bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
  ART. 121
    Veniturile ob?inute de partenerii contractuali externi, persoane fizice ?i juridice nerezidente ?i de contractorii independen?i ai acestora, din activit??i desf??urate de ace?tia pentru realizarea obiectivului de investi?ii "Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda-Unitatea 2", sunt scutite de impozitul prev?zut în prezentul capitol pana la punerea în func?iune a obiectivului de mai sus.
-----------
    Art. 121 a fost modificat de pct. 72 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    CAP. II
    Impozitul pe reprezentante

    Contribuabili
    ART. 122
    Orice persoana juridic? str?in?, care are o reprezentanta autorizata sa func?ioneze în România, potrivit legii, are obliga?ia de a plati un impozit anual, conform prezentului capitol.

    Stabilirea impozitului
    ART. 123
    (1) Impozitul pe reprezentanta pentru un an fiscal este egal cu echivalentul în lei al sumei de 4.000 euro, stabilit? pentru un an fiscal, la cursul de schimb al pie?ei valutare, comunicat de Banca Nationala a României, valabil în ziua în care se efectueaz? plata impozitului c?tre bugetul de stat.
    (2) În cazul unei persoane juridice str?ine, care în cursul unui an fiscal înfiin?eaz? sau desfiin?eaz? o reprezentanta în România, impozitul datorat pentru acest an se calculeaz? propor?ional cu num?rul de luni de existenta a reprezentantei în anul fiscal respectiv.
-----------
    Alin. (1) al art. 123 a fost modificat de pct. 73 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Alin. (1) al art. 123 a fost modificat de pct. 11 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    Plata impozitului ?i depunerea declara?iei fiscale
    ART. 124
    (1) Orice persoana juridic? str?in? are obliga?ia de a plati impozitul pe reprezentanta la bugetul de stat, în doua transe egale, pana la datele de 20 iunie ?i 20 decembrie.
    (2) Orice persoana juridic? str?in? care datoreaz? impozitul pe reprezentanta are obliga?ia de a depune o declara?ie anuala la autoritatea fiscal? competenta, pana la data de 28, respectiv 29 februarie a anului de impunere.
    (3) Orice persoana juridic? str?in?, care înfiin?eaz? sau desfiin?eaz? o reprezentanta în cursul anului fiscal, are obliga?ia de a depune o declara?ie fiscal? la autoritatea fiscal? competenta, în termen de 30 de zile de la data la care reprezentanta a fost înfiin?at? sau desfiintata.
    (4) Reprezentantele sunt obligate sa conduc? evidenta contabila prev?zut? de legisla?ia în vigoare din România.

    TITLUL VI
    Taxa pe valoarea ad?ugat?

    CAP. I
    Dispozi?ii generale

    Definitia taxei pe valoarea ad?ugat?
    ART. 125
    Taxa pe valoarea ad?ugat? este un impozit indirect care se datoreaz? bugetului de stat.

    CAP. II
    Sfera de aplicare

    Sfera de aplicare
    ART. 126
    (1) În sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat? se cuprind opera?iunile care îndeplinesc cumulativ urm?toarele condi?ii:
    a) constituie o livrare de bunuri sau o prestare de servicii efectuate cu plata;
    b) locul de livrare a bunurilor sau de prestare a serviciilor este considerat a fi în România;
    c) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor este realizat? de o persoana impozabil?, astfel cum este definit? la art. 127 alin. (1);
    d) livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor sa rezulte din una dintre activit??ile economice prev?zute la art. 127 alin. (2).
    (2) În sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat? se cuprinde ?i importul de bunuri.
    (3) Opera?iunile care se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat? sunt denumite în continuare opera?iuni impozabile.
    (4) Opera?iunile impozabile pot fi:
    a) opera?iuni taxabile, pentru care se aplica cotele prev?zute la art. 140;
    b) opera?iuni scutite cu drept de deducere, pentru care nu se datoreaz? taxa pe valoarea ad?ugat?, dar este permis? deducerea taxei pe valoarea ad?ugat? datorate sau pl?tite pentru bunurile sau serviciile achizi?ionate. În prezentul titlu, aceste opera?iuni sunt prev?zute la art. 143 ?i art. 144;
    c) opera?iuni scutite f?r? drept de deducere, pentru care nu se datoreaz? taxa pe valoarea ad?ugat? ?i nu este permis? deducerea taxei pe valoarea ad?ugat? datorate sau pl?tite pentru bunurile sau serviciile achizi?ionate. În prezentul titlu, aceste opera?iuni sunt prev?zute la art. 141;
    d) opera?iuni de import scutite de taxa pe valoarea ad?ugat?, prev?zute la art. 142, pentru care nu se datoreaz? taxa pe valoarea ad?ugat? în vama.

    CAP. III
    Persoane impozabile

    Persoane impozabile ?i activitatea economic?
    ART. 127
    (1) Este considerat? persoana impozabil? orice persoana care desf??oar?, de o maniera independenta ?i indiferent de loc, activit??i economice de natura celor prev?zute la alin. (2), oricare ar fi scopul sau rezultatul acestei activit??i.
    (2) În sensul prezentului titlu, activit??ile economice cuprind activit??ile produc?torilor, comercian?ilor sau prestatorilor de servicii, inclusiv activit??ile extractive, agricole ?i activit??ile profesiilor libere sau asimilate acestora. De asemenea, constituie activitate economic? exploatarea bunurilor corporale sau necorporale, în scopul ob?inerii de venituri cu caracter de continuitate.
    (3) Nu ac?ioneaz? de o maniera independenta angaja?ii sau orice alte persoane legate de angajator printr-un contract individual de munca sau prin orice alte instrumente juridice care creeaz? un raport angajator/angajat în ceea ce prive?te condi?iile de munca, remunerarea sau alte obliga?ii ale angajatorului.
    (4) Cu excep?ia celor prev?zute la alin. (5) ?i (6), institu?iile publice nu sunt persoane impozabile pentru activit??ile care sunt desf??urate în calitate de autorit??i publice, chiar dac? pentru desf??urarea acestor activit??i se percep cotizatii, onorarii, redeven?e, taxe sau alte plati.
    (5) Institu?iile publice sunt persoane impozabile pentru activit??ile desf??urate în calitate de autorit??i publice, dac? tratarea lor ca persoane neimpozabile ar produce distorsiuni concurentiale.
    (6) Institu?iile publice sunt persoane impozabile pentru activit??ile desf??urate în acelea?i condi?ii legale ca ?i cele aplicabile operatorilor economici, chiar dac? sunt prestate în calitate de autoritate publica, precum ?i pentru activit??ile urm?toare:
    a) telecomunica?ii;
    b) furnizarea de apa, gaze, energie electrica, energie termica, agent frigorific ?i altele de aceea?i natura;
    c) transport de bunuri ?i de persoane;
    d) servicii prestate de porturi ?i aeroporturi;
    e) livrarea de bunuri noi, produse pentru vânzare;
    f) activitatea targurilor ?i expozitiilor comerciale;
    g) depozitarea;
    h) activit??ile organelor de publicitate comercial?;
    i) activit??ile agentiilor de c?l?torie;
    j) activit??ile magazinelor pentru personal, cantine, restaurante ?i alte localuri asem?n?toare.
    (7) Sunt asimilate institu?iilor publice, în ceea ce prive?te regulile aplicabile din punct de vedere al taxei pe valoarea ad?ugat?, orice entit??i a c?ror înfiin?are este reglementat? prin legi sau hot?râri ale Guvernului, pentru activit??ile prev?zute prin actul normativ de înfiin?are, care nu creeaz? distorsiuni concurentiale, nefiind desf??urate ?i de alte persoane impozabile.

    CAP. IV
    Opera?iuni impozabile

    Livrarea de bunuri
    ART. 128
    (1) Prin livrare de bunuri se în?elege orice transfer al dreptului de proprietate asupra bunurilor de la proprietar c?tre o alta persoana, direct sau prin persoane care ac?ioneaz? în numele acestuia.
    (2) În în?elesul prezentului titlu, prin bunuri se în?elege bunurile corporale mobile ?i imobile, prin natura lor sau prin destina?ie. Energia electrica, energia termica, gazele naturale, agentul frigorific ?i altele de aceea?i natura sunt considerate bunuri mobile corporale.
    (3) Sunt, de asemenea, considerate livr?ri de bunuri efectuate cu plata, în sensul alin. (1):
    a) predarea efectiv? a bunurilor c?tre o alta persoana, în cadrul unui contract care prevede ca plata se efectueaz? în rate sau orice alt tip de contract ce prevede ca proprietatea este atribuit? cel mai târziu în momentul pl??ii ultimei scadente, cu excep?ia contractelor de leasing;
    b) transferul dreptului de proprietate asupra bunurilor, în urma execut?rii silite;
    c) trecerea în domeniul public a unor bunuri din patrimoniul persoanelor impozabile, în condi?iile prev?zute de legisla?ia referitoare la proprietatea publica ?i regimul juridic al acesteia, în schimbul unei desp?gubiri;
    d) transmiterea de bunuri efectuat? pe baza unui contract de comision la cump?rare sau la vânzare, atunci când comisionarul ac?ioneaz? în nume propriu, dar în contul comitentului;
    e) bunurile constatate lipsa din gestiune, cu excep?ia celor prev?zute la alin. (9) lit. a) ?i c).
    (4) Preluarea de c?tre persoane impozabile a bunurilor achizi?ionate sau fabricate de c?tre acestea pentru a fi utilizate în scopuri care nu au legatura cu activitatea economic? desfasurata sau pentru a fi puse la dispozi?ie altor persoane în mod gratuit constituie livrare de bunuri efectuat? cu plata, dac? taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor respective sau p?r?ilor lor componente a fost dedus? total sau par?ial.
    (5) Orice distribuire de bunuri din activele unei societ??i comerciale c?tre asocia?ii sau actionarii s?i, inclusiv o distribuire de bunuri legat? de lichidarea sau de dizolvarea f?r? lichidare a societ??ii, constituie livrare de bunuri efectuat? cu plata.
    (6) În cazul a doua sau mai multe transferuri succesive ale dreptului de proprietate asupra unui bun, fiecare transfer este considerat o livrare separat? a bunului, chiar dac? acesta este transferat direct beneficiarului final.
    (7) Transferul de bunuri efectuat cu ocazia opera?iunilor de transfer total sau par?ial de active ?i pasive, ca urmare a fuziunii ?i diviz?rii, nu constituie livrare de bunuri, indiferent dac? e facuta cu plata sau nu.
    (8) Aportul în natura la capitalul social al unei societ??i comerciale nu constituie livrare de bunuri, dac? primitorului bunurilor i-ar fi fost permis? deducerea integrala a taxei pe valoarea ad?ugat?, dac? aceasta s-ar fi aplicat transferului respectiv. În situa?ia în care primitorul bunurilor este o persoana impozabil?, care nu are dreptul de deducere a taxei pe valoarea ad?ugat? sau are dreptul de deducere par?ial, opera?iunea se considera livrare de bunuri, dac? taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor respective sau p?r?ilor lor componente a fost dedus? total sau par?ial.
    (9) Nu constituie livrare de bunuri, în sensul alin. (1):
    a) bunurile distruse ca urmare a unor calamitati naturale sau a altor cauze de forta major?;
    b) bunurile de natura stocurilor degradate calitativ, care nu mai pot fi valorificate în condi?iile stabilite prin norme;
    c) perisabilitatile, în limitele prev?zute prin lege;
    d) bunurile acordate gratuit din rezerva de stat, ca ajutoare umanitare externe sau interne;
    e) acordarea în mod gratuit de bunuri ca mostre în cadrul campaniilor publicitare, pentru încercarea produselor sau pentru demonstratii la punctele de vânzare, alte bunuri acordate în scopul stimul?rii vânz?rilor;
    f) acordarea de bunuri, în mod gratuit, în cadrul ac?iunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol, precum ?i alte destina?ii prev?zute de lege, în condi?iile stabilite prin norme.

    Prestarea de servicii
    ART. 129
    (1) Se considera prestare de servicii orice opera?iune care nu constituie livrare de bunuri.
    (2) Prest?rile de servicii cuprind opera?iuni cum sunt:
    a) închirierea de bunuri sau transmiterea folosin?ei bunurilor, în cadrul unui contract de leasing;
    b) transferul ?i/sau transmiterea folosin?ei drepturilor de autor, brevetelor, licen?elor, marcilor comerciale ?i a altor drepturi similare;
    c) angajamentul de a nu desfasura o activitate economic?, de a nu concura cu alta persoana sau de a tolera o ac?iune ori o situa?ie;
    d) prest?rile de servicii efectuate în baza unui ordin emis de/sau în numele unei autorit??i publice sau potrivit legii;
    e) intermedierea efectuat? de comisionari, care ac?ioneaz? în numele ?i în contul comitentului, atunci când intervin într-o livrare de bunuri sau o prestare de servicii.
    (3) Se considera prest?ri de servicii cu plata:
    a) utilizarea temporar? a bunurilor care fac parte din activele unei persoane impozabile, în scopuri ce nu au legatura cu activitatea sa economic?, sau pentru a fi puse la dispozi?ie, în vederea utiliz?rii în mod gratuit, altor persoane, dac? taxa pe valoarea ad?ugat? pentru bunurile respective a fost dedus? total sau par?ial;
    b) prest?rile de servicii efectuate în mod gratuit de c?tre o persoana impozabil?, în scopuri care nu au legatura cu activitatea sa economic? pentru uzul personal al angaja?ilor s?i sau al altor persoane.
    (4) Nu constituie prest?ri de servicii cu plata opera?iunile constând în utilizarea temporar? a bunurilor care fac parte din activele unei persoane impozabile, punerea gratuita la dispozi?ia altor persoane a acestor bunuri ?i/sau prestarea de servicii în mod gratuit, efectuate în cadrul ac?iunilor de sponsorizare, de mecenat, de protocol sau pentru alte destina?ii prev?zute de lege, în condi?ii stabilite prin norme, precum ?i acelea?i opera?iuni efectuate în scopuri publicitare sau în scopul stimul?rii vânz?rilor.
-----------
    Alin. (4) al art. 129 a fost modificat de pct. 74 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (5) Persoana impozabil? care ac?ioneaz? în nume propriu, dar în contul unei alte persoane, în legatura cu o prestare de servicii, se considera ca a primit ?i a prestat ea îns??i acele servicii.
    (6) În cazul prest?rii unui serviciu de c?tre mai multe persoane impozabile, prin tranzac?ii succesive, fiecare tranzac?ie se considera o prestare separat? ?i se impoziteaz? distinct, chiar dac? serviciul respectiv este prestat direct c?tre beneficiarul final.

    Schimburi de bunuri sau servicii
    ART. 130
    În cazul unei opera?iuni care implica o livrare de bunuri ?i/sau o prestare de servicii în schimbul unei livr?ri de bunuri ?i/sau prest?ri de servicii, fiecare persoana impozabil? se considera ca a efectuat o livrare de bunuri ?i/sau o prestare de servicii cu plata.

    Importul de bunuri
    ART. 131
    (1) În în?elesul prezentului titlu, se considera import de bunuri intrarea de bunuri în România provenind dintr-un alt stat.
    (2) Prin derogare de la prevederile alin. (1), atunci când bunurile sunt plasate, dup? intrarea lor în ?ara, în regimuri vamale suspensive, aceste bunuri nu se cuprind în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat?. Totu?i, acestea sunt supuse reglement?rilor vamale în ceea ce prive?te plata sau, dup? caz, garantarea drepturilor de import pe perioada cat se afla în regim vamal suspensiv.
    (3) Importul bunurilor plasate în regimuri vamale suspensive este efectuat în statul pe teritoriul c?ruia bunurile ies din aceste regimuri.
    (4) Nu se cuprinde în sfera de aplicare a taxei pe valoarea ad?ugat? livrarea bunurilor aflate în regimuri vamale suspensive.

    CAP. V
    Locul opera?iunilor impozabile

    Locul livr?rii de bunuri
    ART. 132
    (1) Se considera a fi locul livr?rii de bunuri:
    a) locul unde se g?sesc bunurile în momentul când începe expedierea sau transportul, în cazul bunurilor care sunt expediate sau transportate de furnizor, de beneficiar sau de un ter?;
    b) locul unde se efectueaz? instalarea sau montajul, în cazul bunurilor care fac obiectul unei instal?ri sau montaj, indiferent dac? punerea în func?iune este efectuat? de c?tre furnizor sau de alta persoana în contul sau;
    c) locul unde se g?sesc bunurile în momentul în care are loc livrarea, în cazul bunurilor care nu sunt expediate sau transportate;
    d) locul de plecare al transportului de pasageri, în cazul în care livr?rile de bunuri sunt efectuate la bordul unui vapor sau avion;
    e) locul de plecare al transportului de pasageri, în cazul în care livr?rile de bunuri sunt efectuate într-un autocar sau tren, ?i pe partea din parcursul transportului de pasageri efectuat în interiorul tarii.
    (2) În aplicarea prevederilor alin. (1) lit. e), se în?elege:
    a) prin partea din parcursul transportului de pasageri efectuat în interiorul tarii, parcursul efectuat între locul de plecare ?i locul de sosire al transportului de pasageri, f?r? oprire în afar? tarii;
    b) prin locul de plecare al transportului de pasageri, primul punct de imbarcare a pasagerilor situat în interiorul tarii, dac? este cazul, dup? oprirea efectuat? în afar? tarii;
    c) prin locul de sosire a unui transport de pasageri, ultimul punct de debarcare prev?zut în interiorul tarii, pentru pasagerii care s-au imbarcat în interiorul tarii, dac? este cazul, înainte de oprirea efectuat? în afar? tarii.
    (3) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. a) ?i b), atunci când locul de plecare sau de expediere ori de transport al bunurilor se afla în afar? României, acestea fiind importate în România, locul livr?rii efectuate de importator, în sensul art. 150 alin. (2), este considerat a fi în România.

    Locul prest?rii de servicii
    ART. 133
    (1) Locul prest?rii de servicii este considerat a fi locul unde prestatorul î?i are stabilit sediul activit??ii economice sau un sediu permanent de la care serviciile sunt efectuate sau, în lipsa acestora, domiciliul sau resedinta sa obi?nuit?.
    (2) Prin excep?ie de la alin. (1), pentru urm?toarele prest?ri de servicii, locul prest?rii este considerat a fi:
    a) locul unde bunul imobil este situat, pentru prest?rile de servicii efectuate în legatura directa cu un bun imobil, inclusiv presta?iile agentiilor imobiliare ?i de expertiza, ca ?i prest?rile privind preg?tirea sau coordonarea execut?rii lucr?rilor imobiliare, cum ar fi, de exemplu, presta?iile furnizate de arhitecti ?i serviciile de supervizare;
    b) locul unde se efectueaz? transportul, în func?ie de distan?ele parcurse, în cazul transportului de bunuri ?i de persoane;
    c) sediul activit??ii economice sau sediul permanent al beneficiarului pentru care sunt prestate serviciile sau, în absenta acestora, domiciliul sau resedinta obi?nuit? a beneficiarului în cazul urm?toarelor servicii:
    1. închirierea de bunuri mobile corporale;
    2. opera?iunile de leasing având ca obiect utilizarea bunurilor mobile corporale;
    3. transferul ?i/sau transmiterea folosin?ei drepturilor de autor, brevetelor, licen?elor, marcilor comerciale ?i al altor drepturi similare;
    4. serviciile de publicitate ?i marketing;
    5. serviciile de consultan?a, de inginerie, juridice ?i de avocatura, serviciile contabililor ?i exper?ilor contabili, ale birourilor de studii ?i alte servicii similare;
    6. prelucrarea de date ?i furnizarea de informa?ii;
    7. opera?iunile bancare, financiare ?i de asigur?ri, inclusiv reasigurari, cu excep?ia închirierii de seifuri;
    8. punerea la dispozi?ie de personal;
    9. telecomunicatiile. Sunt considerate servicii de telecomunica?ii serviciile având ca obiect transmiterea, emiterea ?i recep?ia de semnale, înscrisuri, imagini ?i sunete sau informa?ii de orice natura prin cablu, radio, mijloace optice sau alte mijloace electromagnetice, inclusiv cedarea dreptului de utilizare a mijloacelor pentru astfel de transmisii, emiteri sau recep?ii; serviciile de telecomunica?ii cuprind, de asemenea, ?i furnizarea accesului la re?eaua mondial? de informa?ii;
    10. serviciile de radiodifuziune ?i de televiziune;
    11. serviciile furnizate pe cale electronica; sunt considerate servicii furnizate pe cale electronica: furnizarea ?i conceperea de site-uri informatice, mentenanta la distanta a programelor ?i echipamentelor, furnizarea de programe informatice - software - ?i actualizarea acestora, furnizarea de imagini, de texte ?i de informa?ii ?i punerea la dispozi?ie de baze de date, furnizarea de muzica, de filme ?i de jocuri, inclusiv jocuri de noroc, transmiterea ?i difuzarea de emisiuni ?i evenimente politice, culturale, artistice, sportive, ?tiin?ifice, de divertisment ?i furnizarea de servicii de înv???mânt la distanta. Atunci când furnizorul de servicii ?i clientul sau comunica prin curier electronic, aceasta nu înseamn? în sine ca serviciul furnizat este un serviciu electronic;
-----------
    Pct. 11 al literei c) a alin. (2) al art. 133 a fost modificat de pct. 75 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    12. obliga?ia de a se ab?ine de la realizarea sau exercitarea, total sau par?ial, a unei activit??i economice sau a unui drept men?ionat în prezenta litera;
    13. prest?rile de servicii efectuate de intermediari care intervin în furnizarea prest?rilor prev?zute în prezenta litera;
    d) locul unde sunt prestate serviciile, în cazul urm?toarelor servicii:
    1. culturale, artistice, sportive, ?tiin?ifice, educative, de divertisment sau similare, inclusiv serviciile accesorii ?i cele ale organizatorilor de astfel de activit??i;
    2. prest?rile accesorii transportului, cum sunt: înc?rcarea, desc?rcarea, manipularea, paza ?i/sau depozitarea bunurilor ?i alte servicii similare;
    3. expertize privind bunurile mobile corporale;
    4. prest?rile efectuate asupra bunurilor mobile corporale.

    CAP. VI
    Faptul generator ?i exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat?

    Faptul generator ?i exigibilitatea - reguli generale
    ART. 134
    (1) Faptul generator al taxei reprezint? faptul prin care sunt realizate condi?iile legale, necesare pentru exigibilitatea taxei.
    (2) Taxa pe valoarea ad?ugat? devine exigibil? atunci când autoritatea fiscal? devine indreptatita, în baza legii, la un moment dat, sa solicite taxa pe valoarea ad?ugat? de la pl?titorii taxei, chiar dac? plata acesteia este stabilit? prin lege la o alta data.
    (3) Faptul generator al taxei intervine ?i taxa devine exigibil?, la data livr?rii de bunuri sau la data prest?rii de servicii, cu excep?iile prev?zute în prezentul titlu.
    (4) Livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii, altele decât cele prev?zute la art. 128 alin. (3) lit. a) ?i art. 129 alin. (2) lit. a), care se efectueaz? continuu, dând loc la decont?ri sau plati succesive, cum sunt gazele naturale, apa, serviciile telefonice, energia electrica ?i altele asemenea, se considera ca sunt efectuate în momentul expir?rii perioadelor la care se refer? aceste decont?ri sau plati.
    (5) Exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat? este anticipata faptului generator ?i intervine:
    a) la data la care este emis? o factura fiscal?, înaintea livr?rii de bunuri sau a prest?rii de servicii;
    b) la data încas?rii avansului, în cazul în care se încaseaz? avansuri înaintea livr?rii de bunuri sau a prest?rii de servicii. Se excepteaz? de la aceasta prevedere avansurile încasate pentru plata importurilor ?i a drepturilor vamale stabilite, potrivit legii, ?i orice avansuri încasate pentru opera?iuni scutite de taxa pe valoarea ad?ugat? sau care nu sunt în sfera de aplicare a taxei. Prin avansuri se în?elege încasarea par?ial? sau integrala a contravalorii bunurilor sau serviciilor, înaintea livr?rii, respectiv a prest?rii.
    (6) Prin derogare de la alin. (5), în cazul construirii unui bun imobil, antreprenorul general poate opta pentru ca exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat? sa intervin? la data livr?rii bunului imobil, în condi?ii stabilite prin norme.

    Faptul generator ?i exigibilitatea - cazuri speciale
    ART. 135
    (1) Prin derogare de la art. 134 alin. (3), exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat? intervine la datele prev?zute în prezentul articol.
    (2) Pentru serviciile efectuate de persoanele impozabile stabilite în str?in?tate, astfel cum sunt definite la art. 151 alin. (2), pentru care beneficiarii au obliga?ia pl??ii taxei pe valoarea ad?ugat?, exigibilitatea taxei intervine la data primirii facturii prestatorului sau la data achit?rii par?iale sau totale a serviciului, în cazul în care nu s-a primit factura prestatorului pana la aceasta data. Pentru opera?iunile de închiriere de bunuri mobile ?i opera?iunile de leasing contractate cu un prestator stabilit în str?in?tate, denumite în continuare opera?iuni de leasing extern, taxa pe valoarea ad?ugat? devine exigibil? la fiecare din datele specificate în contract pentru plata ratelor. Dac? se efectueaz? plati în avans, exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat? intervine la data efectu?rii pl??ii.
    (3) În cazul livr?rii de bunuri cu plata în rate între persoane stabilite în ?ara, al opera?iunilor de leasing intern, de închiriere, de concesionare sau de arendare de bunuri, taxa pe valoarea ad?ugat? devine exigibil? la fiecare din datele specificate în contract pentru plata ratelor, respectiv a chiriei, redeventei sau arendei. În cazul încas?rii de avansuri fata de data prev?zut? în contract, taxa pe valoarea ad?ugat? devine exigibil? la data încas?rii avansului.
    (4) Pentru livr?rile de bunuri ?i prest?rile de servicii care se efectueaz? continuu, dând loc la decont?ri sau plati succesive - energie electrica ?i termica, gaze naturale, apa, servicii telefonice ?i altele similare -, exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat? intervine la data întocmirii documentelor prin care furnizorii/prestatorii au stabilit cantit??ile livrate ?i serviciile prestate, dar nu mai târziu de finele lunii urm?toare celei în care s-a efectuat livrarea/prestarea.
    (5) În cazul livr?rii de bunuri sau prest?rii de servicii, realizate prin intermediul unor ma?ini automate de vânzare sau de jocuri, taxa pe valoarea ad?ugat? devine exigibil? la data când se extrage numerar din automatul de vânzare sau de jocuri.
    (6) Exigibilitatea taxei pe valoarea ad?ugat? aferent? sumelor constituite drept garan?ie pentru acoperirea eventualelor reclama?ii privind calitatea lucr?rilor de construc?ii-montaj ia na?tere la data încheierii procesului-verbal de recep?ie definitiva sau, dup? caz, la data încas?rii sumelor, dac? încasarea este anterioar? acestuia.
-----------
    Alin. (3) al art. 135 a fost modificat prin RECTIFICAREA nr. 571 din 22 decembrie 2003 publicat? MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 6 februarie 2004.

    Exigibilitatea pentru importul de bunuri
    ART. 136
    În cazul unui import de bunuri, taxa pe valoarea ad?ugat? devine exigibil? la data când se genereaz? drepturi de import pentru bunurile respective, conform legisla?iei vamale în vigoare.

    CAP. VII
    Baza de impozitare

    Baza de impozitare pentru opera?iuni în interiorul tarii
    ART. 137
    (1) Baza de impozitare a taxei pe valoarea ad?ugat? este constituit? din:
    a) pentru livr?ri de bunuri ?i prest?ri de servicii, altele decât cele prev?zute la lit. b) ?i c), din tot ceea ce constituie contrapartida ob?inut? sau care urmeaz? a fi ob?inut? de furnizor ori prestator din partea cump?r?torului, beneficiarului sau a unui ter?, inclusiv subven?iile direct legate de pre?ul acestor opera?iuni;
    b) pre?urile de achizi?ie sau, în lipsa acestora, pre?ul de cost, determinat la momentul livr?rii, pentru opera?iunile prev?zute la art. 128 alin. (3) lit. e), alin. (4) ?i (5). Dac? bunurile sunt mijloace fixe, pre?ul de achizi?ie sau pre?ul de cost se ajusteaza, astfel cum se prevede în norme;
    c) suma cheltuielilor efectuate de persoana impozabil? pentru executarea prest?rilor de servicii pentru opera?iunile prev?zute la art. 129 alin. (3).
    (2) Se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea ad?ugat?:
    a) impozitele, taxele, dac? prin lege nu se prevede altfel, exclusiv taxa pe valoarea ad?ugat?;
    b) cheltuielile accesorii, cum ar fi: comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport ?i asigurare, decontate cump?r?torului sau clientului.
    (3) Nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea ad?ugat? urm?toarele:
    a) rabaturile, remizele, risturnele, sconturile ?i alte reduceri de pre? acordate de furnizori direct clien?ilor;
    b) sumele reprezentând daune-interese stabilite prin hot?râre judec?toreasc? definitiva, penaliz?rile ?i orice alte sume solicitate pentru neîndeplinirea total? sau par?ial? a obliga?iilor contractuale, dac? sunt percepute peste pre?urile ?i/sau tarifele negociate. Nu se exclud din baza de impozitare orice sume care, în fapt, reprezint? contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;
    c) dobânzile percepute pentru: plati cu întârziere, livr?ri cu plata în rate, opera?iuni de leasing;
    d) valoarea ambalajelor care circula între furnizorii de marfa ?i clien?i, prin schimb, f?r? facturare;
    e) sumele achitate de furnizor sau prestator în contul clientului ?i care apoi se deconteaz? acestuia;
    f) taxa de reclama ?i publicitate ?i taxa hoteliera care sunt percepute de c?tre autorit??ile publice locale prin intermediul prestatorilor.

    Ajustarea bazei de impozitare
    ART. 138
    Baza de impozitare a taxei pe valoarea ad?ugat? se ajusteaza în urm?toarele situa?ii:
    a) dac? au fost emise facturi fiscale ?i, ulterior, opera?iunea este anulat? total sau par?ial, înainte de livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor;
    b) în cazul refuzurilor totale sau par?iale privind cantitatea, calitatea sau pre?urile bunurilor livrate sau a serviciilor prestate;
    c) în situa?ia în care reducerile de pre?, prev?zute la art. 137 alin. (3) lit. a), sunt acordate dup? livrarea bunurilor sau prestarea serviciilor, precum ?i în cazul major?rii pre?ului ulterior livr?rii sau prest?rii;
    d) contravaloarea bunurilor livrate sau a serviciilor prestate nu se poate incasa din cauza falimentului beneficiarului; ajustarea este permis? începând cu data de la care se declara falimentul;
    e) în cazul în care cump?r?torii returneaz? ambalajele în care s-a expediat marfa, pentru ambalajele care circula prin facturare.

    Baza de impozitare pentru import
    ART. 139
    (1) Baza de impozitare pentru un import de bunuri este constituit? din valoarea în vama a bunurilor, stabilit? conform legisla?iei vamale în vigoare, la care se adauga taxele vamale, comisionul vamal, accizele ?i alte taxe, exclusiv taxa pe valoarea ad?ugat?, datorate pentru importul de bunuri.
    (2) Se cuprind, de asemenea, în baza de impozitare cheltuielile accesorii precum comisioanele, cheltuielile de ambalare, transport ?i asigurare care intervin pana la primul loc de destina?ie a bunurilor în România, în m?sura în care aceste cheltuieli nu au fost cuprinse în baza de impozitare stabilit? conform alin. (1). Primul loc de destina?ie a bunurilor îl reprezint? destina?ia stipulat? în documentul de transport sau orice alt document insotitor al bunurilor, când acestea intra în România.
    (3) Baza de impozitare pentru importul de bunuri nu cuprinde elementele prev?zute la art. 137 alin. (3).
    (4) Baza de impozitare pentru nave ?i aeronave nu include:
    a) valoarea serviciilor de reparare sau transformare, pentru navele ?i aeronavele care au fost reparate sau transformate în str?in?tate;
    b) carburan?ii ?i alte bunuri, aprovizionate din str?in?tate, destinate utiliz?rii pe nave ?i/sau aeronave.
    (5) Dac? suma folosit? la stabilirea bazei de impozitare pentru un import de bunuri este exprimat? în valuta, aceasta se converteste în moneda nationala a României, în conformitate cu metodologia folosit?, pentru a stabili valoarea în vama a bunurilor importate.

    CAP. VIII
    Cotele de taxa pe valoarea ad?ugat?

    Cota standard ?i cota redus?
    ART. 140
    (1) Cota standard a taxei pe valoarea ad?ugat? este de 19% ?i se aplica asupra bazei de impozitare pentru orice opera?iune impozabil? care nu este scutit? de taxa pe valoarea ad?ugat? sau care nu este supus? cotei reduse a taxei pe valoarea ad?ugat?.
    (2) Cota redus? a taxei pe valoarea ad?ugat? este de 9% ?i se aplica asupra bazei de impozitare, pentru urm?toarele prest?ri de servicii ?i/sau livr?ri de bunuri:
    a) dreptul de intrare la castele, muzee, case memoriale, monumente istorice, monumente de arhitectura ?i arheologice, gr?dini zoologice ?i botanice, târguri, expozi?ii, cinematografe;
    b) livrarea de manuale ?colare, c?r?i, ziare ?i reviste, cu excep?ia celor destinate exclusiv publicit??ii;
    c) livr?rile de proteze de orice fel ?i accesoriile acestora, cu excep?ia protezelor dentare;
    d) livr?rile de produse ortopedice;
    e) medicamente de uz uman ?i veterinar;
    f) cazarea în cadrul sectorului hotelier sau al sectoarelor cu func?ie similar?, inclusiv închirierea terenurilor amenajate pentru camping.
    (3) Cota de taxa pe valoarea ad?ugat? aplicabil? este cea în vigoare la data la care intervine faptul generator al taxei pe valoarea ad?ugat?, cu excep?ia opera?iunilor prev?zute la art. 134 alin. (5) ?i art. 135 alin. (2)-(5), pentru care se aplica cota în vigoare la data exigibilitatii taxei.
    (4) În cazul schimb?rilor de cote, pentru opera?iunile prev?zute la art. 134 alin. (5), se va proceda la regularizare pentru a se aplica cotele în vigoare la data livr?rii de bunuri sau prest?rii de servicii, cu excep?ia opera?iunilor prev?zute la art. 135 alin. (4), pentru care regularizarea se efectueaz? aplicând cota în vigoare la data exigibilitatii taxei.
    (5) Cota aplicabil? pentru un import de bunuri este cea aplicat? în interiorul tarii pentru livrarea aceluia?i bun.
--------------
    Litera a) a alin. (2) al art. 140 a fost modificat? de pct. 36 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.
Continuare
      click aici
Web Page Maker, create your own web pages.