efectuat?.
-----------
Alin. (2) al art. 155 a fost modificat de pct. 79 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
(3) Pentru bunurile livrate cu aviz de înso?ire, factura fiscal? trebuie emis? în termen de cel mult 5 zile lucr?toare de la data livr?rii, f?r? a dep??i finele lunii în care a avut loc livrarea.
(4) Pentru prest?rile de servicii efectuate de prestatori stabili?i în str?in?tate, pentru care beneficiarii au obliga?ia pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat?, ace?tia din urma, dac? sunt înregistra?i ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, trebuie sa autofactureze opera?iunile respective, prin emiterea unei facturi fiscale, la data primirii facturii prestatorului sau la data efectu?rii pl??ii c?tre prestator, în cazul în care nu s-a primit factura prestatorului pana la aceasta data. Opera?iunile de leasing extern se autofactureaza de c?tre beneficiarii din România, înregistra?i ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, la data stabilit? prin contract pentru plata ratelor de leasing ?i/sau la data pl??ii de sume în avans. Persoanele care nu sunt înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? vor urma procedura prev?zut? la art. 156 alin. (3). Regimul fiscal al facturilor fiscale emise prin autofacturare se stabile?te prin norme.
(5) Pentru livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii care se efectueaz? continuu, cum sunt energia electrica, energia termica, gazele naturale, apa, serviciile telefonice ?i altele asemenea, factura fiscal? trebuie emis? la data la care intervine exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat?, cu excep?iile prev?zute în alte acte normative.
(6) În cazul opera?iunilor de leasing intern, a opera?iunilor de închiriere, concesionare sau arendare de bunuri, factura fiscal? trebuie sa fie emis? la fiecare din datele specificate în contract, pentru plata ratelor, chiriei, redeventei sau arendei, dup? caz. În cazul încas?rii de avansuri, fata de data prev?zut? în contract se emite factura fiscal? la data încas?rii avansului.
(7) Dac? plata pentru opera?iuni taxabile este încasat? înainte ca bunurile sa fie livrate sau înaintea finalizarii prest?rii serviciilor, factura fiscal? trebuie sa fie emis? în termen de cel mult 5 zile lucr?toare de la fiecare data când este încasat un avans, f?r? a dep??i finele lunii în care a avut loc încasarea.
(8) Factura fiscal? trebuie sa cuprind? obligatoriu urm?toarele informa?ii:
a) seria ?i num?rul facturii;
b) data emiterii facturii;
c) numele, adresa ?i codul de identificare fiscal? ale persoanei care emite factura;
d) numele, adresa ?i codul de identificare fiscal?, dup? caz, ale beneficiarului de bunuri sau servicii;
e) denumirea ?i cantitatea bunurilor livrate, denumirea serviciilor prestate;
f) pre?ul unitar f?r? taxa pe valoarea ad?ugat? ?i baza de impozitare pentru fiecare cota sau scutire;
g) cota de taxa pe valoarea ad?ugat? aplicat? sau men?iunile: scutit cu drept de deducere, scutit f?r? drept de deducere, neimpozabil, supus regulilor speciale, dup? caz. Pentru opera?iunile supuse taxarii inverse se men?ioneaz? obligatoriu "taxare inversa";
h) suma taxei pe valoarea ad?ugat? de plata, pentru opera?iunile taxabile, cu excep?ia cazurilor în care se aplica reguli speciale prev?zute prin norme metodologice.
-----------
Alin. (8) al art. 155 a fost modificat de pct. 79 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
(9) Prin derogare de la alin. (1), persoanele impozabile înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? nu au obliga?ia sa emita factura fiscal? pentru urm?toarele opera?iuni, cu excep?ia cazurilor când beneficiarul solicita factura fiscal?;
a) transportul persoanelor cu taximetre, precum ?i transportul persoanelor pe baza biletelor de c?l?torie sau a abonamentelor;
b) livr?ri de bunuri prin magazinele de comer? cu am?nuntul ?i prest?ri de servicii c?tre popula?ie, consemnate în documente f?r? nominalizarea cump?r?torului;
c) livr?ri de bunuri ?i prest?ri de servicii consemnate în documente specifice aprobate prin lege.
Evidenta opera?iunilor impozabile ?i depunerea decontului
ART. 156
(1) Persoanele impozabile, înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, au urm?toarele obliga?ii din punct de vedere al evidentei opera?iunilor impozabile:
a) sa ?in? evidenta contabila potrivit legii, astfel încât sa poat? determina baza de impozitare ?i taxa pe valoarea ad?ugat? colectata pentru livr?rile de bunuri ?i/sau prest?rile de servicii efectuate, precum ?i cea deductibil? aferent? achizi?iilor;
b) sa asigure condi?iile necesare pentru emiterea documentelor, prelucrarea informa?iilor ?i conducerea evidentelor prev?zute de reglement?rile în domeniul taxei pe valoarea ad?ugat?;
c) sa furnizeze organelor fiscale toate justific?rile necesare în vederea stabilirii opera?iunilor realizate atât la sediul principal, cat ?i la subunitati;
d) sa contabilizeze distinct veniturile ?i cheltuielile rezultate din opera?iunile asocierilor în participa?iune. Drepturile ?i obliga?iile legale privind taxa pe valoarea ad?ugat? revin asociatului care contabilizeaza veniturile ?i cheltuielile, potrivit contractului încheiat între p?r?i. La sfâr?itul perioadei de raportare, veniturile ?i cheltuielile, înregistrate pe naturi, se transmit pe baza de decont fiec?rui asociat, în vederea înregistr?rii acestora în contabilitatea proprie. Sumele decontate între p?r?i f?r? respectarea acestor prevederi se supun taxei pe valoarea ad?ugat?, în cotele prev?zute de lege.
(2) Persoanele înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? trebuie sa întocmeasc? ?i sa depun? la organul fiscal competent, pentru fiecare perioada fiscal?, pana la data de 25 a lunii urm?toare perioadei fiscale inclusiv, decontul de taxa pe valoarea ad?ugat?, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finan?elor Publice. Opera?iunile prev?zute la art. 150 alin. (1) lit. b) ?i art. 151 alin. (1) lit. b) vor fi evidentiate în decontul de taxa pe valoarea ad?ugat? atât ca taxa colectata, cat ?i ca taxa deductibil?. Pentru pl?titorii de taxa pe valoarea ad?ugat? în regim mixt se aplica prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de dedus.
(3) Persoanele neinregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, care sunt beneficiari ai opera?iunilor prev?zute la art. 150 alin. (1) lit. b) ?i art. 151 alin. (1) lit. b), trebuie sa întocmeasc? un decont de taxa pe valoarea ad?ugat? special, potrivit modelului stabilit de Ministerul Finan?elor Publice, pe care îl depun la organul fiscal competent numai atunci când realizeaz? astfel de opera?iuni. Decontul se depune pana la data de 25 a lunii urm?toare celei în care a fost primit? factura prestatorului sau a fost efectuat? plata c?tre prestator, în cazul pl??ilor f?r? factura. Pentru opera?iunile de leasing extern, decontul special se depune pana la data de 25 a lunii urm?toare celei stabilite prin contract pentru plata ratelor de leasing ?i/sau celei în care au fost efectuate plati în avans.
Plata taxei pe valoarea ad?ugat? la buget
ART. 157
(1) Persoanele obligate la plata taxei trebuie sa achite taxa pe valoarea ad?ugat? datorat?, stabilit? prin decontul întocmit pentru fiecare perioada fiscal? sau prin decontul special, pana la data la care au obliga?ia depunerii acestora, potrivit art. 156 alin. (2) ?i (3).
(2) Taxa pe valoarea ad?ugat? pentru importuri de bunuri, cu excep?ia celor scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?, se pl?te?te la organul vamal, în conformitate cu regulile în vigoare privind plata drepturilor de import.
(3) Prin derogare de la alin. (2), nu se face plata efectiv? la organele vamale de c?tre persoanele înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? care au ob?inut certificatele de exonerare prev?zute la alin. (4), pentru urm?toarele:
a) importul de ma?ini industriale, utilaje tehnologice, instala?ii, echipamente, aparate de m?sura ?i control, automatiz?ri, destinate realiz?rii de investi?ii, precum ?i importul de ma?ini agricole ?i mijloace de transport destinate realiz?rii de activit??i productive;
b) importul de materii prime ?i materiale consumabile care nu se produc sau sunt deficitare în ?ara, stabilite prin norme, ?i sunt destinate utiliz?rii în cadrul activit??ii economice a persoanei care realizeaz? importul.
(4) Persoanele impozabile înregistrate ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?, care efectueaz? importuri de natura celor prev?zute la alin. (3), trebuie sa solicite eliberarea unui certificat de exonerare de la plata în vama a taxei pe valoarea ad?ugat?, emis de c?tre organele fiscale competente. Pot solicita eliberarea unui astfel de certificat numai persoanele care nu au obliga?ii bugetare restante, reprezentând impozite, taxe, contribu?ii, inclusiv contribu?iile individuale ale salaria?ilor ?i orice alte venituri bugetare, cu excep?ia celor e?alonate ?i/sau reesalonate la plata. Pe baza certificatelor prezentate de importatori, organele vamale au obliga?ia sa acorde liberul de vama pentru bunurile importate. Procedura de acordare a certificatelor de exonerare de la plata în vama a taxei pe valoarea ad?ugat? se stabile?te prin norme.
(5) Importatorii care au ob?inut certificatele de exonerare de la plata în vama a taxei pe valoarea ad?ugat? eviden?iaz? taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor importate în decontul de taxa pe valoarea ad?ugat?, atât ca taxa colectata, cat ?i ca taxa deductibil?. Pentru pl?titorii de taxa pe valoarea ad?ugat? în regim mixt se aplica prevederile art. 147, pentru determinarea taxei de dedus.
Responsabilitatea pl?titorilor ?i a organelor fiscale
ART. 158
(1) Orice persoana obligat? la plata taxei pe valoarea ad?ugat? poarta r?spunderea pentru calcularea corecta ?i plata la termenul legal a taxei pe valoarea ad?ugat? c?tre bugetul de stat ?i pentru depunerea la termenul legal a deconturilor de taxa pe valoarea ad?ugat?, prev?zute la art. 156 alin. (2) ?i (3), la organul fiscal competent, conform prezentului titlu ?i cu legisla?ia vamal? în vigoare.
(2) Taxa pe valoarea ad?ugat? se administreaz? de c?tre organele fiscale ?i de autorit??ile vamale, pe baza competentelor lor, asa cum sunt precizate în prezentul titlu, în normele procedurale în vigoare ?i în legisla?ia vamal? în vigoare.
CAP. XIV
Dispozi?ii comune
Documentele fiscale
ART. 159
Modelul ?i con?inutul formularelor de facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, jurnale pentru cump?r?ri, jurnale pentru vânz?ri, borderouri zilnice de vânzare/încasare ?i alte documente necesare în vederea aplic?rii prezentului titlu se stabilesc de c?tre Ministerul Finan?elor Publice ?i sunt obilgatorii pentru pl?titorii de taxa pe valoarea ad?ugat?.
Corectarea documentelor
ART. 160
(1) Corectarea informa?iilor înscrise în facturi fiscale sau alte documente legal aprobate se va efectua astfel:
a) în cazul în care documentul nu a fost transmis c?tre beneficiar, acesta se anuleaz? ?i se emite un nou document;
b) în cazul în care documentul a fost transmis beneficiarului, fie se emite un nou document care trebuie sa cuprind?, pe de o parte, informa?iile din documentul ini?ial, num?rul ?i data documentului corectat, valorile cu semnul minus, iar pe de alta parte, informa?iile ?i valorile corecte, fie se emite un nou document con?inând informa?iile ?i valorile corecte ?i concomitent se emite un document cu valorile cu semnul minus în care se înscriu num?rul ?i data documentului corectat. Documentele respective se vor inregistra în jurnalul de vânz?ri, respectiv de cump?r?ri, ?i vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor ?i, respectiv, de beneficiar, pentru perioada în care a avut loc corectarea.
(2) În situa?iile prev?zute la art. 138, furnizorii de bunuri ?i/sau prestatorii de servicii trebuie sa emita facturi fiscale sau alte documente legal aprobate, cu valorile înscrise cu semnul minus când baza de impozitare se diminueaz? sau, dup? caz, f?r? semnul minus, dac? baza de impozitare se majoreaz?, care vor fi transmise ?i beneficiarului. Documentele respective se vor inregistra în jurnalul de vânz?ri, respectiv de cump?r?ri, ?i vor fi preluate în deconturile întocmite de furnizor ?i, respectiv, de beneficiar, pentru perioada fiscal? în care s-a efectuat ajustarea. Pentru opera?iunile prev?zute la art. 138 lit. d), beneficiarii nu au obliga?ia ajustarii taxei deductibile.
-----------
Litera b) a alin. (1) al art. 160 a fost modificat? de pct. 80 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Alin. (2) al art. 160 a fost modificat de pct. 81 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.