BluePink BluePink
XHost
Servere virtuale de la 20 eur / luna. Servere dedicate de la 100 eur / luna - servicii de administrare si monitorizare incluse. Colocare servere si echipamente de la 75 eur / luna. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.
   Cheltuieli
    ART. 21
    (1) Pentru determinarea profitului impozabil sunt considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul realiz?rii de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte normative în vigoare.
    (2) Sunt cheltuieli efectuate în scopul realiz?rii de venituri ?i:
    a) cheltuielile cu achizi?ionarea ambalajelor, pe durata de viata stabilit? de c?tre contribuabil;
    b) cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protec?ia muncii ?i cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de munca ?i a bolilor profesionale;
    c) cheltuielile reprezentând contribu?iile pentru asigurarea de accidente de munca ?i boli profesionale, potrivit legii, ?i cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de riscuri profesionale;
    d) cheltuielile de reclama ?i publicitate efectuate în scopul popularizarii firmei, produselor sau serviciilor, în baza unui contract scris, precum ?i costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor publicitare. Se includ în categoria cheltuielilor de reclama ?i publicitate ?i bunurile care se acorda în cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru încercarea produselor ?i demonstratii la punctele de vânzare, precum ?i alte bunuri ?i servicii acordate cu scopul stimul?rii vânz?rilor;
    e) cheltuielile de transport ?i cazare în ?ara ?i în str?in?tate efectuate de c?tre salaria?i ?i administratori, în cazul în care contribuabilul realizeaz? profit în exerci?iul curent ?i/sau din anii precedenti;
    f) contribu?ia la rezerva mutuala de garantare a casei centrale a cooperativelor de credit;
    g) taxele de înscriere, cotiza?iile ?i contribu?iile obligatorii, reglementate de actele normative în vigoare, precum ?i contribu?iile pentru fondul destinat negocierii contractului colectiv de munca;
    h) cheltuielile pentru formarea ?i perfec?ionarea profesional? a personalului angajat;
    i) cheltuielile pentru marketing, studiul pie?ei, promovarea pe pie?ele existente sau noi, participarea la târguri ?i expozi?ii, la misiuni de afaceri, editarea de materiale informative proprii;
    j) cheltuielile de cercetare, precum ?i cheltuielile de dezvoltare care nu îndeplinesc condi?iile de a fi recunoscute ca imobilizari necorporale din punct de vedere contabil;
    k) cheltuielile pentru perfec?ionarea managementului, a sistemelor informatice, introducerea, între?inerea ?i perfec?ionarea sistemelor de management al calit??ii, ob?inerea atestarii conform cu standardele de calitate;
    l) cheltuielile pentru protejarea mediului ?i conservarea resurselor;
    m) taxele de înscriere, cotiza?iile ?i contribu?iile datorate c?tre camerele de comer? ?i industrie, organiza?iile sindicale ?i organiza?iile patronale;
    n) pierderile înregistrate la scoaterea din evidenta a crean?elor neîncasate, în urm?toarele cazuri:
    1. procedura de faliment a debitorilor a fost închis? pe baza hot?rârii judec?tore?ti;
    2. debitorul a decedat ?i creanta nu poate fi recuperat? de la mo?tenitori;
    3. debitorul este dizolvat, în cazul societ??ii cu r?spundere limitat? cu asociat unic, sau lichidat, f?r? succesor;
    4. debitorul înregistreaz? dificult??i financiare majore care îi afecteaz? întreg patrimoniul.
-----------
    Literele c), i), j) ?i n) ale alin. (2) al art. 21 au fost modificate de pct. 9 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (3) Urm?toarele cheltuieli au deductibilitate limitat?:
    a) cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicat? asupra diferen?ei rezultate dintre totalul veniturilor impozabile ?i totalul cheltuielilor aferente veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol ?i cheltuielile cu impozitul pe profit;
    b) suma cheltuielilor cu indemniza?ia de deplasare acordat? salaria?ilor pentru deplas?ri în România ?i în str?in?tate, în limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru institu?iile publice, în cazul în care contribuabilul realizeaz? profit în exerci?iul curent ?i/sau din anii precedenti. Cheltuielile de transport, cazare ?i indemniza?ia acordat? salaria?ilor, în cazul contribuabilului care realizeaz? pierdere în exerci?iul curent ?i/sau din anii precedenti, sunt limitate la nivelul legal stabilit pentru institu?iile publice;
    c) cheltuielile sociale, în limita unei cote de pana la 2%, aplicat? asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului, potrivit Legii nr. 53/2003 - Codul muncii, cu modific?rile ulterioare. Intra sub incidenta acestei limite cu prioritate ajutoarele pentru na?tere, ajutoarele pentru inmormantare, ajutoarele pentru boli grave sau incurabile ?i protezele, precum ?i cheltuielile pentru func?ionarea corespunz?toare a unor activit??i sau unit??i aflate în administrarea contribuabililor: gr?dini?e, crese, servicii de s?n?tate acordate în cazul bolilor profesionale ?i ale accidentelor de munca pana la internarea într-o unitate sanitar?, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi, c?mine de nefamilisti, precum ?i pentru ?colile pe care le au sub patronaj. În cadrul acestei limite pot fi deduse ?i cheltuielile reprezentând: cadouri în bani sau în natura oferite copiilor minori ai salaria?ilor, cadouri în bani sau în natura acordate salariatelor, costul presta?iilor pentru tratament ?i odihna, inclusiv transportul, pentru salaria?ii proprii ?i pentru membrii de familie ai acestora, ajutoare pentru salaria?ii care au suferit pierderi în gospod?rie ?i contribu?ia la fondurile de interven?ie ale asocia?iei profesionale a minerilor, ajutorarea copiilor din ?coli ?i centre de plasament;
    d) perisabilitatile, în limitele stabilite de organele de specialitate ale administra?iei centrale, împreun? cu institu?iile de specialitate, cu avizul Ministerului Finan?elor Publice;
    e) cheltuielile reprezentând tichetele de masa acordate de angajatori, potrivit legii;
    f) abrogat?;
    g) cheltuielile cu provizioane ?i rezerve, în limita prev?zut? la art. 22;
    h) cheltuielile cu dobanda ?i diferen?ele de curs valutar, în limita prev?zut? la art. 23;
    i) amortizarea, în limita prev?zut? la art. 24;
    j) cheltuielile efectuate în numele unui angajat, la schemele facultative de pensii ocupationale, în limita unei sume reprezentând echivalentul în lei a 200 de euro într-un an fiscal, pentru fiecare participant;
    k) cheltuielile cu primele de asigurare private de s?n?tate, în limita unei sume reprezentând echivalentul în lei a 200 de euro într-un an fiscal, pentru fiecare participant;
    l) cheltuielile pentru func?ionarea, între?inerea ?i repararea locuin?elor de serviciu situate în localitatea unde se afla sediul social sau unde societatea are sedii secundare, deductibile în limita corespunz?toare suprafe?elor construite prev?zute de legea locuin?ei, care se majoreaz? din punct de vedere fiscal cu 10%. Diferen?a nedeductibila trebuie recuperat? de la beneficiari, respectiv chiria?i/locatari;
    m) cheltuielile de func?ionare, între?inere ?i repara?ii aferente unui sediu aflat în locuinta proprietate personal? a unei persoane fizice, folosit? ?i în scop personal, deductibile în limita corespunz?toare suprafe?elor puse la dispozi?ia societ??ii în baza contractelor încheiate între p?r?i, în acest scop;
    n) cheltuielile de func?ionare, între?inere ?i repara?ii aferente autoturismelor folosite de angaja?ii cu func?ii de conducere ?i de administrare ai persoanei juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiec?rei persoane fizice cu astfel de atribu?ii. Pentru a fi deductibile fiscal, cheltuielile cu parcul de autoturisme trebuie justificate cu documente legale.
-----------
    Litera c) a alin. (3) al art. 21 a fost modificat? de pct. 10 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Literele e), j) ?i k) ale alin. (3) al art. 21 au fost modificate de pct. 11 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Litera f) a alin. (3) al art. 21 a fost abrogat? de pct. 3 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005 (abrogare aplicabil? cu data de 1 mai 2005).
    Litera f) a alin. (3) al art. 21 a fost abrogat? de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.

    (4) Urm?toarele cheltuieli nu sunt deductibile:
    a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat, inclusiv cele reprezentând diferen?e din anii precedenti sau din anul curent, precum ?i impozitele pe profit sau pe venit pl?tite în str?in?tate. Sunt nedeductibile ?i cheltuielile cu impozitele neretinute la sursa în numele persoanelor fizice ?i juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din România;
    b) dobânzile/major?rile de întârziere, amenzile, confiscarile ?i penalit??ile de întârziere datorate c?tre autorit??ile romane, potrivit prevederilor legale. Amenzile, dobânzile, penalit??ile sau major?rile datorate c?tre autorit??i str?ine ori în cadrul contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente ?i/sau autorit??i str?ine sunt cheltuieli nedeductibile, cu excep?ia major?rilor al c?ror regim este reglementat prin conven?iile de evitare a dublei impuneri.
    c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale constatate lipsa din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au fost încheiate contracte de asigurare, precum ?i taxa pe valoarea ad?ugat? aferent?, dac? aceasta este datorat? potrivit prevederilor titlului VI;
    d) cheltuielile cu taxa pe valoarea ad?ugat? aferent? bunurilor acordate salaria?ilor sub forma unor avantaje în natura, dac? valoarea acestora nu a fost impozitat? prin re?inere la sursa;
    e) cheltuielile f?cute în favoarea actionarilor sau asocia?ilor, altele decât cele generate de plati pentru bunurile livrate sau serviciile prestate contribuabilului, la pre?ul de piata pentru aceste bunuri sau servicii;
    f) cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la baza un document justificativ, potrivit legii, prin care sa se fac? dovada efectu?rii opera?iunii sau intr?rii în gestiune, dup? caz, potrivit normelor;
    g) cheltuielile înregistrate de societ??ile agricole, constituite în baza legii, pentru dreptul de folosinta al terenului agricol adus de membrii asocia?i, peste cota de distribu?ie din produc?ia realizat? din folosinta acestuia, prev?zut? în contractul de societate sau asociere;
    h) cheltuielile determinate de diferen?ele nefavorabile de valoare a titlurilor de participare la persoanele juridice la care se de?in participatii, precum ?i de diferen?ele nefavorabile de valoare aferente obliga?iunilor emise pe termen lung, cu excep?ia celor determinate de vânzarea-cesionarea acestora;
    i) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile, cu excep?ia celor prev?zute la art. 20 lit. d);
    j) cheltuielile cu contribu?iile pl?tite peste limitele stabilite sau care nu sunt reglementate prin acte normative;
    k) cheltuielile cu primele de asigurare pl?tite de angajator, în numele angajatului, care nu sunt incluse în veniturile salariale ale angajatului, conform titlului III;
    l) alte cheltuieli salariale ?i/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate la angajat, cu excep?ia prevederilor titlului III;
    m) cheltuielile cu serviciile de management, consultan?a, asistenta sau alte prest?ri de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea prest?rii acestora în scopul desf??ur?rii activit??ii proprii ?i pentru care nu sunt încheiate contracte;
    n) cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele contribuabilului, precum ?i cele care nu sunt aferente obiectului de activitate, cu excep?ia celor care privesc bunurile reprezentând garan?ie bancar? pentru creditele utilizate în desf??urarea activit??ii pentru care este autorizat contribuabilul sau utilizate în cadrul unor contracte de închiriere sau de leasing, potrivit clauzelor contractuale;
    o) pierderile înregistrate la scoaterea din evidenta a crean?elor incerte sau în litigiu, neîncasate, pentru partea neacoperita de provizion, potrivit art. 22, precum ?i pierderile înregistrate la scoaterea din evidenta a crean?elor incerte sau în litigiu, neîncasate, în alte situa?ii decât cele prev?zute la art. 21 alin. (2) lit. n). În aceasta situa?ie, contribuabilii care scot din evidenta clien?ii neincasati sunt obliga?i sa comunice în scris acestora scoaterea din evidenta a crean?elor respective, în vederea recalcularii profitului impozabil la persoana debitoare, dup? caz;
    p) cheltuielile de sponsorizare ?i/sau mecenat efectuate potrivit legii.
    Contribuabilii care efectueaz? sponsoriz?ri ?i/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor legii privind sponsorizarea ?i ale legii bibliotecilor, scad din impozitul pe profit datorat sumele aferente, dac? sunt îndeplinite cumulativ urm?toarele condi?ii:
    1. sunt în limita a 3 la mie din cifra de afaceri;
    2. nu dep??esc mai mult de 20% din impozitul pe profit datorat.
    În limitele respective se încadreaz? ?i cheltuielile de sponsorizare a bibliotecilor de drept public, în scopul construc?iei de localuri, a dot?rilor, achizi?iilor de tehnologie a informatiei ?i de documente specifice, finan??rii programelor de formare continua a bibliotecarilor, schimburilor de speciali?ti, a burselor de specializare, a particip?rii la congrese interna?ionale.
    r) cheltuielile înregistrate în evidenta contabila, care au la baza un document emis de un contribuabil inactiv al c?rui certificat de înregistrare fiscal? a fost supendat în baza ordinului pre?edintelui Agen?iei Na?ionale de Administrare Fiscal?.
    s) cheltuielile cu taxele ?i cotiza?iile catre organiza?iile neguvernamentale sau asocia?iile profesionale, altele decât cele prev?zute la alin. (2) lit. g) ?i m).
    (5) Regia Autonom? "Administra?ia Patrimoniului Protocolului de Stat" deduce la calculul profitului impozabil urm?toarele cheltuieli:
    a) cheltuielile reprezentând diferen?a dintre sumele cuvenite pe baza de contract de prest?ri de servicii cu Senatul, Camera Deputa?ilor, Administra?ia Prezidentiala, Guvernul României ?i Curtea Constitu?ional? pentru plata activit??ii de reprezentare ?i protocol ?i cheltuielile înregistrate efectiv de regie;
    b) cheltuielile efectuate, în condi?iile legii, pentru asigurarea administr?rii, p?str?rii integrit??ii ?i protej?rii imobilului "Palat Elisabeta" din domeniul public al statului;
    c) cheltuielile aferente producerii ?i emiterii permiselor de ?edere temporar?/permanenta pentru cet??enii str?ini, în condi?iile reglement?rilor legale.
-----------
    Literele b), i), o) ?i p) ale alin. (4) al art. 21 au fost modificate de pct. 12 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Litera r) a alin. (4) al art. 21 a fost introdus? de pct. 3 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
    Litera s) a alin. (4) al art. 21 a fost introdus? de pct. 4 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (completare aplicabil? cu data de 1 mai 2005).
    Litera s) a alin. (4) al art. 21 a fost introdus? de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.
    Alin. (5) al art. 21 a fost introdus de pct. 1 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 203 din 22 decembrie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.193 din 30 decembrie 2005.

    Provizioane ?i rezerve
    ART. 22
    (1) Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor ?i provizioanelor, numai în conformitate cu prezentul articol, astfel:
    a) rezerva legal? este deductibil? în limita unei cote de 5% aplicat? asupra profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se scad veniturile neimpozabile ?i se adauga cheltuielile aferente acestor venituri neimpozabile, pana ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social subscris ?i v?rsat sau din patrimoniu, dup? caz, potrivit legilor de organizare ?i func?ionare. În cazul în care aceasta este utilizata pentru acoperirea pierderilor sau este distribuita sub orice forma, reconstituirea ulterioara a rezervei nu mai este deductibil? la calculul profitului impozabil. Prin excep?ie, rezerva constituit? de persoanele juridice care furnizeaz? utilit??i societ??ilor comerciale care se restructureaza, se reorganizeaz? sau se privatizeaz? poate fi folosit? pentru acoperirea pierderilor de valoare a pachetului de ac?iuni ob?inut în urma procedurii de conversie a crean?elor, iar sumele destinate reconstituirii ulterioare a acesteia sunt deductibile la calculul profitului impozabil;
    b) provizioanele pentru garan?ii de buna execu?ie acordate clien?ilor;
    c) provizioanele constituite în limita unui procent de 20% începând cu data de 1 ianuarie 2004, 25% începând cu data de 1 ianuarie 2005, 30% începând cu data de 1 ianuarie 2006, din valoarea crean?elor asupra clien?ilor, înregistrate de c?tre contribuabili, altele decât cele prev?zute la lit. d), f), g) ?i i), care îndeplinesc cumulativ urm?toarele condi?ii:
    1. sunt înregistrate dup? data de 1 ianuarie 2004;
    2. sunt neîncasate într-o perioada ce dep??e?te 270 de zile de la data scadentei;
    3. nu sunt garantate de alta persoana;
    4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliat? contribuabilului;
    5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului;
    d) provizioanele specifice, potrivit legilor de organizare ?i func?ionare, în cazul unei societ??i comerciale bancare sau al unei alte institu?ii de credit autorizate, precum ?i pentru societ??ile de credit ipotecar ?i societ??ile de servicii financiare;
    e) rezervele constituite de societ??ile comerciale bancare sau alte institu?ii de credit autorizate, precum ?i de societ??ile de credit ipotecar, potrivit legilor de organizare ?i func?ionare;
    f) provizioanele constituite de fondurile de garantare, potrivit normelor B?ncii Na?ionale a României;
    g) abrogat?.
    h) rezervele tehnice constituite de societ??ile de asigurare ?i reasigurare, potrivit prevederilor legale de organizare ?i func?ionare. Pentru contractele de asigurare cedate în reasigurare, rezervele se diminueaz? astfel încât nivelul acestora sa acopere partea de risc care r?mâne în sarcina asiguratorului, dup? deducerea reasigur?rii;
    i) provizioanele de risc pentru opera?iunile pe pie?ele financiare, constituite potrivit reglement?rilor Comisiei Na?ionale a Valorilor Mobiliare;
    j) provizioanele constituite în limita unui procent de 100% din valoarea crean?elor asupra clien?ilor, înregistrate de c?tre contribuabili, altele decât cele prev?zute la lit. d), f), g) ?i i), care îndeplinesc cumulativ urm?toarele condi?ii:
    1. sunt înregistrate dup? data de 1 ianuarie 2007;
    2. creanta este detinuta la o persoana juridic? asupra c?reia este declarata procedura de deschidere a falimentului, pe baza hot?rârii judec?tore?ti prin care se atesta aceasta situa?ie;
    3. nu sunt garantate de alta persoana;
    4. sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliat? contribuabilului;
    5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului.
    k) provizioanele pentru închiderea ?i urm?rirea postinchidere a depozitelor de de?euri, constituite de contribuabilii care desf??oar? activit??i de depozitare a de?eurilor, potrivit legii, în limita sumei stabilite prin proiectul pentru închiderea ?i urm?rirea postinchidere a depozitului, corespunz?toare cotei-p?r?i din tarifele de depozitare percepute.
-----------
    Litera g) a alin. (1) al art. 22 a fost abrogat? de pct. 13 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Litera k) a alin. (1) al art. 22 a fost introdus? de pct. 4 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (2) Contribuabilii autoriza?i sa desf??oare activitate în domeniul exploat?rii z?c?mintelor naturale sunt obliga?i sa înregistreze în evidenta contabila ?i sa deduc? provizoane pentru refacerea terenurilor afectate ?i pentru redarea acestora în circuitul economic, silvic sau agricol, în limita unei cote de 1% aplicate asupra diferen?ei dintre veniturile ?i cheltuielile din exploatare, pe toat? durata de func?ionare a exploat?rii z?c?mintelor naturale.
    (3) Pentru titularii de acorduri petroliere, care desf??oar? opera?iuni petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa mai mare de 100 m, cota provizionului constituit pentru dezafectarea sondelor, demobilizarea instala?iilor, a dependintelor ?i anexelor, precum ?i pentru reabilitarea mediului este de 10%, aplicat? asupra diferen?ei dintre veniturile ?i cheltuielile înregistrate, pe toat? perioada exploat?rii petroliere.
    (4) Regia Autonom? "Administra?ia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA constituie trimestrial un provizion, potrivit prevederilor legale, pentru diferen?a dintre veniturile din exploatare realizate efectiv din activitatea de ruta aerian? ?i costurile efective ale activit??ii de ruta aerian?, care este utilizat pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare care dep??esc tarifele stabilite anual de EUROCONTROL.
    (5) Reducerea sau anularea oric?rui provizion ori a rezervei care a fost anterior dedus? se include în veniturile impozabile, indiferent dac? reducerea sau anularea este datorat? modific?rii destina?iei provizionului sau a rezervei, distribuirii provizionului sau rezervei c?tre participan?i sub orice forma, lichid?rii, diviz?rii, fuziunii contribuabilului sau oric?rui alt motiv. Prevederile prezentului alineat nu se aplica dac? un alt contribuabil preia un provizion sau o rezerva în legatura cu o divizare sau fuziune, reglement?rile acestui articol aplicându-se în continuare acelui provizion sau rezerva.
    (6) Sumele înregistrate în conturi de rezerve legale ?i rezerve reprezentând facilit??i fiscale nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau pentru acoperirea pierderilor. În cazul în care nu sunt respectate prevederile prezentului alineat, asupra acestor sume se recalculeaz? impozitul pe profit ?i se stabilesc dobânzi ?i penalit??i de întârziere, de la data aplic?rii facilitatii respective, potrivit legii. Nu se supun impozit?rii rezervele de influente de curs valutar aferente aprecierii disponibilit??ilor în valuta, constituite potrivit legii, înregistrate de societ??i comerciale bancare -  persoane juridice romane ?i sucursalele b?ncilor str?ine, care î?i desf??oar? activitatea în România.
-----------
    Alin. (6) al art. 22 a fost modificat prin RECTIFICAREA nr. 571 din 22 decembrie 2003 publicat? MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 6 februarie 2004.

    (7) În în?elesul prezentului articol, prin constituirea unui provizion sau a unei rezerve se în?elege ?i majorarea unui provizion sau a unei rezerve.
    (8) Provizioanele constituite pentru crean?ele asupra clien?ilor, înregistrate de c?tre contribuabili înainte de 1 ianuarie 2004, sunt deductibile în limitele prev?zute la alin. (1) lit. c), în situa?ia în care crean?ele respective îndeplinesc cumulativ urm?toarele condi?ii:
    a) nu sunt garantate de alta persoana;
    b) sunt datorate de o persoana care nu este persoana afiliat? contribuabilului;
    c) au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului;
    d) creanta este detinuta asupra unei persoane juridice pentru care a fost deschis? procedura falimentului, pe baza hot?rârii judec?tore?ti prin care se atesta aceasta situa?ie;
    e) nu au mai fost constituite provizioane deductibile fiscal pentru creanta respectiva.
-----------
    Alin. (8) al art. 22 a fost introdus de pct. 14 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    Cheltuieli cu dobânzile ?i diferen?e de curs valutar
    ART. 23
    (1) Cheltuielile cu dobânzile sunt integral deductibile în cazul în care gradul de indatorare a capitalului este mai mic sau egal cu trei. Gradul de indatorare a capitalului se determina ca raport între capitalul împrumutat cu termen de rambursare peste un an ?i capitalul propriu, ca medie a valorilor existente la începutul anului ?i sfâr?itul perioadei pentru care se determina impozitul pe profit. Prin capital împrumutat se în?elege totalul creditelor ?i împrumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor contractuale.
-----------
    Alin. (1) al art. 23 a fost modificat de pct. 5 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (2) În condi?iile în care gradul de indatorare a capitalului este peste trei, cheltuielile cu dobânzile ?i cu pierderea neta din diferen?ele de curs valutar sunt nedeductibile. Acestea se reporteaz? în perioada urm?toare, în condi?iile alin. (1), pana la deductibilitatea integrala a acestora.
-----------
    Alin. (2) al art. 23 a fost modificat de pct. 15 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Alin. (2) al art. 23 a fost modificat de pct. 6 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (3) În cazul în care cheltuielile din diferen?ele de curs valutar ale contribuabilului dep??esc veniturile din diferen?ele de curs valutar, diferen?a va fi tratata ca o cheltuiala cu dobanda, potrivit alin. (1), deductibilitatea acestei diferen?e fiind supus? limitei prev?zute la alin. (1). Cheltuielile din diferen?ele de curs valutar, care se limiteaz? potrivit prezentului alineat, sunt cele aferente împrumuturilor luate în calcul la determinarea gradului de indatorare a capitalului.
-----------
    Alin. (3) al art. 23 a fost modificat de pct. 16 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (4) Dobânzile ?i pierderile din diferen?e de curs valutar, în legatura cu împrumuturile ob?inute direct sau indirect de la b?nci interna?ionale de dezvoltare ?i organiza?ii similare, men?ionate în norme, ?i cele care sunt garantate de stat, precum ?i cele aferente împrumuturilor ob?inute de la societ??ile comerciale bancare romane sau str?ine, sucursalele b?ncilor str?ine, cooperativele de credit, societ??ile de leasing pentru opera?iuni de leasing, societ??ile de credit ipotecar ?i de la persoanele juridice care acorda credite potrivit legii, nu intra sub incidenta prevederilor prezentului articol.
-----------
    Alin. (4) al art. 23 a fost modificat de pct. 17 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (5) În cazul împrumuturilor ob?inute de la alte entit??i, cu excep?ia celor prev?zute la alin. (4), dobânzile deductibile sunt limitate la:
    a) nivelul ratei dobânzii de referinta a B?ncii Na?ionale a României, corespunz?toare ultimei luni din trimestru, pentru împrumuturile în lei; ?i
    b) nivelul ratei dobânzii anuale de 9%, pentru împrumuturile în valuta. Acest nivel al ratei dobânzii se aplica la determinarea profitului impozabil aferent anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile în valuta se actualizeaz? prin hot?râre a Guvernului.
-----------
    Alin. (5) al art. 23 a fost modificat de pct. 18 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (6) Limita prev?zut? la alin. (5) se aplica separat pentru fiecare împrumut, înainte de aplicarea prevederilor alin. (1) ?i (2).
    (7) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica societ??ilor comerciale bancare, persoane juridice romane, sucursalelor b?ncilor str?ine care î?i desf??oar? activitatea în România, societ??ilor de leasing pentru opera?iunile de leasing, societ??ilor de credit ipotecar, precum ?i institu?iilor de credit.
    (8) În cazul unei persoane juridice str?ine care î?i desf??oar? activitatea printr-un sediu permanent în România, prevederile prezentului articol se aplica prin luarea în considerare a capitalului propriu.

    Amortizarea fiscal?
    ART. 24
    (1) Cheltuielile aferente achizi?ion?rii, producerii, construirii, asamblarii, instal?rii sau îmbun?t??irii mijloacelor fixe amortizabile se recupereaz? din punct de vedere fiscal prin deducerea amortizarii potrivit prevederilor prezentului articol.
    (2) Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporal? care îndepline?te cumulativ urm?toarele condi?ii:
    a) este de?inut ?i utilizat în produc?ia, livrarea de bunuri sau în prestarea de servicii, pentru a fi închiriat ter?ilor sau în scopuri administrative;
    b) are o valoare de intrare mai mare decât limita stabilit? prin hot?râre a Guvernului;
    c) are o durata normal? de utilizare mai mare de un an.
    Pentru imobilizarile corporale care sunt folosite în loturi, seturi sau care formeaz? un singur corp, lot sau set, la determinarea amortizarii se are în vedere valoarea întregului corp, lot sau set. Pentru componentele care intra în structura unui activ corporal, a c?ror durata normal? de utilizare difer? de cea a activului rezultat, amortizarea se determina pentru fiecare componenta în parte.
-----------
    Litera a) a alin. (2) al art. 24 a fost modificat? prin RECTIFICAREA nr. 571 din 22 decembrie 2003 publicat? MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 6 februarie 2004.

    (3) Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
    a) investi?iile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de închiriere, concesiune, locatie de gestiune sau altele asemenea;
    b) mijloacele fixe puse în func?iune par?ial, pentru care nu s-au întocmit formele de înregistrare ca imobilizare corporal?; acestea se cuprind în grupele în care urmeaz? a se inregistra, la valoarea rezultat? prin însumarea cheltuielilor efective ocazionate de realizarea lor;
    c) investi?iile efectuate pentru descoperta în vederea valorific?rii de substan?e minerale utile, precum ?i pentru lucr?rile de deschidere ?i preg?tire a extractiei în subteran ?i la suprafata;
    d) investi?iile efectuate la mijloacele fixe existente, sub forma cheltuielilor ulterioare realizate în scopul îmbun?t??irii parametrilor tehnici ini?iali ?i care conduc la ob?inerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii mijlocului fix;
    e) investi?iile efectuate din surse proprii, concretizate în bunuri noi, de natura celor apar?inând domeniului public, precum ?i în dezvolt?ri ?i moderniz?ri ale bunurilor aflate în proprietate publica;
    f) amenaj?rile de terenuri.
    (4) Nu reprezint? active amortizabile:
    a) terenurile, inclusiv cele împ?durite;
    b) tablourile ?i operele de arta;
    c) fondul comercial;
    d) lacurile, baltile ?i iazurile care nu sunt rezultatul unei investi?ii;
    e) bunurile din domeniul public finan?ate din surse bugetare;
    f) orice mijloc fix care nu î?i pierde valoarea în timp datorit? folosirii, potrivit normelor;
    g) casele de odihna proprii, locuintele de protocol, navele, aeronavele, vasele de croaziera, altele decât cele utilizate în scopul realiz?rii veniturilor.
    (5) Prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe se în?elege:
    a) costul de achizite, pentru mijloacele fixe procurate cu titlu oneros;
    b) costul de produc?ie, pentru mijloacele fixe construite sau produse de c?tre contribuabil;
    c) valoarea de piata, pentru mijloacele fixe dobândite cu titlu gratuit.
    (6) Regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determina conform urm?toarelor reguli:
    a) în cazul construc?iilor, se aplica metoda de amortizare liniara;
    b) în cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al ma?inilor, uneltelor ?i instala?iilor, precum ?i pentru computere ?i echipamente periferice ale acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara, degresiva sau accelerata;
    c) în cazul oric?rui alt mijloc fix amortizabil, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniara sau degresiva.
    (7) În cazul metodei de amortizare liniara, amortizarea se stabile?te prin aplicarea cotei de amortizare liniara la valoarea de intrare a mijlocului fix amortizabil.
    Cota de amortizare liniara se calculeaz? raportand num?rul 100 la durata normal? de utilizare a mijlocului fix.
    (8) În cazul metodei de amortizare degresiva, amortizarea se calculeaz? prin multiplicarea cotelor de amortizare liniara cu unul dintre coeficien?ii urm?tori:
    a) 1,5, dac? durata normal? de utilizare a mijlocului fix amortizabil este între 2 ?i 5 ani;
    b) 2,0, dac? durata normal? de utilizare a mijlocului fix amortizabil este între 5 ?i 10 ani;
    c) 2,5, dac? durata normal? de utilizare a mijlocului fix amortizabil este mai mare de 10 ani.
    (9) În cazul metodei de amortizare accelerata, amortizarea se calculeaz? dup? cum urmeaz?:
    a) pentru primul an de utilizare, amortizarea nu poate dep??i 50% din valoarea de intrare a mijlocului fix;
    b) pentru urm?torii ani de utilizare, amortizarea se calculeaz? prin raportarea valorii r?mase de amortizare a mijlocului fix la durata normal? de utilizare r?mas? a acestuia.
    (10) Cheltuielile aferente achizi?ion?rii de brevete, drepturi de autor, licen?e, m?rci de comer? sau fabrica ?i alte valori similare, precum ?i cheltuielile de dezvoltare care din punct de vedere contabil reprezint? imobilizari necorporale se recupereaz? prin intermediul deducerilor de amortizare liniara pe perioada contractului sau pe durata de utilizare, dup? caz. Cheltuielile aferente achizi?ion?rii sau producerii programelor informatice se recupereaz? prin intermediul deducerilor de amortizare liniara pe o perioada de 3 ani. Pentru brevetele de inven?ie se poate utiliza ?i metoda de amortizare degresiva sau accelerata.
-----------
    Alin. (10) al art. 24 a fost modificat de pct. 19 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (11) Amortizarea fiscal? se calculeaz? dup? cum urmeaz?:
    a) începând cu luna urm?toare celei în care mijlocul fix amortizabil se pune în func?iune;
    b) pentru cheltuielile cu investi?iile efectuate din surse proprii la mijloacele fixe din domeniul public, pe durata normal? de utilizare, pe durata normal? de utilizare r?mas? sau pe perioada contractului de concesionare sau închiriere, dup? caz;
    c) pentru cheltuielile cu investi?iile efectuate la mijloacele fixe concesionate, închiriate sau luate în locatie de gestiune de cel care a efectuat investi?ia, pe perioada contractului sau pe durata normal? de utilizare, dup? caz;
    d) pentru cheltuielile cu investi?iile efectuate pentru amenajarea terenurilor, liniar, pe o perioada de 10 ani;
    e) amortizarea cl?dirilor ?i a construc?iilor minelor, salinelor cu extrac?ie în solu?ie prin sonde, carierelor, exploatarilor la zi, pentru substan?e minerale solide ?i cele din industria extractiva de petrol, a c?ror durata de folosire este limitat? de durata rezervelor ?i care nu pot primi alte utiliz?ri dup? epuizarea rezervelor, precum ?i a investi?iilor pentru descoperta se calculeaz? pe unitate de produs, în func?ie de rezerva exploatabila de substanta minerala utila.
    Amortizarea pe unitatea de produs se recalculeaz?:
    1. din 5 în 5 ani la mine, cariere, extractii petroliere, precum ?i la cheltuielile de investi?ii pentru descoperta;
    2. din 10 în 10 ani la saline;
    f) mijloacele de transport pot fi amortizate ?i în func?ie de num?rul de kilometri sau num?rul de ore de func?ionare prev?zut în c?r?ile tehnice, pentru cele achizi?ionate dup? data de 1 ianuarie 2004;
    g) pentru locuintele de serviciu, amortizarea este deductibil? fiscal pana la nivelul corespunz?tor suprafe?ei construite prev?zute de legea locuin?ei;
    h) numai pentru autoturismele folosite în condi?iile prev?zute la art. 21 alin. (3) lit. n).
    (12) Contribuabilii care au investit în mijloace fixe amortizabile sau în brevete de inven?ie amortizabile ?i care au dedus cheltuieli de amortizare reprezentând 20% din valoarea de intrare a acestora conform prevederilor legale, la data punerii în func?iune a mijlocului fix sau a brevetului de inven?ie, pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, au obliga?ia sa p?streze în patrimoniu aceste mijloace fixe amortizabile cel pu?in o perioada egala cu jum?tate din durata lor normal? de utilizare. În cazul în care nu sunt respectate prevederile prezentului alineat, impozitul pe profit se recalculeaz? ?i se stabilesc dobânzi ?i penalit??i de întârziere de la data aplic?rii facilitatii respective, potrivit legii.
----------------
    Alin. (12) al art. 24 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (modificare aplicabil? cu data de 1 mai 2005).
    Alin. (12) al art. 24 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.

    (13) Pentru investi?iile realizate în parcurile industriale pana la data de 31 decembrie 2006 se acorda o deducere suplimentar? din profitul impozabil, în cota de 20% din valoarea investi?iilor în construc?ii sau a reabilitarilor de construc?ii, infrastructura interna ?i de conexiune la re?eaua publica de utilit??i, ?inând seama de prevederile legale în vigoare privind clasificarea ?i duratele normate de utilizare a mijloacelor fixe amortizabile. Contribuabilii care beneficiaz? de facilit??ile prev?zute la alin. (12) nu pot beneficia de facilit??ile prev?zute în prezentul alineat.
    (14) Cheltuielile aferente localizarii, explor?rii, dezvolt?rii sau oric?rei activit??i preg?titoare pentru exploatarea resurselor naturale se recupereaz? în rate egale pe o perioada de 5 ani, începând cu luna în care sunt efectuate cheltuielile. Cheltuielile aferente achizi?ion?rii oric?rui drept de exploatare a resurselor naturale se recupereaz? pe m?sura ce resursele naturale sunt exploatate, propor?ional cu valoarea recuperat? raportat? la valoarea total? estimat? a resurselor.
    (15) Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determina f?r? a lua în calcul amortizarea contabila ?i orice reevaluare contabila a acestora. Câ?tigurile sau pierderile rezultate din vânzarea sau din scoaterea din func?iune a acestor mijloace fixe se calculeaz? pe baza valorii fiscale a acestora, care reprezint? valoarea fiscal? de intrare a mijloacelor fixe, diminuata cu amortizarea fiscal?. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabila eviden?iat? în sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calculeaz? în baza valorii r?mase neamortizate, pe durata normal? de utilizare r?mas?, folosindu-se metodele de amortizare aplicate pana la aceasta data. Valoarea r?mas? neamortizata, în cazul mijloacelor fixe amortizabile vândute, este deductibil? la calculul profitului impozabil în situa?ia în care acestea sunt valorificate prin unit??i specializate sau prin licita?ie organizat? potrivit legii.
-----------
    Alin. (15) al art. 24 a fost modificat de pct. 20 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (16) Contribuabilii care investesc în mijloace fixe destinate prevenirii accidentelor de munca ?i bolilor profesionale, precum ?i infiintarii ?i functionarii cabinetelor medicale, pot deduce integral valoarea acestora la calculul profitului impozabil la data punerii în func?iune sau pot recupera aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului articol.
    (17) În cazul unei imobilizari corporale cu o valoare de intrare mai mica decât limita stabilit? prin hot?râre a Guvernului, contribuabilul poate opta pentru deducerea cheltuielilor aferente imobilizarii sau pentru recuperarea acestor cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului articol.
    (18) Cheltuielile aferente achizi?ion?rii sau producerii de containere sau ambalaje, care circula între contribuabil ?i clien?i, se recupereaz? prin deduceri de amortizare, prin metoda liniara, pe durata normal? de utilizare stabilit? de contribuabilul care î?i men?ine dreptul de proprietate asupra containerelor sau a ambalajelor.
    (19) Ministerul Finan?elor Publice elaboreaz? normele privind clasificatia ?i duratele normale de func?ionare a mijloacelor fixe.
    (20) Regia Autonom? "Administra?ia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA efectueaz? anual actualizarea valorii r?mase neamortizate a mijloacelor fixe ?i imobilizarilor necorporale înscrise în bilan?ul anului fiscal cu indicele de infla?ie al anului precedent, comunicat de Institutul Na?ional de Statistica. Valoarea activelor corporale ?i necorporale, achizi?ionate în cursul anului fiscal, va fi actualizat? în func?ie de modificarea indicelui de infla?ie din perioada cuprins? între luna în care acestea au fost achizi?ionate ?i sfâr?itul anului fiscal. Valoarea activelor ?i a patrimoniului propriu al Regiei Autonome "Administra?ia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA se majoreaz? cu diferen?ele rezultate din reevaluarea anuala. Amortizarea capitalului Regiei Autonome "Administra?ia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, angajat ?i imobilizat în active corporale ?i necorporale, se stabile?te prin metoda liniara. Valoarea r?mas? neamortizata, aferent? mijloacelor fixe ale Regiei Autonome "Administra?ia Romana a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA, scoase din func?iune înainte de împlinirea duratei normale de utilizare, diminuata cu sumele rezultate din valorificare, se înregistreaz? în cheltuielile de exploatare ?i este deductibil? din punct de vedere fiscal.
    (21) Pentru titularii de acorduri petroliere ?i subcontractantii acestora, care desf??oar? opera?iuni petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adancime de apa de peste 100 metri, se calculeaz? amortizarea imobilizarilor corporale ?i necorporale aferente opera?iunilor petroliere, a c?ror durata de folosire este limitat? de durata rezervelor, pe unitatea de produs, cu un grad de utilizare de 100%, în func?ie de rezerva exploatabila de substanta minerala utila, pe durata acordului petrolier. Cheltuielile aferente investi?iilor în curs, imobilizarilor corporale ?i necorporale efectuate pentru opera?iunile petroliere vor fi reflectate în contabilitate atât în lei, cat ?i în euro; aceste cheltuieli, înregistrate în contabilitate în lei, vor fi reevaluate la sfâr?itul fiec?rui exerci?iu financiar pe baza valorilor înregistrate în contabilitate în euro, la cursul de schimb euro/leu comunicat de Banca Nationala a României pentru ultima zi a fiec?rui exerci?iu financiar.
    (22) Prevederile Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în active corporale ?i necorporale, republicat?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, nu se aplica la calculul profitului impozabil, cu excep?ia prevederilor art. 3 alin. 2 lit. a) ?i ale art. 8 din aceea?i lege.


    Contracte de leasing
    ART. 25
    (1) În cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat din punct de vedere fiscal ca proprietar, în timp ce în cazul leasingului operational, locatorul are aceasta calitate.
    Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de c?tre utilizator, în cazul leasingului financiar, ?i de c?tre locator, în cazul leasingului operational, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.
    (2) În cazul leasingului financiar utilizatorul deduce dobanda, iar în cazul leasingului operational locatarul deduce chiria (rata de leasing).

    Pierderi fiscale
    ART. 26
    (1) Pierderea anuala, stabilit? prin declara?ia de impozit pe profit, se recupereaz? din profiturile impozabile ob?inute în urm?torii 5 ani consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua în ordinea înregistr?rii acestora, la fiecare termen de plata a impozitului pe profit, potrivit prevederilor legale în vigoare din anul înregistr?rii acestora.
    (2) Pierderea fiscal? înregistrat? de contribuabilii care î?i înceteaz? existenta prin divizare sau fuziune nu se recupereaz? de c?tre contribuabilii nou-infiintati sau de c?tre cei care preiau patrimoniul societ??ii absorbite, dup? caz.
    (3) În cazul persoanelor juridice str?ine, prevederile alin. (1) se aplica luându-se în considerare numai veniturile ?i cheltuielile atribuibile sediului permanent în România.
    (4) Contribuabilii care au fost pl?titori de impozit pe venit ?i care anterior au realizat pierdere fiscal? intra sub incidenta prevederilor alin. (1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de prezentul titlu. Aceasta pierdere se recupereaz? pe perioada cuprins? între data înregistr?rii pierderii fiscale ?i limita celor 5 ani.
-----------
    Alin. (4) al art. 26 a fost modificat de pct. 21 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.


    Reorganizari, lichidari ?i alte transferuri de active ?i titluri de participare
    ART. 27
    (1) În cazul contribu?iilor cu active la capitalul unei persoane juridice în schimbul unor titluri de participare la aceasta persoana juridic? se aplica urm?toarele reguli:
    a) contribu?iile nu sunt transferuri impozabile în în?elesul prevederilor prezentului titlu ?i al prevederilor titlului III;
    b) valoarea fiscal? a activelor primite de persoana juridic? este egala cu valoarea fiscal? a acelor active la persoana care contribuie cu activul;
    c) valoarea fiscal? a titlurilor de participare primite de persoana care contribuie cu activele este egala cu valoarea fiscal? a activelor aduse drept contribu?ie de c?tre persoana respectiva.
    (2) Distribuirea de active de c?tre o persoana juridic? romana c?tre participan?ii s?i, fie sub forma de dividend, fie ca urmare a opera?iunii de lichidare, se trateaz? ca transfer impozabil, exceptându-se cazurile prev?zute la alin. (3).
    (3) Prevederile prezentului articol se aplica urm?toarelor opera?iuni de reorganizare, dac? acestea nu au ca principal obiectiv evaziunea fiscal? sau evitarea pl??ii impozitelor:
    a) fuziunea între doua sau mai multe persoane juridice romane, în cazul în care participan?ii la oricare persoana juridic? care fuzioneaz? primesc titluri de participare la persoana juridic? succesoare;
    b) divizarea unei persoane juridice romane în doua sau mai multe persoane juridice romane, în cazul în care participan?ii la persoana juridic? ini?ial? beneficiaz? de o distribuire propor?ional? a titlurilor de participare la persoanele juridice succesoare;
    c) achizi?ionarea de c?tre o persoana juridic? romana a tuturor activelor ?i pasivelor apar?inând uneia sau mai multor activit??i economice ale altei persoane juridice romane, numai în schimbul unor titluri de participare;
    d) achizi?ionarea de c?tre o persoana juridic? romana a minimum 50% din titlurile de participare la alta persoana juridic? romana, în schimbul unor titluri de participare la persoana juridic? achizitoare ?i, dac? este cazul, a unei plati în numerar care nu dep??e?te 10% din valoarea nominal? a titlurilor de participare emise în schimb.
    (4) În cazul opera?iunilor de reorganizare prev?zute la alin. (3) se aplica urm?toarele reguli:
    a) transferul activelor ?i pasivelor nu se trateaz? ca un transfer impozabil în în?elesul prezentului titlu;
    b) schimbul unor titluri de participare de?inute la o persoana juridic? romana cu titluri de participare la o alta persoana juridic? romana nu se trateaz? ca transfer impozabil în în?elesul prezentului titlu ?i al titlului III;
    c) distribuirea de titluri de participare în legatura cu divizarea unei persoane juridice romane nu se trateaz? ca dividend;
    d) valoarea fiscal? a unui activ sau pasiv, asa cum este prev?zut la lit. a), este egala, pentru persoana care prime?te un astfel de activ, cu valoarea fiscal? pe care respectivul activ a avut-o la persoana care l-a transferat;
    e) amortizarea fiscal? pentru orice activ prev?zut la lit. a) se determina în continuare în conformitate cu regulile prev?zute la art. 24, care s-ar fi aplicat de persoana care a transferat activul, dac? transferul nu ar fi avut loc;
    f) transferul unui provizion sau al unei rezerve nu se considera o reducere sau anulare a provizionului sau rezervei, potrivit art. 22 alin. (5), dac? un alt contribuabil le preia ?i le men?ine la valoarea avut? înainte de transfer;
    g) valoarea fiscal? a titlurilor de participare prev?zute la lit. b), care sunt primite de o persoana, trebuie sa fie egala cu valoarea fiscal? a titlurilor de participare care sunt transferate de c?tre aceasta persoana;
    h) valoarea fiscal? a titlurilor de participare prev?zute la lit. c), care au fost de?inute înainte de a fi distribuite, se aloca între aceste titluri de participare ?i titlurile de participare distribuite, propor?ional cu pre?ul de piata al titlurilor de participare, imediat dup? distribuire.
    (5) Dac? o persoana juridic? romana de?ine peste 25% din titlurile de participare la o alta persoana juridic? romana care transfera active ?i pasive c?tre prima persoana juridic?, printr-o opera?iune prev?zut? la alin. (3), anularea acestor titluri de participare nu se considera transfer impozabil.
    (6) Dup? data la care România adera la Uniunea European?, prevederile prezentului articol se aplica persoanelor juridice str?ine care sunt rezidente în oricare stat membru al Uniunii Europene. În acest caz transferul de active ?i pasive nu se considera a fi transfer impozabil dac? sunt îndeplinite oricare din urm?toarele condi?ii:
    a) activele ?i pasivele sunt legate efectiv de un sediu permanent în România ?i continua sa fie utilizate pentru a genera profit impozabil în România;
    b) activele ?i pasivele sunt legate efectiv de un sediu permanent al persoanei care transfera activele ?i pasivele, situat în afar? României.
    Prin derogare de la prevederile alin. (4) lit. f), transferul unui provizion sau al unei rezerve se considera a fi o reducere impozabil? a provizionului ori a rezervei respective, dac? provizionul sau rezerva provine de la un sediu permanent, situat în afar? României.
    (7) În în?elesul prezentului articol, valoarea fiscal? a unui activ, a unui pasiv sau a unui titlu de participare este valoarea utilizata pentru calculul amortizarii ?i al câ?tigului sau pierderii, în în?elesul impozitului pe venit ori al impozitului pe profit.

    Asocieri f?r? personalitate juridic?
    ART. 28
    (1) În cazul unei asocieri f?r? personalitate juridic?, veniturile ?i cheltuielile înregistrate se atribuie fiec?rui asociat, corespunz?tor cotei de participare în asociere.
    (2) Orice asociere f?r? personalitate juridic? dintre persoane juridice str?ine, care î?i desf??oar? activitatea în România, trebuie sa desemneze una din p?r?i care sa îndeplineasc? obliga?iile ce îi revin fiec?rui asociat potrivit prezentului titlu. Persoana desemnat? este responsabil? pentru:
    a) înregistrarea asocierii la autoritatea fiscal? competenta, înainte ca aceasta sa înceap? sa desf??oare activitate;
    b) conducerea evidentelor contabile ale asocierii;
    c) plata impozitului în numele asocia?ilor, conform art. 34 alin. (1);
    d) depunerea unei declara?ii fiscale trimestriale la autoritatea fiscal? competenta, care sa con?in? informa?ii cu privire la partea din veniturile ?i cheltuielile asocierii care este atribuibila fiec?rui asociat, precum ?i impozitul care a fost pl?tit la buget în numele fiec?rui asociat;
    e) furnizarea de informa?ii în scris, c?tre fiecare asociat, cu privire la partea din veniturile ?i cheltuielile asocierii care îi este atribuibila acestuia, precum ?i la impozitul care a fost pl?tit la buget în numele acestui asociat.
    (3) Într-o asociere f?r? personalitate juridic? între doua sau mai multe persoane juridice romane, veniturile ?i cheltuielile înregistrate se atribuie fiec?rui asociat, corespunz?tor cotei de participare din asociere.
    (4) Într-o asociere f?r? personalitate juridic? cu o persoana juridic? str?in? ?i/sau cu persoane fizice nerezidente, precum ?i cu persoane fizice romane, persoana juridic? romana trebuie sa îndeplineasc? obliga?iile ce îi revin fiec?rui asociat, potrivit prezentului titlu.
-----------
    Alin. (3) al art. 28 a fost modificat de pct. 22 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Alin. (4) al art. 28 a fost introdus de pct. 23 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    CAP. III
    Aspecte fiscale interna?ionale

    Veniturile unui sediu permanent
    ART. 29
    (1) Persoanele juridice str?ine care desf??oar? activitate prin intermediul unui sediu permanent în România au obliga?ia de a plati impozitul pe profit pentru profitul impozabil care este atribuibil sediului permanent.
    (2) Profitul impozabil se determina în conformitate cu regulile stabilite în cap. II al prezentului titlu, în urm?toarele condi?ii:
    a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ în veniturile impozabile;
    b) numai cheltuielile efectuate în scopul ob?inerii acestor venituri se includ în cheltuielile deductibile.
    (3) Profitul impozabil al sediului permanent se determina prin tratarea acestuia ca persoana separat? ?i prin utilizarea regulilor pre?urilor de transfer la stabilirea pre?ului de piata al unui transfer f?cut între persoana juridic? str?in? ?i sediul sau permanent. Atunci când sediul permanent nu de?ine o factura pentru cheltuielile alocate lui de c?tre sediul sau principal, celelalte documente justificative trebuie sa includ? dovezi privind suportarea efectiv? a costurilor ?i alocarea rezonabila a acestor costuri c?tre sediul permanent utilizând regulile pre?urilor de transfer.
    (4) Înainte de a desfasura activitate printr-un sediu permanent în România, reprezentantul legal al persoanei juridice str?ine prev?zute la alin. (1) trebuie sa înregistreze sediul permanent la autoritatea fiscal? competenta.
-----------
    Alin. (2) al art. 29 a fost modificat de pct. 24 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Alin. (3) al art. 29 a fost modificat de pct. 25 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    Venituri ob?inute de persoanele juridice str?ine din propriet??i imobiliare ?i din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare
    ART. 30
    (1) Persoanele juridice str?ine care ob?in venituri din propriet??i imobiliare situate în România sau din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare de?inute la o persoana juridic? romana au obliga?ia de a plati impozit pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri.
    (2) Veniturile din propriet??ile imobiliare situate în România includ urm?toarele:
    a) veniturile din închirierea sau cedarea folosin?ei propriet??ii imobiliare situate în România;
    b) câ?tigul din vânzarea-cesionarea drepturilor de proprietate sau al oric?ror drepturi legate de proprietatea imobiliar? situata în România;
    c) câ?tigul din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare de?inute la o persoana juridic?, dac? minimum 50% din valoarea mijloacelor fixe ale persoanei juridice sunt, fie direct, fie prin intermediul mai multor persoane juridice, propriet??i imobiliare situate în România;
    d) veniturile ob?inute din exploatarea resurselor naturale situate în România, inclusiv câ?tigul din vânzarea-cesionarea oric?rui drept aferent acestor resurse naturale.
    (3) Orice persoana juridic? str?in? care ob?ine venituri dintr-o proprietate imobiliar? situata în România sau din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare de?inute la o persoana juridic? romana are obliga?ia de a plati impozit pe profit, potrivit art. 34, ?i de a depune declara?ii de impozit pe profit, potrivit art. 35. Orice persoana juridic? str?in? poate desemna un reprezentant fiscal pentru a îndeplini aceste obliga?ii.
    (4) Orice persoana juridic? romana sau persoana juridic? str?in? cu sediul permanent în România, care pl?te?te veniturile prev?zute la alin. (1), c?tre o persoana juridic? str?in?, are obliga?ia de a retine impozitul calculat din veniturile pl?tite ?i de a vira impozitul re?inut la bugetul de stat.
    (5) Abrogat.
    (6) Prevederile art. 119 se aplica oric?rei persoane care are obliga?ia sa retina impozit, în conformitate cu prezentul articol.
-----------------
    Alin. (5) al art. 30 a fost abrogat de pct. 6 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (abrogare aplicabil? cu data de 1 mai 2005).
    Alin. (5) al art. 30 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.

    Credit fiscal
    ART. 31
    (1) Dac? o persoana juridic? romana ob?ine venituri dintr-un stat str?in prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse impozitului cu re?inere la sursa ?i veniturile sunt impozitate atât în România cat ?i în statul str?in, atunci impozitul pl?tit c?tre statul str?in, fie direct, fie indirect prin re?inerea ?i virarea de o alta persoana, se deduce din impozitul pe profit ce se determina potrivit prevederilor prezentului titlu.
    (2) Deducerea pentru impozitele pl?tite c?tre un stat str?in într-un an fiscal nu poate dep??i impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe profit prev?zute la art. 17 alin. (1) la profitul impozabil ob?inut în statul str?in, determinat în conformitate cu regulile prev?zute în prezentul titlu sau la venitul ob?inut din statul str?in.
    (3) Impozitul pl?tit unui stat str?in este dedus, numai dac? persoana juridic? romana prezint? documenta?ia corespunz?toare, conform prevederilor legale, din care sa rezulte faptul ca impozitul a fost pl?tit statului str?in.
    (4) Abrogat.
    (5) Abrogat.
------------
    Alin. (4) ?i (5) ale art. 31 au fost abrogate de pct. 26 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    Pierderi fiscale externe
    ART. 32
    (1) Orice pierdere realizat? printr-un sediu permanent din str?in?tate este deductibil? doar din veniturile ob?inute din str?in?tate.
    (2) Pierderile realizate printr-un sediu permanent din str?in?tate se deduc numai din aceste venituri, separat, pe fiecare sursa de venit. Pierderile neacoperite se reporteaz? ?i se recupereaz? în urm?torii 5 ani fiscali consecutivi.

    CAP. IV
    Reguli speciale aplicabile vânz?rii-cesionarii propriet??ilor imobiliare ?i titlurilor de participare
------------
    Cap. IV din Titlul II a fost abrogat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.

    Reguli speciale aplicabile vânz?rii-cesionarii propriet??ilor imobiliare ?i titlurilor de participare
    ART. 33
    Abrogat.
------------
    Alin. (8) al art. 33 a fost modificat de pct. 27 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Art. 33 a fost abrogat de pct. 7 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (abrogare aplicabil? cu data de 1 mai 2005)
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.

    CAP. V
    Plata impozitului ?i depunerea declara?iilor fiscale

    Plata impozitului
    ART. 34
    (1) Contribuabilii au obliga?ia de a plati impozitul pe profit trimestrial, pana la data de 25 inclusiv a primei luni urm?toare trimestrului pentru care se calculeaz? impozitul, dac? în prezentul articol nu este prev?zut altfel.
    (2) Banca Nationala a României, societ??ile comerciale bancare, persoane juridice romane, ?i sucursalele din România ale b?ncilor, persoane juridice str?ine, au obliga?ia de a plati impozitul pe profit lunar, pana la data de 25 inclusiv a lunii urm?toarele celei pentru care se calculeaz? impozitul, dac? în prezentul articol nu este prev?zut altfel.
    (3) Organiza?iile nonprofit au obliga?ia de a plati impozitul pe profit anual, pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urm?tor celui pentru care se calculeaz? impozitul.
    (4) Contribuabilii care ob?in venituri majoritare din cultura cerealelor ?i plantelor tehnice, pomicultura ?i viticultura au obliga?ia de a plati impozitul pe profit anual, pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urm?tor celui pentru care se calculeaz? impozitul.
    (5) În în?elesul alin. (1) ?i (2), profitul impozabil ?i impozitul pe profit sunt calculate ?i înregistrate trimestrial, respectiv lunar, în cazul B?ncii Na?ionale a României, societ??ilor comerciale bancare, persoane juridice romane, ?i sucursalelor din România ale b?ncilor, persoane juridice str?ine, cumulat de la începutul anului fiscal.
    (6) Contribuabilii care efectueaz? plati trimestriale ?i, respectiv, lunare pl?tesc pentru ultimul trimestru sau pentru luna decembrie, în cazul B?ncii Na?ionale a României, societ??ilor comerciale bancare, persoane juridice romane, ?i în cazul sucursalelor din România ale b?ncilor, persoane juridice str?ine, o suma egala cu impozitul calculat ?i eviden?iat pentru trimestrul III al aceluia?i an fiscal, respectiv o suma egala cu impozitul calculat ?i eviden?iat pentru luna noiembrie a aceluia?i an fiscal, urmând ca plata finala a impozitului pe profit pentru anul fiscal sa se fac? pana la data stabilit? ca termen limita pentru depunerea situa?iilor financiare ale contribuabilului.
    (7) Contribuabilii care au definitivat pana la data de 15 februarie închiderea exerci?iului financiar anterior depun declara?ia anuala de impozit pe profit ?i pl?tesc impozitul pe profit aferent anului fiscal încheiat pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urm?tor.
    (8) Persoanele juridice care înceteaz? sa existe au obliga?ia sa depun? declara?ia de impunere ?i sa pl?teasc? impozitul pe profit cu 10 zile înainte de data înregistr?rii încet?rii existen?ei persoanei juridice la registrul comer?ului.
    (9) Prevederile alin. (3), (4) ?i (7) se aplica pentru impozitul pe profit datorat, începând cu anul fiscal 2004. Regularizarea impozitului pe profit aferent anului fiscal 2003 se realizeaz?, potrivit legisla?iei în vigoare, pana la data de 31 decembrie 2003.
    (10) Obliga?iile fiscale reglementate de prezentul titlu sunt venituri ale bugetului de stat. Ca excep?ie, impozitul pe profit, dobânzile/major?rile de întârziere ?i amenzile datorate de regiile autonome din subordinea consiliilor locale ?i a consiliilor jude?ene, precum ?i cele datorate de societ??ile comerciale în care consiliile locale ?i/sau jude?ene sunt ac?ionari majoritari sunt venituri ale bugetelor locale respective.

    Depunerea declara?iilor de impozit pe profit
    ART. 35
    (1) Contribuabilii au obliga?ia sa depun? o declara?ie anuala de impozit pe profit, pana la termenul prev?zut pentru depunerea situa?iilor financiare, cu excep?ia contribuabililor prev?zu?i la art. 34 alin. (3), (4) ?i (7), care depun declara?ia anuala de impozit pe profit pana la data de 15 februarie inclusiv a anului urm?tor. În cursul anului fiscal, contribuabilii au obliga?ia de a depune declara?ia de impunere pana la termenul de plata al impozitului pe profit, inclusiv.
    (2) O data cu declara?ia de impozit pe profit anuala, contribuabilii au obliga?ia sa depun? ?i o declara?ie privind pl??ile ?i angajamentele de plata c?tre persoanele nerezidente, care cuprinde scopul ?i suma fiec?rei plati, numele ?i adresa beneficiarului. Nu se cuprind în aceasta declara?ie sumele angajate sau pl?tite pentru bunurile importate sau pentru transportul interna?ional.
    (3) Contribuabilii sunt r?spunz?tori pentru calculul impozitului pe profit.

    CAP. VI
    Re?inerea impozitului pe dividende

    Re?inerea impozitului pe dividende
    ART. 36
    (1) O persoana juridic? romana care pl?te?te dividende c?tre o persoana juridic? romana are obliga?ia sa retina ?i sa verse impozitul pe dividende re?inut c?tre bugetul de stat, asa cum se prevede în prezentul articol.
    (2) Impozitul pe dividende se stabile?te prin aplicarea unei cote de impozit de 10% asupra dividendului brut pl?tit c?tre o persoana juridic? romana.
    (3) Impozitul care trebuie re?inut se pl?te?te la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii urm?toare celei în care se pl?te?te dividendul. În cazul în care dividendele distribuite nu au fost pl?tite pana la sfâr?itul anului în care s-au aprobat situa?iile financiare anuale, impozitul pe dividende se pl?te?te pana la data de 31 decembrie a anului respectiv.
    (4) Prevederile prezentului articol nu se aplica în cazul dividendelor pl?tite de o persoana juridic? romana unei alte persoane juridice romane, dac? beneficiarul dividendelor de?ine minimum 25% din titlurile de participare ale acestuia la data pl??ii dividendelor, pe o perioada de 2 ani împlini?i pana la data pl??ii acestora. Prevederile prezentului alineat se aplica dup? data ader?rii României la Uniunea European?.
    (5) Cota de impozit pe dividende prev?zut? la alin. (2) se aplica ?i asupra sumelor distribuite fondurilor deschise de investi?ii.
-----------
    Alin. (3) al art. 36 a fost modificat de pct. 28 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Alin. (5) al art. 36 a fost modificat de pct. 29 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    CAP. VII
    Dispozi?ii tranzitorii ?i finale

    Pierderi fiscale din perioadele de scutire
    ART. 37
    Orice pierdere fiscal? neta care apare în perioada în care contribuabilul a fost scutit de impozitul pe profit poate fi recuperat? din profiturile impozabile viitoare, potrivit art. 26. Pierderea fiscal? neta este diferen?a dintre pierderile fiscale totale pe perioada de scutire ?i profitul impozabil total în aceea?i perioada.

    Dispozi?ii tranzitorii
    ART. 38
    (1) În cazul persoanelor juridice care au ob?inut, înainte de 1 iulie 2003, certificatul permanent de investitor în zona defavorizat?, scutirea de impozit pe profitul aferent investi?iilor noi se aplica în continuare pe perioada existen?ei zonei defavorizate.
-----------
    Alin. (1) al art. 38 a fost modificat de pct. 7 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (2) Contribuabilii care au efectuat cheltuieli cu investi?ii înainte de 1 iulie 2002, potrivit Ordonan?ei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilit??i persoanelor care domicilieaza sau lucreaz? în unele localit??i din Muntii Apuseni ?i în Rezervatia Biosferei "Delta Dun?rii", republicat?, cu modific?rile ulterioare, ?i care continua investi?iile conform ordonan?ei men?ionate, beneficiaz? în continuare de deducerea din profitul impozabil a cheltuielilor distinct evidentiate, f?cute cu investi?iile respective, f?r? a dep??i data de 31 decembrie 2006.
    (3) Contribuabilii care î?i desf??oar? activitatea în zona libera pe baza de licenta ?i care pana la data de 1 iulie 2002 au realizat investi?ii în zona libera, în active corporale amortizabile utilizate în industria prelucratoare, în valoare de cel pu?in 1.000.000 dolari S.U.A., beneficiaz? de scutire de la plata impozitului pe profit, în continuare, pana la data de 31 decembrie 2006. Dispozi?iile prezentului alineat nu se mai aplica în situa?ia în care survin modific?ri în structura actionariatului contribuabilului. În în?elesul prezentului alineat, modificare de actionariat în cazul societ??ilor cotate se considera a fi o modificare a actionariatului în propor?ie de mai mult de 25% din num?rul ac?iunilor, pe parcursul unui an calendaristic.
-----------
    Alin. (3) al art. 38 a fost modificat de pct. 30 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (4) Cu excep?ia prevederilor alin. (3), contribuabilii care ob?in venituri din activit??i desf??urate pe baza de licenta într-o zona libera au obliga?ia de a plati impozit pe profit în cota de 5% pentru profitul impozabil care corespunde acestor venituri, pana la data de 31 decembrie 2004.
    (5) Contribuabilii care beneficiaz? de facilit??ile prev?zute la alin. (1)-(4) nu pot beneficia de amortizarea accelerata sau de deducerea prev?zut? la art. 24 alin. (12).
    (6) Unit??ile protejate destinate persoanelor cu handicap, definite prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 102/1999 privind protec?ia special? ?i încadrarea în munca a persoanelor cu handicap, aprobat? cu modific?ri ?i complet?ri prin Legea nr. 519/2002, cu modific?rile ulterioare, sunt scutite de la plata impozitului pe profit dac? minimum 75% din sumele ob?inute prin scutire se reinvestesc în vederea achizi?iei de echipament tehnologic, ma?ini, utilaje, instala?ii ?i/sau pentru amenajarea locurilor de munca protejate. Scutirea de la plata impozitului pe profit se aplica pana la data de 31 decembrie 2006.
    (7) Contribuabilii direct implica?i în produc?ia de filme cinematografice, înscri?i ca atare în Registrul cinematografic, beneficiaz?, pana la data de 31 decembrie 2006, de:
    a) scutirea de la plata impozitului pe profit a cotei-p?r?i din profitul brut reinvestit în domeniul cinematografiei;
    b) reducerea impozitului pe profit în propor?ie de 20%, în cazul în care se creeaz? noi locuri de munca ?i se asigura cre?terea num?rului scriptic de angaja?i, cu cel pu?in 10% fata de anul financiar precedent.
    (8) Societatea Nationala "Nuclearelectrica" - S.A. beneficiaz? de scutire de la plata impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2010, în condi?iile în care profitul este utilizat exclusiv pentru finan?area lucr?rilor de investi?ii la obiectivul Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda-Unitatea 2, potrivit legii.
    (9) Societatea Comercial? "Automobile Dacia" - S.A. beneficiaz? de scutire de la plata impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2006.
-----------
    Alin. (9) al art. 38 a fost modificat de pct. 30 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (10) Societatea Comercial? "Sidex" - S.A. beneficiaz? de scutire de la plata impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2004.*)
-----------------
    Alin. (10) al art. 38 a fost modificat de pct. 3 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.

    *)NOTA CTCE:
    Potrivit art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004, aceasta modificare devine aplicabil? de la data public?rii prezentei ordonan?e de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I, respectiv 7 decembrie 2004.

    (11) Compania Nationala "Aeroportul Interna?ional Henri Coanda - Otopeni" - S.A. beneficiaz? de scutire de la plata impozitului pe profit pana la data de 31 decembrie 2006.
-----------
    Alin. (11) al art. 38 a fost modificat de pct. 7 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (12) La calculul profitului impozabil, urm?toarele venituri sunt neimpozabile pana la data de 31 decembrie 2006:
    a) veniturile realizate din activit??ile desf??urate pentru obiectivul Centrala Nuclearoelectrica Cernavoda-Unitatea 2, pana la punerea în func?iune a acestuia;
    b) veniturile realizate din aplicarea unei inven?ii brevetate în România, inclusiv din fabricarea produsului sau aplicarea procesului, pe o perioada de 5 ani de la prima aplicare, calculati de la data începerii aplic?rii ?i cuprin?i în perioada de valabilitate a brevetului, potrivit legii;
    c) veniturile realizate din practicarea apiculturii.
    (13) Pentru investi?iile directe cu impact semnificativ în economie, realizate pana la data de 31 decembrie 2006, potrivit legii, contribuabilii pot deduce o cota suplimentar? de 20% din valoarea acestora. Deducerea se calculeaz? în luna în care se realizeaz? investi?ia. În situa?ia în care se realizeaz? pierdere fiscal?, aceasta se recupereaz? potrivit dispozi?iilor art. 26. Pentru investi?iile realizate se poate calcula amortizare accelerata, cu excep?ia investi?iilor în cl?diri. Contribuabilii care beneficiaz? de facilit??ile prev?zute la prezentul alineat nu pot aplica prevederile art. 24 alin. (12).
    (14) Facilit??ile fiscale privind impozitul pe profit din actele normative mentionte în prezentul articol, precum ?i cele care decurg din alte acte normative date în aplicarea acestora r?mân în vigoare pana la termenele ?i în condi?iile stipulate de acestea.
-----------
    Alin. (1) al art. 38 a fost modificat prin RECTIFICAREA nr. 571 din 22 decembrie 2003 publicat? MONITORUL OFICIAL nr. 112 din 6 februarie 2004.

    TITLUL III
    Impozitul pe venit
------------
    Titlul III este reprodus astfel cum a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

    CAPITOLUL I
    Dispozi?ii generale

    ART. 39
    Contribuabili
    Urm?toarele persoane datoreaz? plata impozitului conform prezentului titlu ?i sunt numite în continuare contribuabili:
    a) persoanele fizice rezidente;
    b) persoanele fizice nerezidente care desf??oar? o activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent în România;
    c) persoanele fizice nerezidente care desf??oar? activit??i dependente în România;
    d) persoanele fizice nerezidente care ob?in venituri prev?zute la art. 89.
------------
    Art. 39 este reprodus astfel cum a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

    ART. 40
    Sfera de cuprindere a impozitului
    (1) Impozitul prev?zut în prezentul titlu, denumit în continuare impozit pe venit, se aplica urm?toarelor venituri:
    a) în cazul persoanelor fizice rezidente romane, cu domiciliul în România, veniturilor ob?inute din orice sursa, atât din România, cat ?i din afar? României;
    b) în cazul persoanelor fizice rezidente, altele decât cele prev?zute la lit. a), numai veniturilor ob?inute din România, care sunt impuse la nivelul fiec?rei surse din categoriile de venituri prev?zute la art. 41;
    c) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desf??oar? activitate independenta prin intermediul unui sediu permanent în România, venitului net atribuibil sediului permanent;
    d) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desf??oar? activitate dependenta în România, venitului salarial net din aceasta activitate dependenta;
    e) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care ob?in veniturile prev?zute la art. 39 lit. d), venitului determinat conform regulilor prev?zute în prezentul titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
    (2) Persoanele fizice care îndeplinesc condi?iile de reziden?? prev?zute la art. 7 alin. (l) pct. 23 lit. b) sau c) timp de 3 ani consecutiv vor fi supuse impozitului pe venit pentru veniturile ob?inute din orice sursa, atât din România, cat ?i din afar? României, începând cu al patrulea an fiscal.
------------
    Art. 40 este reprodus astfel cum a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.

Continuare
      click aici
Web Page Maker, create your own web pages.