Masuri de simplificare
ART. 160^1
(1) Furnizorii ?i beneficiarii bunurilor prev?zute la alin. (2) au obliga?ia sa aplice m?surile de simplificare prev?zute de prezentul articol. Condi?ia obligatorie pentru aplicarea m?surilor de simplificare este ca atât furnizorul, cat ?i beneficiarul sa fie înregistra?i ca pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat?.
(2) Bunurile pentru care se aplica m?surile simplificate sunt:
a) de?eurile ?i resturile de metale feroase ?i neferoase, precum ?i materiile prime secundare rezultate din valorificarea acestora, astfel cum sunt definite de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea de?eurilor industriale reciclabile, republicat?, cu modific?rile ulterioare;
b) terenurile de orice fel;
c) cl?dirile de orice fel sau p?r?i de cl?dire. Este considerat? cl?dire orice construc?ie legat? nemijlocit de sol;
d) materialul lemnos. Prin normele metodologice de aplicare a Codului fiscal se vor nominaliza bunurile care se încadreaz? în categoria materialului lemnos;
e) abrogat?.
-----------
Alin. (2) al art. 160^1 a fost modificat de pct. 13 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
Litera e) a alin. (2) al art. 160^1 a fost abrogat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
(3) Pe facturile emise pentru livr?rile de bunuri prev?zute la alin. (2) furnizorii sunt obliga?i sa înscrie men?iunea "taxare inversa". Furnizorii ?i beneficiarii eviden?iaz? taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? acestor livr?ri, respectiv achizi?ii, în jurnalele de vânz?ri ?i de cump?r?ri concomitent ?i o înscriu în decontul de taxa pe valoarea ad?ugat?, atât ca taxa colectata, cat ?i ca taxa deductibil?, f?r? a avea loc plati efective între cele doua unit??i în ceea ce prive?te taxa pe valoarea ad?ugat?.
(4) Beneficiarii care sunt pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? cu regim mixt aplica ?i prevederile art. 147, în func?ie de destina?ia pe care o dau achizi?iilor respective. Furnizorii deduc integral taxa pe valoarea ad?ugat? la nivelul taxei colectate pentru livr?rile de bunuri pentru care au aplicat men?iunea "taxare inversa", chiar dac? sunt pl?titori de taxa pe valoarea ad?ugat? cu regim mixt.
(5) De aplicarea prevederilor prezentului articol sunt responsabili atât furnizorii, cat ?i beneficiarii. În situa?ia în care furnizorul nu a men?ionat "taxare inversa" în facturile fiscale emise pentru bunurile care se încadreaz? la alin. (2), beneficiarul este obligat sa aplice taxare inversa, respectiv sa nu fac? plata taxei pe valoarea ad?ugat? c?tre furnizor, sa înscrie din proprie initiativa men?iunea "taxare inversa" în factura fiscal? ?i sa îndeplineasc? obliga?iile prev?zute la alin. (3).
-----------
Art. 160^1 a fost introdus de pct. 82 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Alin. (5) al art. 160^1 a fost modificat de pct. 13 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
CAP. XV
Dispozi?ii tranzitorii
Dispozi?ii tranzitorii
ART. 161
(1) Opera?iunile efectuate dup? data intr?rii în vigoare a prezentului titlu în baza unor contracte în derulare vor fi supuse prevederilor prezentului titlu, cu excep?iile prev?zute de prezentul articol. Ordonatorii de credite, în cazul institu?iilor publice, au obliga?ia sa asigure fondurile necesare pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat? în situa?ia în care opera?iunile respective nu mai sunt scutite de taxa pe valoarea ad?ugat? sau în cazul modific?rii de cota.
(2) Certificatele pentru amânarea exigibilitatii taxei pe valoarea ad?ugat?, eliberate în baza art. 17 din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea ad?ugat?, republicat?, r?mân valabile pana la data expir?rii perioadelor pentru care au fost acordate.
(3) Certificatele de suspendare a pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat? în vama, eliberate în baza art. 29 lit. D.c) din Legea nr. 345/2002 privind taxa pe valoarea ad?ugat?, republicat?, nu î?i men?in valabilitatea pentru importuri efectuate dup? data de 1 ianuarie 2004 inclusiv. Importurile efectuate pana la data de 31 decembrie 2003 inclusiv, pe baza de certificate de suspendare a pl??ii taxei în vama, î?i men?in regimul fiscal, de la data efectu?rii importului respectiv, plata taxei pe valoarea ad?ugat? urmând a se efectua la organele fiscale, pana la termenele pentru care a fost acordat? suspendarea.
(4) Prin norme se stabilesc reguli diferite pentru opera?iunile de intermediere în turism, vânz?rile de bunuri second-hand, opera?iunile realizate de casele de amanet.
(5) În cazul oric?rui act normativ care este în vigoare la data intr?rii în vigoare a prezentului cod ?i prevede aplicarea cotei zero a taxei pe valoarea ad?ugat? aferente unei opera?iuni, în în?elesul prezentului cod, opera?iunea respectiva se considera scutit? cu drept de deducere.
(6) Construc?iile de locuin?e realizate prin Agen?ia Nationala pentru Locuin?e, pe baza de contracte ferme încheiate cu societ??i de construc?ii, pana la data de 31 mai 2002 inclusiv, beneficiaz? de scutire cu drept de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? pana la finalizarea construc?iei, potrivit termenilor contractuali, inclusiv celor introdusi prin acte adi?ionale impuse de situa?ii tehnice justificate.
(7) Referirile la taxa pe valoarea ad?ugat? din actele normative prev?zute la lit. a)-r) r?mân în vigoare pana la data de 31 decembrie 2006, cu excep?ia cazurilor în care actul normativ prevede aplicarea, pe o perioada limitat? de timp, a acestor prevederi ?i care se vor aplica pe perioada prev?zut? în actul normativ prin care au fost acordate, cu condi?ia sa nu dep??easc? data de 31 decembrie 2006:
a) art. 6 lit. b) ?i c) din Ordonanta Guvernului nr. 116/1998 privind instituirea regimului special pentru activitatea de transport maritim interna?ional, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 326 din 29 august 1998, cu modific?rile ulterioare;
b) lit. a), b) ?i f) ale anexei nr. 1 la Hot?rârea Guvernului nr. 445/1999 privind acordarea de facilit??i ?i condi?iile de realizare a investi?iei la Societatea Comercial? "Automobile Dacia" S.A., publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 260 din 7 iunie 1999, cu modific?rile ulterioare;
c) art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 50/2000 pentru abrogarea Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 67/1999 privind unele m?suri pentru dezvoltarea activit??ii economice, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 208 din 12 mai 2000, aprobat? prin Legea nr. 302/2001, cu modific?rile ulterioare;
d) art. 7 din Ordonanta Guvernului nr. 131/2000 privind instituirea unor m?suri pentru facilitarea exploat?rii porturilor, republicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 750 din 15 octombrie 2002, cu modific?rile ulterioare;
e) Legea nr. 423/2001 pentru sprijinirea sectorului de pescuit la Marea Neagra, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 406 din 23 iulie 2001;
f) art. 2 ?i 3 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 247/2000 privind scutirea de la plata taxelor vamale a importurilor necesare pentru "Repara?ia capitala cu modernizare pentru cre?terea siguran?ei ?i capacit??ii Centralei Hidroelectrice Por?ile de Fier I", publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 7 decembrie 2000, aprobat? prin Legea nr. 251/2001, cu complet?rile ulterioare;
g) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 125/2001 privind unele m?suri pentru execu?ia lucr?rilor de reabilitare a Grupului nr. 1 de 210 MW din Centrala Termoelectrica Mintia - Deva, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 659 din 19 octombrie 2001, aprobat? prin Legea nr. 119/2002;
h) art. 12, 13 ?i 14 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 119/2001 privind unele m?suri pentru privatizarea Societ??ii Comerciale Combinatul Siderurgic "Sidex" - S.A. Gala?i, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 627 din 5 octombrie 2001, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare;
i) art. 41 alin. (2) ?i art. 70 alin. (7) din Legea bibliotecilor nr. 334/2002, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 422 din 18 iunie 2002;
j) art. 1 din Legea nr. 192/2002 privind scutirea de la plata drepturilor de import a bunurilor provenite sau finan?ate direct din fonduri nerambursabile NATO, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 273 din 23 aprilie 2002;
k) art. 38 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protec?ia special? ?i încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 310 din 30 iunie 1999, aprobat? cu modific?ri ?i complet?ri prin Legea nr. 519/2002, cu modific?rile ulterioare;
l) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 4/2002 privind amânarea pl??ii în vama a taxei pe valoarea ad?ugat? aferent? importurilor de bunuri efectuate de firma Bombardier Transportation Sweden AB, precum ?i amânarea exigibilitatii taxei pe valoarea ad?ugat? aferente livr?rilor de bunuri ?i/sau prest?rilor de servicii efectuate de persoane juridice romane c?tre aceasta firma pentru asamblarea a 18 trenuri noi de metrou, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 60 din 28 ianuarie 2002, aprobat? prin Legea nr. 250/2002;
m) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2002 privind amânarea pl??ii în vama a taxei pe valoarea ad?ugat? aferente importurilor de bunuri efectuate de Societatea Nationala de Transport Feroviar de C?l?tori "C.F.R. C?l?tori" - S.A., precum ?i amânarea exigibilitatii taxei pe valoarea ad?ugat? aferent? livr?rilor de bunuri ?i/sau prest?rii de servicii efectuate de persoane juridice romane pentru realizarea Proiectului de modernizare ?i reparatie general? a 100 vagoane de c?l?tori de c?tre firma "Alstom - De Dietrich Feroviaire" din Franta, finan?at din credit de la Banca European? pentru Reconstruc?ie ?i Dezvoltare ?i Banca "Paribas" - Franta, contractat cu garan?ia statului, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 299 din 7 mai 2002, aprobat? prin Legea nr. 441/2002;
n) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2003 privind suspendarea pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat? la organele vamale pentru echipamente din import destinate inzestrarii Serviciului de Informa?ii Externe ?i Serviciului de Telecomunica?ii Speciale, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 266 din 16 aprilie 2003, aprobat? prin Legea nr. 317/2003;
o) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 47/2003 pentru suspendarea pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat? la organele vamale pentru echipamente din import destinate inzestrarii Ministerului de Interne, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 433 din 19 iunie 2003, aprobat? prin Legea nr. 465/2003;
p) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 49/2003 privind suspendarea pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat? la organele vamale pentru echipamente de import destinate inzestrarii Ministerului Afacerilor Externe, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 441 din 23 iunie 2003, aprobat? prin Legea nr. 447/2003;
q) Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2003 privind suspendarea pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat? la organele vamale pentru echipamentele din import destinate inzestrarii Serviciului de Protec?ie ?i Paza, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 666 din 19 septembrie 2003, aprobat? prin Legea nr. 489/2003.
r) Ordonanta Guvernului nr. 11/1995 privind m?suri comerciale specifice rezervelor materiale na?ionale pentru improspatarea produselor ?i valorificarea celor disponibile, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 3 februarie 1995, aprobat? cu modific?ri prin Legea nr. 69/1995.
--------------
Partea introductiv? a alin. (7) al art. 161 a fost modificat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Litera r) a alin. (7) al art. 161 a fost introdus? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
ART. 161^1
(1) În limita ajutorului de stat acordat Societ??ii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. cu ocazia privatiz?rii, se acorda, pana la data de 31 decembrie 2006, societ??ii în cauza facilit??ile fiscale prev?zute la alin. (2), în condi?iile prev?zute de prezentul articol.
(2) Facilit??ile acordate Societ??ii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A. sunt urm?toarele:
a) scutirea de la plata taxelor vamale ?i de la plata taxei pe valoarea ad?ugat? a importului de bunuri, precum ?i scutirea de taxa pe valoarea ad?ugat? a achizi?iilor de bunuri din ?ara, care se constituie în active amortizabile, definite conform Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale ?i necorporale, republicat?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, precum ?i a componentelor care conduc la crearea acestora, reprezentând aport în natura la capitalul social sau achizi?ionate din aportul în numerar la capitalul social al societ??ii comerciale. Sunt, de asemenea, scutite de taxa pe valoarea ad?ugat? prest?rile de servicii contractate de Societatea Comercial? "Automobile Dacia" - S.A. cu prestatori din ?ara, care concura la realizarea de active amortizabile prev?zute în prezentul alineat. Furnizorii/ prestatorii din ?ara aplica scutirea de taxa pe valoarea ad?ugat? pentru livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii prev?zute în prezentul alineat, cu exercitarea dreptului de deducere a taxei din amonte, respectiv taxa aferent? achizi?iilor destinate realiz?rii acestor opera?iuni;
b) scutirea de la plata taxelor vamale ?i a taxei pe valoarea ad?ugat? a importului de echipamente tehnologice, ma?ini ?i utilaje constituind active amortizabile conform Legii nr. 15/1994, republicat?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare. Lista cuprinzând aceste bunuri se aproba prin hot?râre a Guvernului.
(3) Scutirile de taxa pe valoarea ad?ugat? prev?zute la alin. (2) lit. a) pentru livr?ri/prest?ri în ?ara se aplica de furnizori/prestatori pe baza declara?iei pe propria r?spundere a Societ??ii Comerciale "Automobile Dacia" S.A. În situa?ia în care organele de control fiscal constata ca scutirea de taxa pe valoarea ad?ugat? a fost aplicat? în mod eronat de furnizori/prestatori, acestea se vor indrepta impotriva Societ??ii Comerciale "Automobile Dacia" - S.A., care va fi obligat? la plata taxei pe valoarea ad?ugat? de care a fost scutit? în mod eronat.
(4) În cazul nerespect?rii angajamentului privind programul de investi?ii suplimentare, prev?zut la alin. (6), de c?tre firma "Renault" - S.A. la Societatea Comercial? "Automobile Dacia" - S.A., aceasta din urma va fi obligat? sa pl?teasc? taxele ?i impozitele de care a fost scutit? conform alin. (2), propor?ional cu valoarea nerealizata a investi?iilor.
(5) Verificarea îndeplinirii programului de investi?ii suplimentare, prev?zut la alin. (6), se realizeaz? în termen de 6 luni de la terminarea fiec?rui an fiscal ?i va fi efectuat? de o firma internationala de audit, agreat? de comun acord cu Autoritatea pentru Valorificarea Activelor Statului. Rezultatele verific?rilor vor fi transmise Direc?iei Generale a Finan?elor Publice a Jude?ului Arges, pentru aplicarea m?surilor prev?zute de lege în caz de constatare a nerespect?rii programului de investi?ii suplimentare.
(6) Programul de investi?ii suplimentare care va fi realizat de firma "Renault" - S.A. la Societatea Comercial? "Automobile Dacia" - S.A. este de minimum 301,87 milioane euro ?i va fi efectuat pe componentele men?ionate, conform urmatorului grafic:
*T*
??????????????????????????????????????????????????????????????????
Trimestrul IV Anul Anul
2004 2005 2006 Total
??????????????????????????????????????????????????????????????????
Mecanic? 4,72 17,62 22,52 44,86
Caroserie 26,79 78,55 93,95 199,29
POE/Asistenta 12,95 4,62 26,83 44,4
Mediu
înconjur?tor 0,36 1,35 1,45 3,16
Comercial 2,31 4,9 2,96 10,16
??????????????????????????????????????????????????????????????????
Total: 47,12 107,0 147,7 301,87
??????????????????????????????????????????????????????????????????
*ST*
----------------
Art. 161^1 a fost introdus de pct. 33 din LEGEA nr. 507 din 17 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004.
TITLUL VII
Accize
CAP. I
Accize armonizate
SEC?IUNEA 1
Dispozi?ii generale
Sfera de aplicare
ART. 162
Accizele armonizate sunt taxe speciale de consum care se datoreaz? bugetului de stat, pentru urm?toarele produse provenite din produc?ia interna sau din import:
a) bere;
b) vinuri;
c) b?uturi fermentate, altele decât bere ?i vinuri;
d) produse intermediare;
e) alcool etilic;
f) produse din tutun;
g) uleiuri minerale ?i electricitate.
--------------
Litera g) a art. 162 a fost modificat? de pct. 26 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (modificare aplicabil? cu data de 1 aprilie 2005).
Litera g) a art. 162 a fost modificat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005
Defini?ii
ART. 163
În în?elesul prezentului titlu, se vor folosi urm?toarele defini?ii:
a) produsele accizabile sunt produsele prev?zute la art. 162;
b) produc?ia de produse accizabile reprezint? orice opera?iune prin care aceste produse sunt fabricate, procesate sau modificate sub orice forma;
c) antrepozitul fiscal este locul, aflat sub controlul autorit??ii fiscale competente, unde produsele accizabile sunt produse, transformate, de?inute, primite sau expediate în regim suspensiv, de c?tre antrepozitarul autorizat, în exerci?iul activit??ii, în anumite condi?ii prev?zute de prezentul titlu ?i de norme;
d) antrepozitul vamal este locul aprobat de autoritatea vamal? conform Codului vamal al României;
e) antrepozitarul autorizat este persoana fizica sau juridic? autorizata de autoritatea fiscal? competenta, în exercitarea activit??ii acesteia, sa produc?, sa transforme, sa detina, sa primeasc? ?i sa expedieze produse accizabile, într-un antrepozit fiscal;
f) regimul suspensiv este regimul fiscal conform c?ruia plata accizelor este suspendat? pe perioada producerii, transformarii, de?inerii ?i deplasarii produselor;
g) documentul administrativ de înso?ire a m?rfii - DAI - este documentul care trebuie folosit la miscarea produselor accizabile în regim suspensiv;
h) codul NC reprezint? pozi?ia tarifara, subpozitia tarifara sau codul tarifar, conform Nomenclaturii Combinate din Tariful Vamal de Import al României valabil în anul 2004.
-----------
Litera h) a art. 163 a fost modificat? de pct. 83 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Faptul generator
ART. 164
Produsele prev?zute la art. 162 sunt supuse accizelor în momentul producerii lor în România sau la momentul importului lor în ?ara.
Exigibilitatea
ART. 165
Acciza este exigibil? în momentul eliber?rii pentru consum sau când se constata pierderi sau lipsuri de produse accizabile.
Eliberarea pentru consum
ART. 166
(1) În în?elesul prezentului titlu, eliberarea pentru consum reprezint?:
a) orice ie?ire a produselor accizabile din regimul suspensiv;
b) orice produc?ie de produse accizabile în afar? regimului suspensiv;
c) orice import de produse accizabile, dac? produsele accizabile nu sunt plasate în regim suspensiv;
d) utilizarea de produse accizabile în interiorul antrepozitului fiscal, altfel decât ca materie prima;
e) orice de?inere în afar? regimului suspensiv a produselor accizabile care nu au fost introduse în sistemul de accizare, în conformitate cu prezentul titlu.
(2) Nu se considera eliberare pentru consum miscarea produselor accizabile din antrepozitul fiscal, în condi?iile prev?zute la sec?iunea a 5-a din prezentul capitol ?i conform prevederilor din norme, c?tre:
a) un alt antrepozit fiscal în România, autorizat pentru respectivele produse accizabile;
b) o alta ?ara.
Importul
ART. 167
(1) În în?elesul prezentului titlu, import reprezint? orice intrare de produse accizabile în România, cu excep?ia:
a) plasarii produselor accizabile importate sub un regim vamal suspensiv în România;
b) distrugerii sub supravegherea autorit??ii vamale a produselor accizabile;
c) plasarii produselor accizabile în zone libere, în condi?iile prev?zute de legisla?ia vamal? în vigoare.
(2) Se considera, de asemenea, import:
a) scoaterea unui produs accizabil dintr-un regim vamal suspensiv, în cazul în care produsul r?mâne în România;
b) utilizarea în scop personal în România a unor produse accizabile plasate în regim vamal suspensiv;
c) apari?ia oric?rui alt eveniment care genereaz? obliga?ia pl??ii drepturilor vamale de import.
(3) Pentru importurile de produse accizabile se aplica prevederile legisla?iei vamale.
Producerea ?i de?inerea în regim suspensiv
ART. 168
(1) Este interzis? producerea de produse accizabile în afar? antrepozitului fiscal.
(2) Este interzis? de?inerea unui produs accizabil în afar? antrepozitului fiscal, dac? acciza pentru acel produs nu a fost pl?tit?.
(3) Prevederile alin. (1) ?i (2) nu se aplica pentru berea, vinurile ?i b?uturile fermentate, altele decât bere ?i vinuri, produse în gospod?riile individuale pentru consumul propriu.
(4) Prevederile alin. (1) ?i (2) nu se aplica pentru tuica ?i rachiurile de fructe destinate consumului propriu al gospodariilor individuale, în condi?iile stabilite prin norme.
(5) Prevederile alin. (1) ?i (2) nu se aplica pentru electricitate ?i gazul natural.
-----------
Alin. (4) al art. 168 a fost introdus de pct. 84 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Alin. (5) al art. 168 a fost introdus de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 203 din 22 decembrie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.193 din 30 decembrie 2005.
SEC?IUNEA a 2-a
Produse accizabile
Bere
ART. 169
(1) În în?elesul prezentului titlu, bere reprezint? orice produs încadrat la codul NC 2203 00 sau orice produs care con?ine un amestec de bere ?i de b?uturi nealcoolice, încadrat la codul NC 2206 00, având, ?i într-un caz, ?i în altul, o concentra?ie alcoolic? mai mare de 0,5% în volum.
(2) Pentru berea produs? de micii produc?tori independen?i, care de?in instala?ii de fabrica?ie cu o capacitate nominal? anuala care nu dep??e?te 200.000 hl, se aplica accize specifice reduse. Acela?i regim se aplica ?i pentru berea importata de la micii produc?tori independen?i, cu o capacitate nominal? anuala care nu dep??e?te 200.000 hl.
(3) Fiecare agent economic produc?tor de bere are obliga?ia de a depune la organul fiscal teritorial la care este înregistrat ca antrepozitar autorizat, pana la data de 15 ianuarie a fiec?rui an, o declara?ie pe propria r?spundere privind capacitatile de produc?ie pe care le de?ine.
(4) Beneficiaz? de nivelul redus al accizelor to?i agen?ii economici mici produc?tori care îndeplinesc cumulativ urm?toarele condi?ii: sunt agen?i economici produc?tori de bere care, din punct de vedere juridic ?i economic, sunt indepedenti fata de orice alt agent economic produc?tor de bere; utilizeaz? instala?ii fizice distincte de cele ale altor fabrici de bere; folosesc spa?ii de produc?ie diferite de cele ale oric?rui alt agent economic produc?tor de bere ?i nu func?ioneaz? sub licenta de produs a altui agent economic produc?tor de bere.
(5) În situa?ia în care un agent economic produc?tor de bere, care beneficiaz? de nivelul redus al accizelor, î?i m?re?te capacitatea de produc?ie, prin achizi?ionarea de noi capacit??i sau extinderea celor existente, acesta va în?tiin?a în scris organul fiscal la care este înregistrat ca antrepozitar autorizat despre modific?rile produse, va calcula ?i va v?rsa la bugetul de stat accizele, în cuantumul corespunz?tor noii capacit??i de produc?ie, începând cu luna imediat urm?toare celei în care a avut loc punerea în func?iune a acesteia.
(6) Este exceptat? de la plata accizelor berea fabricata de persoana fizica ?i consumat? de c?tre aceasta ?i membrii familiei sale, cu condi?ia sa nu fie vândut?.
Vinuri
ART. 170
(1) În în?elesul prezentului titlu, vinurile sunt:
a) vinuri linistite, care cuprind toate produsele încadrate la codurile NC 2204 ?i 2205, cu excep?ia vinului spumos, asa cum este definit la lit. b), ?i care:
1. au o concentra?ie alcoolic? mai mare de 1,2% în volum, dar care nu dep??e?te 15% în volum, ?i la care alcoolul con?inut în produsul finit rezulta în întregime din fermentare; sau
2. au o concentra?ie alcoolic? mai mare de 15% în volum, dar care nu dep??e?te 18% în volum, au fost ob?inute f?r? nici o imbogatire, ?i la care alcoolul con?inut în produsul finit rezulta în întregime din fermentare.
b) vinuri spumoase, care cuprind toate produsele încadrate la codurile: NC 2204 10; 2204 21 10, 2204 29 10 ?i 2205, ?i care:
1. sunt prezentate în sticle închise, cu un dop tip ciuperca, fixat cu ajutorul leg?turilor sau care sunt sub presiune datorat? dioxidului de carbon în solu?ie egala sau mai mare de 3 bari; ?i
2. au o concentra?ie alcoolic? care dep??e?te 1,2% în volum, dar care nu dep??e?te 15% în volum, ?i la care alcoolul con?inut în produsul finit rezulta în întregime din fermentare.
(2) Este exceptat de la plata accizelor vinul fabricat de persoana fizica ?i consumat de c?tre aceasta ?i membrii familiei sale, cu condi?ia sa nu fie vândut.
B?uturi fermentate, altele decât bere ?i vinuri
ART. 171
(1) În în?elesul prezentului titlu, b?uturile fermentate, altele decât bere ?i vinuri, reprezint?:
a) alte b?uturi fermentate linistite care se încadreaz? la codurile NC 2204 ?i 2205 ?i care nu sunt prev?zute la art. 170, ca ?i toate produsele încadrate la codurile NC 2206 00, cu excep?ia altor b?uturi fermentate spumoase, asa cum sunt definite la lit. b), ?i a produsului prev?zut la art. 169, având:
1. o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 1,2% în volum, dar nu dep??e?te 10% în volum; sau
2. o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 10% în volum, dar nu dep??e?te 15% în volum, ?i la care alcoolul con?inut în produsul finit rezulta în întregime din fermentare.
b) alte b?uturi fermentate spumoase care se încadreaz? la codurile: NC 2206 00 31; 2206 00 39; 2204 10; 2204 21 10; 2204 29 10 ?i 2205, care nu intra sub incidenta art. 170 ?i care sunt prezentate în sticle închise cu un dop tip ciuperca, fixat cu ajutorul leg?turilor sau care sunt sub presiune datorat? dioxidului de carbon în solu?ie egala sau mai mare de 3 bari, ?i care:
1. au o concentra?ie alcoolic? care dep??e?te 1,2% în volum, dar nu dep??e?te 13% în volum; sau
2. au o concentra?ie alcoolic? care dep??e?te 13% în volum, dar nu dep??e?te 15% în volum ?i la care alcoolul con?inut în produsul finit rezulta în întregime din fermentare.
(2) Sunt exceptate de la plata accizelor b?uturile fermentate, altele decât bere ?i vinuri, fabricate de persoana fizica ?i consumate de c?tre aceasta ?i membrii familiei sale, cu condi?ia sa nu fie vândute.
Produse intermediare
ART. 172
(1) În în?elesul prezentului titlu, produsele intermediare reprezint? toate produsele care au o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 1,2% în volum, dar nu dep??e?te 22% în volum, ?i care se încadreaz? la codurile: NC 2204, 2205 ?i 2206 00, dar care nu intra sub incidenta art. 169-171.
(2) se considera produse intermediare ?i orice b?utura fermentat? linistita prev?zut? la art. 171 alin. (1) lit. a), care are o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 5,5% în volum ?i care nu rezulta în întregime din fermentare, ?i orice b?utura fermentat? spumoasa prev?zut? la art. 171 alin. (1) lit. b), care are o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 8,5% în volum ?i care nu rezulta în întregime din fermentare.
Alcool etilic
ART. 173
(1) În în?elesul prezentului titlu, alcool etilic reprezint?:
a) toate produsele care au o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 1,2% în volum ?i care sunt încadrate la codurile NC 2207 ?i 2208, chiar atunci când aceste produse fac parte dintr-un produs încadrat la alt capitol al nomenclaturii combinate;
b) produsele care au o concentra?ie alcoolic? ce dep??e?te 22% ?i care sunt cuprinse la codurile NC 2204, 2205 ?i 2206 00;
c) tuica ?i rachiuri de fructe;
d) orice alt produs, în solu?ie sau nu, care con?ine b?uturi spirtoase potabile.
(2) Sunt exceptate de la plata accizelor tuica ?i rachiurile de fructe fabricate de persoana fizica ?i consumate de c?tre aceasta ?i membrii familiei sale, cu condi?ia sa nu fie vândute.
-----------
Alin. (2) al art. 173 a fost introdus de pct. 85 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Produse din tutun
ART. 174
(1) În în?elesul prezentului titlu, produse din tutun sunt:
a) tigarete;
b) tigari ?i tigari de foi;
c) tutun de fumat:
1. tutun de fumat fin t?iat, destinat rularii în tigarete;
2. alte tutunuri de fumat.
(2) Se considera tigarete:
a) rulourile de tutun destinate fumatului ca atare ?i care nu sunt tigari sau tigari de foi, în sensul alin. (3);
b) rulourile de tutun care se pot introduce într-un tub de hârtie de tigarete, prin simpla manuire neindustriala;
c) rulourile de tutun care se pot infasura în hârtie de tigarete, prin simpla manuire neindustriala;
d) orice produs care con?ine par?ial alte substan?e decât tutunul, dar care respecta criteriile prev?zute la lit. a), b) sau c).
(3) Se considera tigari sau tigari de foi, dac? se pot fuma ca atare, dup? cum urmeaz?:
a) rulourile de tutun care con?in tutun natural;
b) rulourile de tutun care au un invelis exterior din tutun natural;
c) rulourile de tutun care au o umplutura din amestec t?iat fin, invelis exterior de culoarea normal? a unei tigari, care acoper? complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv mustiucul, dac? este cazul, ?i un liant, cu condi?ia ca:
1. invelisul ?i liantul sa fie din tutun reconstituit;
2. masa unitar? a rolei de tutun, excluzând filtrul sau mustiucul, sa nu fie sub 1,2 grame; ?i
3. invelisul sa fie fixat în forma de spirala, cu un unghi ascutit de minimum 30 grade fata de axa longitudinala a tigarii.
d) rulourile de tutun, care au o umplutura din amestec t?iat fin, invelis exterior de culoare normal? a unei tigari, din tutun reconstituit, care acoper? complet produsul, inclusiv filtrul, dar exclusiv mustiucul, dac? este cazul, cu condi?ia ca:
1. masa unitar? a ruloului, excluzând filtrul ?i mustiucul, sa fie egala sau mai mare de 2,3 grame; ?i
2. circumferinta ruloului de tutun de minimum o treime din lungimea tigarii sa nu fie sub 34 mm.
e) orice produs care con?ine par?ial alte substan?e decât tutunul, dar care respecta criteriile de la lit. a), b), c) sau d) ?i are invelisul din tutun natural, invelisul ?i liantul din tutun reconstituit sau invelisul din tutun reconstituit.
(4) Se considera tutun de fumat:
a) tutunul t?iat sau faramitat într-un alt mod, rasucit sau presat în buc??i, ?i care poate fi fumat f?r? prelucrare industriala;
b) de?eurile de tutun prelucrate pentru vânzarea cu am?nuntul, care nu sunt prev?zute la alin. (2) ?i (3);
c) orice produs care con?ine par?ial alte substan?e decât tutunul, dac? produsul respecta criteriile de la lit. a) sau b).
(5) Se considera tutun de fumat fin t?iat destinat rularii în tigarete:
a) tutunul de fumat, asa cum este definit la alin. (4), pentru care mai mult de 25% din greutate o reprezint? particulele de tutun ce au o latime sub 1 mm;
b) tutunul de fumat pentru care mai mult de 25% din greutate o reprezint? particulele de tutun ce au o latime mai mare de 1 mm, dac? tutunul de fumat este vândut sau destinat vânz?rii pentru rularea tigaretelor.
(6) Se considera alt tutun de fumat orice tutun de fumat care nu este tutun de fumat t?iat fin.
(7) Un rulou de tutun prev?zut la alin. (2) este considerat, pentru aplicarea accizei, ca doua tigarete - atunci când are o lungime, excluzând filtrul ?i mustiucul, mai mare de 9 cm, f?r? sa dep??easc? 18 cm; ca trei tigarete - când are o lungime, excluzând filtrul ?i mustiucul, mai mare de 18 cm, f?r? sa dep??easc? 27 cm, ?i asa mai departe.
Uleiuri minerale
ART. 175
(1) În în?elesul prezentului titlu, uleiuri minerale sunt:
a) produsele cu codul NC 2706 00 00;
b) produsele cu codurile: NC 2707 10; 2707 20; 2707 30; 2707 50; 2707 91 00; 2707 99 11; 2707 99 19;
c) produsele cu codul NC 2709 00;
d) produsele cu codul NC 2710;
e) produsele cu codul NC 2711, inclusiv metanul ?i propanul, pure din punct de vedere chimic;
f) produsele cu codurile: NC 2712 10; 2712 20; 2712 90 (f?r? produsele de la 2712 90 11 ?i 2712 90 19);
g) produsele cu codul NC 2715 00 00;
h) produsele cu codul NC 2901;
i) produsele cu codurile: NC 2902 11 00; 2902 19 80; 2902 20 00; 2902 30 00; 2902 41 00; 2902 42 00; 2902 43 00 ?i 2902 44 00;
j) produsele cu codurile NC 3403 11 00 ?i 3403 19;
k) produsele cu codul NC 3811;
l) produsele cu codul NC 3817 00.
-----------
Litera i) a alin. (1) al art. 175 a fost modificat? de pct. 14 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
Litera e) a alin. (1) al art. 175 a fost modificat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
(2) Uleiurile minerale pentru care se datoreaz? accize sunt:
a) benzina cu plumb cu codurile: NC 2710 11 31; 2710 11 51 ?i 2710 11 59;
b) benzina f?r? plumb cu codurile: NC 2710 11 41; 2710 11 45 ?i 2710 11 49;
c) motorina cu codurile: NC 2710 19 41; 2710 19 45 ?i 2710 19 49;
d) pacura cu codurile: NC 2710 19 61; 2710 19 63; 2710 19 65 ?i 2710 19 69;
e) gazul petrolier lichefiat cu codurile: NC 2711 12 11 pana la 2711 19 00;
f) gazul natural cu codurile NC 2711 11 00 ?i 2711 21 00;
g) petrol lampant cu codurile NC 2710 19 21 ?i 2710 19 25;
h) benzen, toluen, xileni ?i alte amestecuri de hidrocarburi aromatice cu codurile: NC 2707 10; 2707 20; 2707 30 ?i 2707 50.
------------
Litera f) a alin. (2) al art. 175 a fost modificat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
(3) Uleiurile minerale, altele decât cele de la alin. (2), sunt supuse unei accize dac? sunt destinate a fi utilizate, puse în vânzare sau utilizate drept combustibil sau carburant. Nivelul accizei va fi fixat în func?ie de destina?ie, la nivelul aplicabil combustibilului pentru înc?lzit sau carburantului echivalent.
(4) Pe lâng? produsele accizabile prev?zute la alin. (1), orice produs destinat a fi utilizat, pus în vânzare sau utilizat drept carburant sau ca aditiv ori pentru a creste volumul final al carburantilor este impozitat drept carburant. Nivelul accizei va fi cel prev?zut pentru benzina cu plumb.
(5) Orice hidrocarbura, cu excep?ia carbunelui, lignitului, turbei sau a oric?rei alte hidrocarburi solide similare sau a gazului natural, destinat? a fi utilizata, pus? în vânzare sau utilizata pentru înc?lzire, este accizata cu acciza aplicabil? uleiului mineral echivalent.
(6) Consumul de uleiuri minerale în incinta unui loc de produc?ie de uleiuri minerale nu este considerat fapt generator de accize atunci când se efectueaz? în scopuri de produc?ie. Când acest consum se efectueaz? în alte scopuri decât cel de produc?ie ?i, în special, pentru propulsia vehiculelor, se considera ca un fapt generator de accize.
SEC?IUNEA a 3-a
Nivelul accizelor
Nivelul accizelor
ART. 176
Nivelul accizelor pentru urm?toarele produse este:
*T*
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Nr. Denumirea produsului Acciza*)
crt. sau a grupei U.M. (echivalent
de produse euro/U.M.)
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
1. Bere hl/1 grad Plato*1) 0,74
din care:
1.1. Bere produs? de 0,43
produc?torii independen?i
cu o capacitate de
produc?ie anuala ce
nu dep??e?te 200 mii hl
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
2. Vinuri hl de produs
2.1. Vinuri linistite 0,00
2.2. Vinuri spumoase 34,05
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
3. B?uturi fermentate, altele hl de produs
decât bere ?i vinuri
3.1. linistite 0,00
3.2. spumoase 34,05
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
4. Produse intermediare hl de produs 51,08
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
5. Alcool etilic hl alcool pur*2) 465,35
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Produse din tutun
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
6. Tigarete 1.000 9,10 +
tigarete 30%
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
7. Tigari ?i tigari de foi 1.000 buc??i 22,13
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
8. Tutun destinat fumatului, kg 29,51
din care:
8.1. Tutun destinat rularii
în tigarete kg 29,51
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Uleiuri minerale
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
9. Benzine cu plumb tona 480,00
1.000 litri 369,60
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
10. Benzine f?r? plumb tona 425,06
1.000 litri 327,29
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
11. Motorine tona 307,59
1.000 litri 259,91
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
12. Pacura 1.000 kg 6,81
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
13. Gaze petroliere lichefiate, 1.000 kg
din care:
13.1. Utilizate drept
carburant 128,26
13.2. Utilizate pentru
înc?lzire 113,50
13.3. Utilizate în consum
casnic*3) 0,00
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
14. Gaz natural utilizat drept
carburant
(codurile NC 2711 11 00
?i 2711 21 00) gigajoule 1,59
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
15. Petrol lampant (kerosen)*4),
din care:
15.1. Utilizat drept carburant tona 469,89
1.000 litri 375,91
15.2. Utilizat pentru înc?lzire tona 469,89
1.000 litri 375,91
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
16. Benzen, toulen, xileni
?i alte amestecuri de
hidrocarburi aromatice tona 469,89
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
Electricitate (codul NC 2716)
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
17. Electricitate utilizata
în scop comercial MWh 0,14
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
18. Electricitate utilizata
în scop necomercial MWh 0,30
??????????????????????????????????????????????????????????????????????????????
*) Nivelul accizelor armonizate va fi majorat anual începând cu data de 1
iulie 2006, în conformitate cu angajamentele asumate de România în procesul
de negociere cu Uniunea European?, la capitolul 10 "Impozitarea".
*1) Gradul Plato reprezint? greutatea de zah?r exprimat? în grame,
continuta în 100 g de solu?ie masurata la origine la temperatura de 20°C/4°C.
*2) Hl alcool pur reprezint? 100 litri alcool etilic rafinat cu
concentratia de 100% alcool în volum, la temperatura de 20°C, con?inut într-o
cantitate data de produs alcoolic.
*3) Prin gaze petroliere lichefiate utilizate în consum casnic se în?elege
gazele petroliere lichefiate, distribuite în butelii tip aragaz. Buteliile
tip aragaz sunt acele butelii cu o capacitate de pana la maximum 12,5 kg.
*4) Petrolul lampant utilizat drept combustibil de persoanele fizice nu se
accizeaza.
*ST*
-----------------
Nivelul accizelor prev?zut la art. 176 a fost modificat conform anexei care face parte integrant? din HOT?RÂREA nr. 977 din 25 iunie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 570 din 29 iunie 2004.
Art. 176 a fost modificat de pct. 86 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Art. 176 a fost modificat de pct. 27 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (modificare aplicabil? cu data de 1 aprilie 2005).
Art. 176 a fost modificat de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Calculul accizei pentru tigarete
ART. 177
(1) Pentru tigarete, acciza datorat? este egala cu suma dintre acciza specifica ?i acciza ad valorem, dar nu mai pu?in de 19,92 euro/1.000 tigarete, care reprezint? acciza minima. Când suma dintre acciza specifica ?i acciza ad valorem este mai mica decât acciza minima, se pl?te?te acciza minima.
(1^1) La propunerea Ministerului Finan?elor Publice, Guvernul poate modifica acciza minima în func?ie de evolu?ia accizei aferente tigaretelor din categoria de pre? cea mai vândut?, astfel încât nivelul accizei minime sa reprezinte 90% din acciza aferent? tigaretelor din categoria de pre? cea mai vândut?.
(2) Acciza specifica se calculeaz? în echivalent euro pe 1.000 de tigarete.
(3) Acciza ad valorem se calculeaz? prin aplicarea procentului legal stabilit, asupra pre?ului maxim de vânzare cu am?nuntul.
(4) Pre?ul maxim de vânzare cu am?nuntul este pre?ul la care produsul este vândut altor persoane decât comercian?i ?i care include toate taxele ?i impozitele.
(5) Pre?ul maxim de vânzare cu am?nuntul pentru orice marca de tigarete se stabile?te de c?tre persoana care produce tigaretele în România sau care importa tigaretele ?i este adus la cunostinta publica în conformitate cu cerin?ele prev?zute de norme.
(6) Este interzis? vânzarea, de c?tre orice persoana, a tigaretelor pentru care nu s-au stabilit ?i declarat pre?uri maxime de vânzare cu am?nuntul.
(7) Este interzis? vânzarea de tigarete, de c?tre orice persoana, la un pre? ce dep??e?te pre?ul maxim de vânzare cu am?nuntul, declarat.
-----------
Alin. (1) al art. 177 a fost modificat de pct. 87 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Alin. (1) al art. 177 a fost modificat de pct. 28 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (modificare aplicabil? cu data de 1 aprilie 2005)
Alin. (1^1) al art. 177 a fost introdus de pct. 29 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (completare aplicabil? cu data de 1 aprilie 2005).
Alin. (1) al art. 177 a fost modificat de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Alin. (1^1) al art. 177 a fost introdus pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
*) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.
SEC?IUNEA a 4-a
Regimul de antrepozitare
Reguli generale
ART. 178
(1) Produc?ia ?i/sau depozitarea produselor accizabile, acolo unde acciza nu a fost pl?tit?, poate avea loc numai într-un antrepozit fiscal.
(2) Un antrepozit fiscal poate fi folosit numai pentru producerea ?i/sau depozitarea de produse accizabile.
(3) Produsele accizabile supuse marcarii, potrivit prezentului titlu, nu pot fi depozitate în antrepozite fiscale de depozitare.
(4) Antrepozitul fiscal nu poate fi folosit pentru vânzarea cu am?nuntul a produselor accizabile.
(5) De?inerea de produse accizabile în afar? antrepozitului fiscal, pentru care nu se poate face dovada pl??ii accizelor, atrage plata acestora.
(6) Fac excep?ie de la prevederile alin. (4) antrepozitele fiscale care livreaza uleiuri minerale c?tre avioane ?i nave sau furnizeaz? produse accizabile din magazinele duty-free.
(7) Fac excep?ie de la prevederile alin. (3) b?uturile alcoolice supuse sistemului de marcare.
-----------
Alin. (7) al art. 178 a fost introdus de pct. 88 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Cererea de autorizare ca antrepozit fiscal
ART. 179
(1) Un antrepozit fiscal poate func?iona numai pe baza autoriza?iei valabile emise de autoritatea fiscal? competenta.
(2) În vederea ob?inerii autoriza?iei pentru ca un loc sa func?ioneze ca antrepozit fiscal, persoana care inten?ioneaz? sa fie antrepozitar autorizat pentru acel loc trebuie sa depun? o cerere la autoritatea fiscal? competenta în modul ?i sub forma prev?zute în norme.
(3) Cererea trebuie sa con?in? informa?ii ?i sa fie înso?it? de documente cu privire la:
a) amplasarea ?i natura locului;
b) tipurile ?i cantitatea de produse accizabile estimate a fi produse ?i/sau depozitate în decursul unui an;
c) identitatea ?i alte informa?ii cu privire la persoana care urmeaz? sa-?i desf??oare activitatea ca antrepozitar autorizat;
d) capacitatea persoanei care urmeaz? a fi antrepozitar autorizat de a satisface cerin?ele prev?zute la art. 183.
(4) Persoana care inten?ioneaz? sa fie antrepozitar autorizat va prezenta, de asemenea, o copie a contractului de administrare sau a actelor de proprietate ale sediului unde locul este amplasat. În plus, atunci când solicitantul nu este proprietarul locului, cererea trebuie sa fie înso?it? de o declara?ie din partea proprietarului, prin care se confirma permisiunea de acces pentru personalul cu atribu?ii de control.
(5) Persoana care î?i manifesta în mod expres inten?ia de a fi antrepozitar autorizat pentru mai multe antrepozite fiscale poate depune la autoritatea fiscal? competenta o singura cerere. Cererea va fi înso?it? de documentele prev?zute de prezentul titlu, aferente fiec?rei locatii.
Condi?ii de autorizare
ART. 180
Autoritatea fiscal? competenta elibereaz? autoriza?ia de antrepozit fiscal pentru un loc, numai dac? sunt îndeplinite urm?toarele condi?ii:
a) locul urmeaz? a fi folosit pentru producerea, îmbutelierea, ambalarea, primirea, de?inerea, depozitarea ?i/sau expedierea produselor accizabile. În cazul unui loc ce va fi autorizat numai ca antrepozit fiscal de depozitare, cantitatea de produse accizabile depozitata trebuie sa fie mai mare decât cantitatea pentru care suma accizelor poten?iale este de 5.000 euro. Pentru b?uturile alcoolice supuse marcarii, aceasta limita este de 50.000 euro. Conform prevederilor din norme, cantit??ile pot fi diferen?iate în func?ie de grupa de produse depozitata;
b) locul este amplasat, construit ?i echipat astfel încât sa se previn? scoaterea produselor accizabile din acest loc f?r? plata accizelor. Locul trebuie sa fie strict delimitat - acces propriu, împrejmuire -, iar activitatea ce se desf??oar? în acest loc sa fie independenta de alte activit??i desf??urate de societatea care solicita autorizarea ca antrepozit fiscal. Locul trebuie sa beneficieze de contorizarea individual? a utilit??ilor necesare desf??ur?rii activit??ii. Locurile destinate produc?iei de alcool etilic, de distilate ?i de b?uturi alcoolice trebuie sa fie dotate cu mijloace de m?surare legale pentru determinarea cantit??ii ?i concentratiei alcoolice, avizate de Biroul Roman de Metrologie Legal?. Locurile destinate produc?iei de alcool etilic ?i distilate, ca materie prima, trebuie sa fie dotate cu un sistem de supraveghere prin camere video a punctelor unde sunt amplasate contoarele ?i rezervoarele de alcool ?i distilate, precum ?i a c?ilor de acces în antrepozitul fiscal. Locurile destinate produc?iei de uleiuri minerale trebuie sa fie dotate cu mijloace de m?surare a debitului volumic sau masic.
c) locul nu va fi folosit pentru vânzarea cu am?nuntul a produselor accizabile;
d) în cazul unei persoane fizice care urmeaz? sa-?i desf??oare activitatea ca antrepozitar autorizat, aceasta sa nu fi fost condamnata în mod definitiv pentru evaziune fiscal?, abuz de încredere, fals, uz de fals, în?el?ciune, delapidare, m?rturie mincinoas?, dare sau luare de mit?, în România sau în oricare din statele str?ine în care aceasta a avut domiciliul/reziden?? în ultimii 5 ani;
e) în cazul unei persoane juridice care urmeaz? sa-?i desf??oare activitatea ca antrepozitar autorizat, administratorii acestor persoane juridice sa nu fi fost condamna?i în mod definitiv pentru evaziune fiscal?, abuz de încredere, fals, uz de fals, în?el?ciune, delapidare, m?rturie mincinoas?, dare sau luare de mit?, în România sau în oricare din statele str?ine în care aceasta a avut domiciliul/reziden?? în ultimii 5 ani;
f) persoana care urmeaz? sa-?i desf??oare activitatea ca antrepozitar autorizat trebuie sa dovedeasc? ca poate îndeplini cerin?ele prev?zute la art. 183.
-----------
Litera a) a art. 180 a fost modificat? de pct. 89 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Litera b) a art. 180 a fost modificat? de pct. 90 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
Litera b) a art. 180 a fost modificat? de pct. 15 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.