bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi.
LEGE nr. 571 din 22 decembrie 2003 (*actualizat?*)
privind Codul fiscal
(actualizat? pana la data de 1 ianuarie 2006*)
EMITENT:     PARLAMENTUL
----------------
    *) Textul ini?ial a fost publicat în MONITORUL OFICIAL nr. 927 din 23 decembrie 2003. Aceasta este forma actualizat? de S.C. "Centrul Teritorial de Calcul Electronic" S.A. Piatra Neamt pana la data de 1 ianuarie 2006 cu modific?rile ?i complet?rile aduse de: RECTIFICAREA nr. 571 din 22 decembrie 2003; HOT?RÂREA nr. 44 din 22 ianuarie 2004; LEGEA nr. 174 din 17 mai 2004; HOT?RÂREA nr. 977 din 25 iunie 2004; ORDONANTA nr. 94 din 26 august 2004; LEGEA nr. 507 din 17 noiembrie 2004; ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004); HOT?RÂREA nr. 783 din 19 mai 2004; ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004; LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004; ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004; ORDINUL nr. 19 din 7 ianuarie 2005; RECTIFICAREA nr. 19 din 7 ianuarie 2005; ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005****); LEGEA nr. 96 din 14 aprilie 2005; ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 28 aprilie 2005*****); ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 1 iunie 2005******); LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005; LEGEA nr. 164 din 1 iunie 2005*******); LEGEA nr. 210 din 4 iulie 2005; LEGEA nr. 247 din 19 iulie 2005; ORDINUL nr. 1.016 din 18 iulie 2005; HOT?RÂREA nr. 797 din 14 iulie 2005; ORDONANTA DE URGENTA nr. 203 din 22 decembrie 2005.

    NOTA CTCE:
    **) Potrivit art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, prevederile prezentei ordonan?e de urgenta intra în vigoare la data de 1 ianuarie 2005, cu excep?ia art. I, pct. 1 ?i 3, care intra în vigoare la data public?rii acestei ordonan?e de urgenta în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    ***) Forma actualizat? a Legii nr. 571/2003 pana la data de 1 ianuarie 2005 include urm?toarele acte normative cu data de aplicare 1 ianuarie 2005:
    - HOT?RÂREA nr. 783 din 19 mai 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 482 din 28 mai 2004;
    - ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004, aprobat? cu modific?ri ?i complet?ri prin LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004;
    - ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004, punctele 2, 4, 5, 6 ale art. I, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.154 din 7 decembrie 2004;
    - ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
    ****) Forma actualizat? a Legii nr. 571/2003 pana la data de 1 aprilie 2005 include modific?rile aduse de punctele 26-33 ale art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005.
    *****) Prin ORDONANTA DE URGENTA nr. 30 din 28 aprilie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 367 din 29 aprilie 2005, au fost modificate alin. (2) ?i (3) ale art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, astfel ca:
    - forma actualizat? a Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal pana la data de 1 mai 2005 include modific?rile determinate de art. I, pct. 1-7, pct. 9 - referitor la modificarea art. 42 lit. a) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, pct. 10-11 ?i pct. 17-18.
    - modific?rile determinate de art. I, pct. 8, pct. 9 - referitor la modificarea art. 42 lit. g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, pct. 12-16, pct. 19-25 se aplica începând cu data de 1 iunie 2005 ?i sunt incluse în forma actualizat? corespunz?toare acestei date.
    ******) ORDONANTA DE URGENTA nr. 45 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 464 din 1 iunie 2005 abroga art. I pct. 8, pct. 9 - referitor la modificarea art. 42 lit. g) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, pct. 12-16, pct. 19-21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005 pentru modificarea ?i completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005, cu modific?rile ulterioare.
    *******) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005.
    LEGEA nr. 164 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 467 din 1 iunie 2005 respinge Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24 din 24 martie 2005.
------------
    Pct. 39 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005 modifica art. III din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004 în sensul urm?tor:
    " Art. III. - (1) Prin derogare de la dispozi?iile art. 4 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, prevederile prezentei ordonan?e de urgenta intra în vigoare începând cu data de 1 ianuarie 2005, cu urm?toarele excep?ii:
    a) începând cu 1 mai 2005: lit. a) a art. 42; alin. (2) al art. 43; lit. k) a alin. (4) al art. 55; art. 76; art. 77;
    b) începând cu 1 iunie 2005: lit. g) a art. 41; lit. g) a art. 42; lit. a) a alin. (2) al art. 65; alin. (1) al art. 66; alin. (4) ?i (4^1) ale art. 66; alin. (2) al art. 67; lit. a), a^1), a^2), a^3), e), e^1) ?i g) ale alin. (3) al art. 67; alin. (4) ?i (5) ale art. 67; art. 77^1 - 77^3; alin. (3^1) al art. 83; lit. b) a alin. (4) al art. 83;
    c) începând cu 1 ianuarie 2006: lit. c^1) a alin. (3) al art. 67.
    (2) În cazul titlurilor de valoare dobândite pana la data de 31 mai 2005 inclusiv, cota de impozit este de 1%, indiferent de data înstr?in?rii acestora.
    (3) În perioada 1 iunie 2005 - 31 decembrie 2005, intermediarii vor calcula, vor retine ?i vor vira impozitul de 1% aplicat asupra câ?tigurilor din transferul titlurilor de valoare dobândite ?i înstr?inate în aceasta perioada, indiferent dac? sunt dobândite ?i înstr?inate într-o perioada mai mare de 365 de zile sau mai mica de 365 de zile. La 31 decembrie 2005, acestor tranzac?ii le este aplicabil? regula de calcul al câ?tigului net conform prevederilor art. 67 alin. (3) lit. e).
    (4) Începând cu data de 1 ianuarie 2006, pentru calculul impozitului pe veniturile realizate de persoane fizice din investi?ii ?i din transferul propriet??ilor imobiliare din patrimoniul personal, definite potrivit dispozi?iilor cap. V ?i VIII^1 din titlul III, cota de impozit este de 16%, cu excep?ia câ?tigurilor realizate din transferul titlurilor de valoare înstr?inate într-o perioada mai mare de 365 de zile de la data dobândirii, pentru care se men?ine cota de 1% prev?zut? la art. 67 alin. (3) lit. e).
    (5) Cota de impozit de 16% se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2006 ?i pentru veniturile realizate de persoanele fizice ?i juridice nerezidente, prev?zute la art. 115, cu excep?ia veniturilor ob?inute din jocuri de noroc pentru care se men?ine cota de impozit de 20%."


    Parlamentul României adopta prezenta lege.

    TITLUL I
    Dispozi?ii generale

    CAP. I
    Scopul ?i sfera de cuprindere a Codului fiscal

    Scopul ?i sfera de cuprindere a Codului fiscal
    ART. 1
    (1) Prezentul cod stabile?te cadrul legal pentru impozitele ?i taxele prev?zute la art. 2, care constituie venituri la bugetul de stat ?i bugetele locale, precizeaz? contribuabilii care trebuie sa pl?teasc? aceste impozite ?i taxe, precum ?i modul de calcul ?i de plata al acestora. Prezentul cod cuprinde procedura de modificare a acestor impozite ?i taxe. De asemenea, autorizeaza Ministerul Finan?elor Publice sa elaboreze norme metodologice, instruc?iuni ?i ordine în aplicarea prezentului cod ?i a conven?iilor de evitare a dublei impuneri.
    (2) Cadrul legal de administrare a impozitelor ?i taxelor reglementate de prezentul cod este stabilit prin legisla?ia privind procedurile fiscale.
    (3) În materie fiscal?, dispozi?iile prezentului cod prevaleaz? asupra oric?ror prevederi din alte acte normative, în caz de conflict între acestea aplicându-se dispozi?iile Codului fiscal.
    (4) Dac? orice prevedere a prezentului cod contravine unei prevederi a unui tratat la care România este parte, se aplica prevederea acelui tratat.
    (5) Orice m?sura de natura fiscal? care constituie ajutor de stat se acorda potrivit dispozi?iilor Legii nr. 143/1999 privind ajutorul de stat, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare.

    Impozitele ?i taxele reglementate de Codul fiscal
    ART. 2
    Impozitele ?i taxele reglementate prin prezentul cod sunt urm?toarele:
    a) impozitul pe profit;
    b) impozitul pe venit;
    c) impozitul pe veniturile microintreprinderilor;
    d) impozitul pe veniturile ob?inute din România de nerezidenti;
    e) impozitul pe reprezentante;
    f) taxa pe valoarea ad?ugat?;
    g) accizele;
    h) impozitele ?i taxele locale.

    CAP. II
    Interpretarea ?i modificarea Codului fiscal

    Principiile fiscalitatii
    ART. 3
    Impozitele ?i taxele reglementate de prezentul cod se bazeaz? pe urm?toarele principii:
    a) neutralitatea m?surilor fiscale în raport cu diferitele categorii de investitori ?i capitaluri, cu forma de proprietate, asigurând condi?ii egale investitorilor, capitalului roman ?i str?in;
    b) certitutinea impunerii, prin elaborarea de norme juridice clare, care sa nu conduc? la interpret?ri arbitrare, iar termenele, modalitatea ?i sumele de plata sa fie precis stabilite pentru fiecare pl?titor, respectiv ace?tia sa poat? urm?ri ?i în?elege sarcina fiscal? ce le revine, precum ?i sa poat? determina influenta deciziilor lor de management financiar asupra sarcinii lor fiscale;
    c) echitatea fiscal? la nivelul persoanelor fizice, prin impunerea diferita a veniturilor, în func?ie de m?rimea acestora;
    d) eficienta impunerii prin asigurarea stabilitatii pe termen lung a prevederilor Codului fiscal, astfel încât aceste prevederi sa nu conduc? la efecte retroactive defavorabile pentru persoane fizice ?i juridice, în raport cu impozitarea în vigoare la data adopt?rii de c?tre acestea a unor decizii investitionale majore.

    Modificarea ?i completarea Codului fiscal
    ART. 4
    (1) Prezentul cod se modifica ?i se completeaz? numai prin lege, promovata, de regula, cu 6 luni înainte de data intr?rii în vigoare a acesteia.
    (2) Orice modificare sau completare la prezentul cod intra în vigoare cu începere din prima zi a anului urm?tor celui în care a fost adoptat? prin lege.

    Norme metodologice, instruc?iuni ?i ordine
    ART. 5
    (1) Ministerul Finan?elor Publice are atributia elabor?rii normelor necesare pentru aplicarea unitar? a prezentului cod.
    (2) În în?elesul prezentului cod, prin norme se în?elege norme metodologice, instruc?iuni ?i ordine.
    (3) Normele metodologice sunt aprobate de Guvern, prin hot?râre, ?i sunt publicate în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (4) Ordinele ?i instruc?iunile se emit de ministrul finan?elor publice ?i se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
    (5) Institu?iile publice din subordinea Guvernului, altele decât Ministerul Finan?elor Publice, nu pot elabora ?i emite norme care sa aib? legatura cu prevederile prezentului cod, cu excep?ia celor prev?zute în prezentul cod.
    (6) Anual, Ministerul Finan?elor Publice colecteaz? ?i sistematizeaza toate normele în vigoare având legatura cu prevederile prezentului cod ?i pune aceasta colectie oficial? la dispozi?ia altor persoane, spre publicare.

    Înfiin?area ?i func?ionarea Comisiei fiscale centrale
    ART. 6
    (1) Ministerul Finan?elor Publice înfiin?eaz? o Comisie fiscal? centrala, care are responsabilit??i de elaborare a deciziilor cu privire la aplicarea unitar? a prezentului cod.
    (2) Regulamentul de organizare ?i func?ionare a Comisiei fiscale centrale se aproba prin ordin al ministrului finan?elor publice.
    (3) Comisia fiscal? centrala este coordonata de secretarul de stat din Ministerul Finan?elor Publice care r?spunde de politicile ?i legisla?ia fiscal?.
    (4) Deciziile Comisiei fiscale centrale se aproba prin ordin al ministrului finan?elor publice.
    (5) Abrogat.
    (6) Abrogat.
    (7) Abrogat.
    (8) Abrogat.
---------------
    Alin. (5)-(8) ale art. 6 au fost introduse de pct. 1 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.
    Alin. (5)-(8) ale art. 6 au fost abrogate de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 210 din 4 iulie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 580 din 5 iulie 2005.

    CAP. III
    Defini?ii

    Defini?ii ale termenilor comuni
    ART. 7
    (1) În în?elesul prezentului cod, termenii ?i expresiile de mai jos au urm?toarea semnificatie:
    1. activitate - orice activitate desfasurata de c?tre o persoana în scopul ob?inerii de venit;
    2. activitate dependenta - orice activitate desfasurata de o persoana fizica într-o relatie de angajare;
    3. activitate dependenta la func?ia de baza - orice activitate dependenta care este declarata astfel de persoana fizica, în conformitate cu prevederile legii;
    4. activitate independenta - orice activitate desfasurata cu regularitate de c?tre o persoana fizica, alta decât o activitate dependenta;
    5. asociere, f?r? personalitate juridic? - orice asociere în participa?iune, grup de interes economic, societate civil? sau alta entitate care nu este o persoana impozabil? distinct?, în în?elesul impozitului pe venit ?i pe profit, conform normelor emise în aplicare;
    6. autoritate fiscal? competenta - organul fiscal din cadrul Ministerului Finan?elor Publice ?i serviciile de specialitate ale autorit??ilor administra?iei publice locale, dup? caz, care au responsabilit??i fiscale;
    7. contract de leasing financiar - orice contract de leasing care îndepline?te cel pu?in una dintre urm?toarele condi?ii:
    a) riscurile ?i beneficiile dreptului de proprietate asupra bunului care face obiectul leasingului sunt transferate utilizatorului la momentul la care contractul de leasing produce efecte;
    b) contractul de leasing prevede expres transferul dreptului de proprietate asupra bunului ce face obiectul leasingului c?tre utilizator la momentul expir?rii contractului;
    c) perioada de leasing dep??e?te 75% din durata normal? de utilizare a bunului ce face obiectul leasingului; în în?elesul acestei defini?ii, perioada de leasing include orice perioada pentru care contractul de leasing poate fi prelungit;
    8. contract de leasing operational - orice contract de leasing încheiat între locator ?i locatar, care nu îndepline?te condi?iile contractului de leasing financiar;
    9. comision - orice plata în bani sau în natura efectuat? c?tre un broker, un agent comisionar general sau c?tre orice persoana asimilat? unui broker sau unui agent comisionar general, pentru serviciile de intermediere efectuate în legatura cu o opera?iune comercial?;
    10. contribu?ii sociale obligatorii - orice contribu?ii care trebuie pl?tite, în conformitate cu legisla?ia în vigoare, pentru protec?ia ?omerilor, asigur?ri de s?n?tate sau asigur?ri sociale;
    11. credit fiscal - o diminuare a impozitului pe venit sau a impozitului pe profit cu suma impozitului achitat în str?in?tate, conform conven?iilor de evitare a dublei impuneri sau asa cum se stabile?te în prezentul cod;
    12. dividend - o distribuire în bani sau în natura, efectuat? de o persoana juridic? unui participant la persoana juridic?, drept consecinta a de?inerii unor titluri de participare la acea persoana juridic?, exceptând urm?toarele:
    a) o distribuire de titluri de participare suplimentare care nu modifica procentul de de?inere a titlurilor de participare ale oric?rui participant la persoana juridic?;
    b) o distribuire în bani sau în natura, efectuat? în legatura cu r?scump?rarea titlurilor de participare la persoana juridic?, alta decât r?scump?rarea care face parte dintr-un plan de r?scump?rare, ce nu modifica procentul de de?inere a titlurilor de participare al nici unui participant la persoana juridic?;
    c) o distribuire în bani sau în natura, efectuat? în legatura cu lichidarea unei persoane juridice;
    d) o distribuire în bani sau în natura, efectuat? cu ocazia reducerii capitalului social constituit efectiv de c?tre participan?i.
    Dac? suma pl?tit? de o persoana juridic? pentru bunurile sau serviciile furnizate c?tre un participant la persoana juridic? dep??e?te pre?ul pie?ei pentru astfel de bunuri sau servicii, atunci diferen?a se trateaz? drept dividend. De asemenea, dac? suma pl?tit? de o persoana juridic? pentru bunurile sau serviciile furnizate în favoarea unui ac?ionar sau asociat al persoanei juridice este efectuat? în scopul personal al acestuia, atunci suma respectiva este tratata ca dividend.
----------------
    Art. 7 alin. (1), pct. 12, paragraful 2 al literei d)  a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    13. dobanda - orice suma ce trebuie pl?tit? sau primit? pentru utilizarea banilor, indiferent dac? trebuie sa fie pl?tit? sau primit? în cadrul unei datorii, în legatura cu un depozit sau în conformitate cu un contract de leasing financiar, vânzare cu plata în rate sau orice vânzare cu plata amânat?;
    14. franciza - sistem de comercializare bazat pe o colaborare continua între persoane fizice sau juridice, independente din punct de vedere financiar, prin care o persoana, denumita francizor, acorda unei alte persoane, denumita beneficiar, dreptul de a exploata sau de a dezvolta o afacere, un produs, o tehnologie sau un serviciu;
    15. know-how - orice informa?ie cu privire la o experienta industriala, comercial? sau ?tiin?ific? care este necesar? pentru fabricarea unui produs sau pentru aplicarea unui proces existent ?i a carei dezvaluire c?tre alte persoane nu este permis? f?r? autoriza?ia persoanei care a furnizat aceasta informa?ie; în m?sura în care provine din experienta, know-how-ul reprezint? ceea ce un produc?tor nu poate ?ti din simpla examinare a produsului ?i din simpla cunoa?tere a progresului tehnicii;
    16. mijloc fix - orice imobilizare corporal?, care este detinuta pentru a fi utilizata în produc?ia sau livrarea de bunuri sau în prestarea de servicii, pentru a fi închiriat? ter?ilor sau în scopuri administrative, dac? are o durata normal? de utilizare mai mare de un an ?i o valoare mai mare decât limita stabilit? prin hot?râre a Guvernului;
    17. nerezident - orice persoana juridic? str?in? ?i orice persoana fizica nerezidenta;
    18. organiza?ie nonprofit - orice asocia?ie, funda?ie sau federatie înfiin?at? în România, în conformitate cu legisla?ia în vigoare, dar numai dac? veniturile ?i activele asocia?iei, funda?iei sau federa?iei sunt utilizate pentru o activitate de interes general, comunitar sau nonpatrimonial;
    19. participant - orice persoana care este proprietarul unui titlu de participare;
    20. persoana - orice persoana fizica sau juridic?;
    21. persoane afiliate - o persoana este afiliat? cu alta persoana dac? rela?ia dintre ele este definit? de cel pu?in unul dintre urm?toarele cazuri:
    a) o persoana fizica este afiliat? cu alta persoana fizica, dac? acestea sunt rude pana la gradul al III-lea inclusiv;
    b) o persoana fizica este afiliat? cu o persoana juridic? dac? persoana fizica de?ine, în mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/num?rul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot de?inute la persoana juridic? ori dac? controleaz? în mod efectiv persoana juridic?;
    c) o persoana juridic? este afiliat? cu alta persoana juridic? dac? cel pu?in:
    (i) prima persoana juridic? de?ine, în mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/num?rul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot la cealalt? persoana juridic? ori dac? controleaz? persoana juridic?;
    (ii) a doua persoana juridic? de?ine, în mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/num?rul titulurilor de participare sau al drepturilor de vot la prima persoana juridic?;
    (iii) o persoana juridic? terta de?ine, în mod direct sau indirect, inclusiv detinerile persoanelor afiliate, minimum 25% din valoarea/num?rul titlurilor de participare sau al drepturilor de vot atât la prima persoana juridic?, cat ?i la cea de-a doua.
-----------
    Pct. 21 al alin. (1) al art. 7 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    22. persoana fizica nerezidenta - orice persoana fizica care nu este persoana fizica reziden??;
    23. persoana fizica reziden?? - orice persoana fizica ce îndepline?te cel pu?in una dintre urm?toarele condi?ii:
    a) are domiciliul în România;
    b) centrul intereselor vitale ale persoanei este amplasat în România;
    c) este prezenta în România pentru o perioada sau mai multe perioade ce dep??esc în total 183 de zile, pe parcursul oric?rui interval de 12 luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic vizat;
    d) este cet??ean roman care lucreaz? în str?in?tate, ca func?ionar sau angajat al României într-un stat str?in.
    Prin excep?ie de la prevederile lit. a)-d), nu este persoana fizica reziden?? un cet??ean str?in cu statut diplomatic sau consular în România, un cet??ean str?in care este func?ionar ori angajat al unui organism interna?ional ?i interguvernamental înregistrat în România, un cet??ean str?in care este func?ionar sau angajat al unui stat str?in în România ?i nici membrii familiilor acestora;
    24. persoana juridic? romana - orice persoana juridic? care a fost înfiin?at? în conformitate cu legisla?ia României sau care are locul de exercitare a conducerii efective în România;
    25. persoana juridic? str?in? - orice persoana juridic? care nu este persoana juridic? romana;
    26. pre? de piata - suma care ar fi pl?tit? de un client independent unui furnizor independent în acela?i moment ?i în acela?i loc, pentru acela?i bun sau serviciu ori pentru unul similar, în condi?ii de concurenta loiala;
    27. proprietate imobiliar? - orice teren, cl?dire sau alta construc?ie ridicat? ori incorporata într-un teren;
-----------
    Pct. 27 al alin. (1) al art. 7 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    28. redeventa - orice suma ce trebuie pl?tit? în bani sau în natura pentru folosirea ori dreptul de folosinta al oric?ruia dintre urm?toarele:
    a) drept de autor asupra unei lucr?ri literare, artistice sau ?tiin?ifice, inclusiv asupra filmelor, benzilor pentru emisiunile de radio sau de televiziune, precum ?i efectuarea de înregistr?ri audio, video;
    b) orice brevet, inven?ie, inova?ie, licenta, marca de comer? sau de fabrica, franciza, proiect, desen, model, plan, schita, formula secreta sau procedeu de fabrica?ie ori software.
    Nu se considera redeventa, în sensul prezentei legi, remunera?ia în bani sau în natura pl?tit? pentru achizi?iile de software destinate exclusiv operarii respectivului software, f?r? alte modific?ri decât cele determinate de instalarea, implementarea, stocarea sau utilizarea acestuia. De asemenea, nu va fi considerat? redeventa, în sensul prezentei legi, remunera?ia în bani sau în natura pl?tit? pentru achizi?ia în întregime a drepturilor de autor asupra unui program pentru calculator;
    c) orice transmisiuni, inclusiv c?tre public, directe sau indirecte, prin cablu, satelit, fibre optice sau tehnologii similare;
    d) orice echipament industrial, comercial sau ?tiin?ific, orice bun mobil, mijloc de transport ori container;
    e) orice know-how;
    f) numele sau imaginea oric?rei persoane fizice sau alte drepturi similare referitoare la o persoana fizica.
    În plus, redeventa cuprinde orice suma ce trebuie pl?tit? în bani sau în natura pentru dreptul de a inregistra sau transmite sub orice forma spectacole, emisiuni, evenimente sportive sau alte activit??i similare;
    29. rezident - orice persoana juridic? romana ?i orice persoana fizica reziden??;
    30. România - teritoriul de stat al României, inclusiv marea sa teritorial? ?i spa?iul aerian de deasupra teritoriului ?i marii teritoriale, asupra c?rora România î?i exercita suveranitatea, precum ?i zona contigua, platoul continental ?i zona economic? exclusiva, asupra c?rora România î?i exercita drepturile suverane ?i jurisdic?ia în conformitate cu legisla?ia sa ?i potrivit normelor ?i principiilor dreptului interna?ional;
    31. titlu de participare - orice ac?iune sau alta parte social? într-o societate în nume colectiv, societate în comandit? simpla, societate pe ac?iuni, societate în comandit? pe ac?iuni, societate cu r?spundere limitat? sau într-o alta persoana juridic? sau la un fond deschis de investi?ii;
    32. transfer - orice vânzare, cesiune sau înstr?inare a dreptului de proprietate, precum ?i schimbul unui drept de proprietate cu servicii ori cu un alt drept de proprietate.
    33. valoarea fiscal? reprezint?:
    a) pentru active ?i pasive - valoarea de înregistrare în patrimoniu;
    b) pentru titlurile de participare - valoarea de achizi?ie sau de aport, utilizata pentru calculul câ?tigului sau pierderii, în în?elesul impozitului pe venit ori al impozitului pe profit;
    c) pentru mijloace fixe - costul de achizi?ie, produc?ie sau valoarea de piata a mijloacelor fixe dobândite cu titlu gratuit ori constituite ca aport, la data intr?rii în patrimoniul contribuabilului, utilizata pentru calculul amortizarii fiscale;
    d) pentru provizioane ?i rezerve - valoarea deductibil? la calculul profitului impozabil.
-----------
    Pct. 33 al alin. (1) al art. 7 a fost introdus de pct. 3 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (2) Criteriile care stabilesc dac? o activitate desfasurata de o persoana fizica reprezint? o activitate dependenta sau independenta sunt prev?zute în norme.


    Definitia sediului permanent
    ART. 8
    (1) În în?elesul prezentului cod, sediul permanent este un loc prin care se desf??oar? integral sau par?ial activitatea unui nerezident, fie direct, fie printr-un agent dependent.
    (2) Un sediu permanent presupune un loc de conducere, sucursala, birou, fabrica, magazin, atelier, precum ?i o mina, un put de ?i?ei sau gaze, o cariera sau alte locuri de extrac?ie a resurselor naturale.
    (3) Un sediu permanent presupune un ?antier de construc?ii, un proiect de construc?ie, ansamblu sau montaj sau activit??i de supervizare legate de acestea, numai dac? ?antierul, proiectul sau activit??ile dureaz? mai mult de 6 luni.
    (4) Prin derogare de la prevederile alin. (1)-(3), un sediu permanent nu presupune urm?toarele:
    a) folosirea unei instala?ii numai în scopul depozitarii sau al expunerii produselor ori bunurilor ce apar?in nerezidentului;
    b) men?inerea unui stoc de produse sau bunuri ce apar?in unui nerezident numai în scopul de a fi depozitate sau expuse;
    c) men?inerea unui stoc de produse sau bunuri ce apar?in unui nerezident numai în scopul de a fi procesate de c?tre o alta persoana;
    d) vânzarea de produse sau bunuri ce apar?in unui nerezident, care au fost expuse în cadrul unor expozi?ii sau târguri f?r? caracter permanent ori ocazionale, dac? produsele ori bunurile sunt vândute nu mai târziu de o luna dup? încheierea targului sau a expozi?iei;
    e) p?strarea unui loc fix de activitate numai în scopul achizi?ion?rii de produse sau bunuri ori culegerii de informa?ii pentru un nerezident;
    f) p?strarea unui loc fix de activitate numai în scopul desf??ur?rii de activit??i cu caracter pregatitor sau auxiliar de c?tre un nerezident;
    g) p?strarea unui loc fix de activitate numai pentru o combinatie a activit??ilor prev?zute la lit. a)-f), cu condi?ia ca intreaga activitate desfasurata în locul fix sa fie de natura preparatorie sau auxiliara.
    (5) Prin derogare de la prevederile alin. (1) ?i (2), un nerezident este considerat a avea un sediu permanent în România, în ceea ce prive?te activit??ile pe care o persoana, alta decât un agent cu statut independent, le întreprinde în numele nerezidentului, dac? persoana ac?ioneaz? în România în numele nerezidentului ?i dac? este îndeplinit? una din urm?toarele condi?ii:
    a) persoana este autorizata ?i exercita în România autoritatea de a încheia contracte în numele nerezidentului, cu excep?ia cazurilor în care activit??ile respective sunt limitate la cele prev?zute la alin. (4) lit. a)-f);
    b) persoana men?ine în România un stoc de produse sau bunuri din care livreaza produse sau bunuri în numele nerezidentului.
    (6) Un nerezident nu se considera ca are un sediu permanent în România dac? doar desf??oar? activitate în România prin intermediul unui broker, agent, comisionar general sau al unui agent intermediar având un statut independent, în cazul în care aceasta activitate este activitatea obi?nuit? a agentului, conform descrierii din documentele constitutive. Dac? activit??ile unui astfel de agent sunt desf??urate integral sau aproape integral în numele nerezidentului, iar în rela?iile comerciale ?i financiare dintre nerezident ?i agent exista condi?ii diferite de acelea care ar exista între persoane independente, agentul nu se considera ca fiind agent cu statut independent.
    (7) Un nerezident nu se considera ca are un sediu permanent în România numai dac? acesta controleaz? sau este controlat de un rezident ori de o persoana ce desf??oar? o activitate în România prin intermediul unui sediu permanent sau altfel.
    (8) În în?elesul prezentului cod, sediul permanent al unei persoane fizice se considera a fi baza fixa.

    CAP. IV
    Reguli de aplicare general?

    Moneda de plata ?i de calcul a impozitelor ?i taxelor
    ART. 9
    (1) Impozitele ?i taxele se pl?tesc în moneda nationala a României.
    (2) Sumele înscrise pe o declara?ie fiscal? se exprima în moneda nationala a României.
    (3) Sumele exprimate într-o moneda str?in? se convertesc în moneda nationala a României, dup? cum urmeaz?:
    a) în cazul unei persoane care desf??oar? o activitate într-un stat str?in ?i î?i tine contabilitatea acestei activit??i în moneda statului str?in, profitul impozabil sau venitul net din activit??i independente ?i impozitul pl?tit statului str?in se convertesc în moneda nationala a României prin utilizarea unei medii a cursurilor de schimb valutar pentru perioada c?reia îi este aferent profitul impozabil sau venitul net;
    b) în oricare alt caz, sumele se convertesc în moneda nationala a României prin utilizarea cursului de schimb valutar la data la care se primesc sau se pl?tesc sumele respective ori la alta data prev?zut? în norme.
    (4) În în?elesul prevederilor alin. (3), cursul de schimb valutar, folosit pentru a converti în moneda nationala a României sumele exprimate în moneda str?in?, este cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a României, exceptând cazurile prev?zute expres în norme.

    Venituri în natura
    ART. 10
    (1) În în?elesul prezentului cod, veniturile impozabile cuprind veniturile în numerar ?i/sau în natura.
    (2) În cazul venitului în natura, valoarea acestuia se stabile?te pe baza cantit??ii ?i a pre?ului de piata pentru bunurile sau serviciile respective.

    Prevederi speciale pentru aplicarea Codului fiscal
    ART. 11
    (1) La stabilirea sumei unui impozit sau a unei taxe în în?elesul prezentului cod, autorit??ile fiscale pot sa nu ia în considerare o tranzac?ie care nu are un scop economic sau pot reincadra forma unei tranzac?ii pentru a reflecta con?inutul economic al tranzac?iei.
    (1^1) Autorit??ile fiscale pot sa nu ia în considerare o tranzac?ie efectuat? de un contribuabil declarat inactiv prin ordin al pre?edintelui Agen?iei Na?ionale de Administrare Fiscal?.
-----------
    Alin. (1^1) al art. 11 a fost introdus de pct. 1 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (1^2) De asemenea, nu sunt luate în considerare de autorit??ile fiscale tranzac?iile efectuate cu un contribuabil declarat inactiv prin ordin al pre?edintelui Agen?iei Na?ionale de Administrare Fiscal?. Procedura de declarare a contribuabililor inactivi va fi stabilit? prin ordin. Lista contribuabililor declara?i inactivi va fi publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, ?i va fi adus? la cunostinta publica, în conformitate cu cerin?ele prev?zute prin ordin.
-----------
    Alin. (1^2) al art. 11 a fost introdus de pct. 1 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.

    (2) În cadrul unei tranzac?ii între persoane afiliate, autorit??ile fiscale pot ajusta suma venitului sau a cheltuielii oric?reia dintre persoane, dup? cum este necesar, pentru a reflecta pre?ul de piata al bunurilor sau serviciilor furnizate în cadrul tranzac?iei. La stabilirea pre?ului de piata al tranzac?iilor între persoane afiliate se folose?te cea mai adecvat? dintre urm?toarele metode:
    a) metoda compar?rii pre?urilor, prin care pre?ul de piata se stabile?te pe baza pre?urilor pl?tite altor persoane care vand bunuri sau servicii comparabile c?tre persoane independente;
    b) metoda cost-plus, prin care pre?ul de piata se stabile?te pe baza costurilor bunului sau serviciului asigurat prin tranzac?ie, majorat cu marja de profit corespunz?toare;
    c) metoda pre?ului de revânzare, prin care pre?ul de piata se stabile?te pe baza pre?ului de revânzare al bunului sau serviciului vândut unei persoane independente, diminuat cu cheltuiala cu vânzarea, alte cheltuieli ale contribuabilului ?i o marja de profit;
    d) orice alta metoda recunoscuta în liniile directoare privind pre?urile de transfer emise de Organiza?ia pentru Cooperare ?i Dezvoltare Economic?.

    Venituri ob?inute din România
    ART. 12
    Urm?toarele venituri sunt considerate ca fiind ob?inute din România, indiferent dac? sunt primite în România sau în str?in?tate, sub forma de:
    a) venituri atribuibile unui sediu permanent în România;
    b) venituri din activit??ile dependente desf??urate în România;
    c) dividende de la o persoana juridic? romana;
    d) dobânzi de la un rezident;
    e) dobânzi de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dac? dobanda este o cheltuiala a sediului permanent;
    f) redeven?e de la un rezident;
    g) redeven?e de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dac? redeventa este o cheltuiala a sediului permanent;
    h) venituri din propriet??i imobiliare situate în România, inclusiv veniturile din exploatarea resurselor naturale situate în România, venituri din folosirea propriet??ii imobiliare situate în România ?i venituri din transferul dreptului de proprietate asupra propriet??ilor imobiliare situate în România;
    i) venituri din transferul titlurilor de participare la o persoana juridic?, dac? persoana juridic? este o persoana juridic? romana sau dac? cea mai mare parte a valorii mijloacelor fixe ale persoanei juridice, direct sau prin una sau mai multe persoane juridice, reprezint? propriet??i imobiliare situate în România;
    j) venituri din pensii primite de la bugetul asigur?rilor sociale sau de la bugetul de stat;
    k) venituri din servicii prestate în România;
    l) venituri din prestarea de servicii de management, de intermediere sau de consultan?a în orice domeniu, dac? aceste venituri sunt ob?inute de la un rezident sau dac? veniturile respective sunt cheltuieli ale unui sediu permanent în România;
    m) venituri reprezentând remunera?ii primite de nerezidentii ce au calitatea de administrator, fondator sau membru al consiliului de administra?ie al unei persoane juridice romane;
    n) comisioane de la un rezident;
    o) comisioane de la un nerezident care are un sediu permanent în România, dac? comisionul este o cheltuiala a sediului permanent;
    p) venituri din activit??i sportive ?i de divertisment desf??urate în România, indiferent dac? veniturile sunt primite de c?tre persoanele care participa efectiv la asemenea activit??i sau de c?tre alte persoane;
    q) venituri din transportul interna?ional aerian, naval, feroviar sau rutier care se desf??oar? între România ?i un stat str?in;
    r) venituri din premii acordate la concursuri organizate în România;
    s) venituri ob?inute la jocurile de noroc practicate în România;
    t) orice alte venituri ob?inute dintr-o activitate desfasurata în România.

    ART. 12^1
    Abrogat.
-----------
    Art. 12^1 a fost introdus de pct. 1 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
    Art. 12^1 a fost abrogat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 123 din 24 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.154 din 7 decembrie 2004.

    TITLUL II
    Impozitul pe profit

    CAP. I
    Dispozi?ii generale

    Contribuabili
    ART. 13
    Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform prezentului titlu, urm?toarele persoane, denumite în continuare contribuabili:
    a) persoanele juridice romane;
    b) persoanele juridice str?ine care desf??oar? activitate prin intermediul unui sediu permanent în România;
    c) persoanele juridice str?ine ?i persoanele fizice nerezidente care desf??oar? activitate în România într-o asociere f?r? personalitate juridic?;
    d) persoanele juridice str?ine care realizeaz? venituri din/sau în legatura cu propriet??i imobiliare situate în România sau din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare de?inute la o persoana juridic? romana;
    e) persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane, pentru veniturile realizate atât în România cat ?i în str?in?tate din asocieri f?r? personalitate juridic?; în acest caz, impozitul datorat de persoana fizica se calculeaz?, se retine ?i se v?rsa de c?tre persoana juridic? romana.

    Sfera de cuprindere a impozitului
    ART. 14
    Impozitul pe profit se aplica dup? cum urmeaz?:
    a) în cazul persoanelor juridice romane, asupra profitului impozabil ob?inut din orice sursa, atât din România, cat ?i din str?in?tate;
    b) în cazul persoanelor juridice str?ine care desf??oar? activitate prin intermediul unui sediu permanent în România, asupra profitului impozabil atribuibil sediului permanent;
    c) în cazul persoanelor juridice str?ine ?i al persoanelor fizice nerezidente care desf??oar? activitate în România într-o asociere f?r? personalitate juridic?, asupra partii din profitul impozabil al asocierii atribuibile fiec?rei persoane;
    d) în cazul persoanelor juridice str?ine care realizeaz? venituri din/sau în legatura cu propriet??i imobiliare situate în România sau din vânzarea/cesionarea titlurilor de participare de?inute la o persoana juridic? romana, asupra profitului impozabil aferent acestor venituri;
    e) în cazul persoanelor fizice rezidente asociate cu persoane juridice romane care realizeaz? venituri atât în România, cat ?i în str?in?tate, din asocieri f?r? personalitate juridic?, asupra partii din profitul impozabil al asocierii atribuibile persoanei fizice rezidente.

    Scutiri
    ART. 15
    (1) Sunt scuti?i de la plata impozitului pe profit urm?torii contribuabili:
    a) trezoreria statului;
    b) institu?iile publice, pentru fondurile publice, inclusiv pentru veniturile proprii ?i disponibilit??ile realizate ?i utilizate potrivit Legii nr. 500/2002 privind finan?ele publice, cu modific?rile ulterioare, ?i Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 45/2003 privind finan?ele publice locale, dac? legea nu prevede altfel;
    c) persoanele juridice romane care pl?tesc impozitul pe veniturile microintreprinderilor, în conformitate cu prevederile cuprinse în titlul IV;
    d) funda?iile romane constituite ca urmare a unui legat;
    e) cultele religioase, pentru veniturile ob?inute din activit??i economice care sunt utilizate pentru sus?inerea activit??ilor cu scop caritabil;
    f) cultele religioase, pentru veniturile ob?inute din producerea ?i valorificarea obiectelor ?i produselor necesare activit??ii de cult, potrivit legii, ?i pentru veniturile ob?inute din chirii, cu condi?ia ca sumele respective sa fie utilizate, în anul curent sau în anii urm?tori, pentru între?inerea ?i func?ionarea unit??ilor de cult, pentru lucr?rile de construc?ie, de reparatie ?i de consolidare a lacasurilor de cult ?i a cl?dirilor ecleziastice, pentru înv???mânt ?i pentru ac?iuni specifice cultelor religioase, inclusiv veniturile din desp?gubiri sub forma b?neasc?, ob?inute ca urmare a m?surilor reparatorii prev?zute de legile privind reconstituirea dreptului de proprietate;
    g) institu?iile de înv???mânt particular acreditate, precum ?i cele autorizate, pentru veniturile utilizate, în anul curent sau în anii urm?tori, potrivit Legii înv???mântului nr. 84/1995, republicat?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare ?i Ordonan?ei de urgenta a Guvernului nr. 174/2001 privind unele m?suri pentru îmbun?t??irea finan??rii înv???mântului superior, cu modific?rile ulterioare;
    h) asocia?iile de proprietari constituite ca persoane juridice ?i asocia?iile de locatari recunoscute ca asocia?ii de proprietari, potrivit Legii locuin?ei nr. 114/1996, republicat?, cu modific?rile ?i complet?rile ulterioare, pentru veniturile ob?inute din activit??i economice ?i care sunt sau urmeaz? a fi utilizate pentru îmbun?t??irea utilit??ilor ?i a eficientei cl?dirii, pentru între?inerea ?i repararea propriet??ii comune;
    i) Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit legii;
    j) Fondul de compensare a investitorilor, înfiin?at potrivit legii.
    k) Banca Nationala a României.
-----------
    Litera k) a alin. (1) al art. 15 a fost introdus? de pct. 4 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    (2) Organiza?iile nonprofit, organiza?iile sindicale ?i organiza?iile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru urm?toarele tipuri de venituri:
    a) cotiza?iile ?i taxele de înscriere ale membrilor;
    b) contribu?iile b?ne?ti sau în natura ale membrilor ?i simpatizantilor;
    c) taxele de înregistrare stabilite potrivit legisla?iei în vigoare;
    d) veniturile ob?inute din vize, taxe ?i penalit??i sportive sau din participarea la competitii ?i demonstratii sportive;
    e) dona?iile ?i banii sau bunurile primite prin sponsorizare;
    f) dividendele, dobânzile ?i veniturile realizate din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare ob?inute din plasarea veniturilor scutite;
    g) veniturile pentru care se datoreaz? impozit pe spectacole;
    h) resursele ob?inute din fonduri publice sau din finantari nerambursabile;
    i) veniturile realizate din ac?iuni ocazionale precum: evenimente de strangere de fonduri cu taxa de participare, serbari, tombole, conferin?e, utilizate în scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
    j) veniturile excep?ionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate în proprietatea organiza?iilor nonprofit, altele decât cele care sunt sau au fost folosite într-o activitate economic?;
    k) veniturile ob?inute din reclama ?i publicitate, realizate de organizatiiile nonprofit de utilitate publica, potrivit legilor de organizare ?i func?ionare, din domeniul culturii, cercet?rii ?tiin?ifice, înv???mântului, sportului, s?n?t??ii, precum ?i de camerele de comer? ?i industrie, organiza?iile sindicale ?i organiza?iile patronale.
    (3) Organiza?iile nonprofit, organiza?iile sindicale ?i organiza?iile patronale sunt scutite de la plata impozitului pe profit ?i pentru veniturile din activit??i economice realizate pana la nivelul echivalentului în lei a 15.000 euro, într-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de la plata impozitului pe profit, prev?zut? la alin. (2). Organiza?iile prev?zute în prezentul alineat datoreaz? impozit pe profit pentru partea din profitul impozabil ce corespunde veniturilor, altele decât cele prev?zute la alin. (2) sau în prezentul alineat, impozit calculat prin aplicarea cotei prev?zute la art. 17 alin. (1) sau art. 18, dup? caz.

    Anul fiscal
    ART. 16
    (1) Anul fiscal este anul calendaristic.
    (2) Când un contribuabil se înfiin?eaz? sau înceteaz? sa mai existe în cursul unui an fiscal, perioada impozabil? este perioada din anul calendaristic pentru care contribuabilul a existat.

    ART. 17
    Cotele de impozitare
    Cota de impozit pe profit care se aplica asupra profitului impozabil este de 16%, cu excep?iile prev?zute la art. 38.
-----------
    Art. 17 a fost modificat de pct. 5 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.
    Art. 17 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 138 din 29 decembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.281 din 30 decembrie 2004.
    Art. 17 a fost modificat de pct. 1 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (modificare aplicabil? cu data de 1 mai 2005).
    Art. 17 este reprodus astfel cum a fost modificat de pct. 1 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005.*)
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.

    Impozit minim pentru baruri de noapte, cluburi de noapte, discoteci, cazinouri ?i pariuri sportive
    ART. 18
   Contribuabilii care desf??oar? activit??i de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive, inclusiv persoanele juridice care realizeaz? aceste venituri în baza unui contract de asociere, ?i la care impozitul pe profit datorat pentru activit??ile prev?zute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obliga?i la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri realizate.
-----------
    Art. 18 a fost modificat de pct. 6 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

    CAP. II
    Calculul profitului impozabil

    Reguli generale
    ART. 19
    (1) Profitul impozabil se calculeaz? ca diferen?a între veniturile realizate din orice sursa ?i cheltuielile efectuate în scopul realiz?rii de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile neimpozabile ?i la care se adauga cheltuielile nedeductibile. La stabilirea profitului impozabil se iau în calcul ?i alte elemente similare veniturilor ?i cheltuielilor potrivit normelor de aplicare.
    (2) Metodele contabile, stabilite prin reglement?ri legale în vigoare, privind ie?irea din gestiune a stocurilor sunt recunoscute la calculul profitului impozabil, cu excep?ia cazului prev?zut la alin. (3). Metodele contabile de evaluare a stocurilor nu se modifica în cursul anului fiscal.
    (3) Contribuabilii care au optat pana la data de 30 aprilie 2005 inclusiv, conform prevederilor legale, pentru impunerea veniturilor aferente contractelor de vânzare cu plata în rate, pe m?sura ce ratele devin scadente, beneficiaz? în continuare de aceasta facilitate pe durata derul?rii contractelor respective; cheltuielile corespunz?toare sunt deductibile la acelea?i termene scadente, propor?ional cu valoarea ratei înregistrate în valoarea total? a contractului.
-----------
    Alin. (3) al art. 19 a fost modificat de pct. 2 din LEGEA nr. 494 din 12 noiembrie 2004, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 1.092 din 24 noiembrie 2004.
    Alin. (3) al art. 19 a fost modificat de pct. 2 al art. I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 24 din 24 martie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 263 din 30 martie 2005. (modificare aplicabil? cu data de 1 mai 2005).
    Alin. (3) al art. 19 a fost modificat de pct. 2 al art. I din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005, publicat? în MONITORUL OFICIAL nr. 466 din 1 iunie 2005*).
    *) Art. II din LEGEA nr. 163 din 1 iunie 2005 abroga Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 24/2005, publicat? în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 263 din 30 martie 2005.

    (4) În cazul contribuabililor care desf??oar? activit??i de servicii interna?ionale, în baza conven?iilor la care România este parte, veniturile ?i cheltuielile efectuate în scopul realiz?rii acestora sunt luate în calcul la determinarea profitului impozabil, potrivit unor norme speciale stabilite în conformitate cu reglement?rile din aceste conven?ii.
    (5) Tranzac?iile între persoane afiliate se realizeaz? conform principiului pre?ului pie?ei libere, potrivit c?ruia tranzac?iile între persoanele afiliate se efectueaz? în condi?iile stabilite sau impuse care nu trebuie sa difere de rela?iile comerciale sau financiare stabilite între întreprinderi independente. La stabilirea profiturilor persoanelor afiliate se au în vedere principiile privind pre?urile de transfer.
-----------
    Alin. (5) al art. 19 a fost introdus de pct. 7 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.


    Venituri neimpozabile
    ART. 20
    Urm?toarele venituri sunt neimpozabile la calculul profitului impozabil:
    a) dividendele primite de la o persoana juridic? romana. Sunt, de asemenea, neimpozabile, dup? data ader?rii României la Uniunea European?, dividendele primite de la o persoana juridic? str?in?, din statele Comunit??ii Europene, dac? persoana juridic? romana de?ine minimum 25% din titlurile de participare la persoana juridic? str?in?, pe o perioada neîntrerupt? de cel pu?in 2 ani, care se încheie la data pl??ii dividendului;
    b) diferen?ele favorabile de valoare a titlurilor de participare, înregistrate ca urmare a incorporarii rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la persoanele juridice la care se de?in titluri de participare, precum ?i diferen?ele de evaluare a investi?iilor financiare pe termen lung. Acestea sunt impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionarii, a retragerii titlurilor de participare, precum ?i la data retragerii capitalului social la persoana juridic? la care se de?in titlurile de participare;
    c) abrogat?;
    d) veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere, veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat deducere, precum ?i veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile;
    e) veniturile neimpozabile, prev?zute expres în acorduri ?i memorandumuri aprobate prin acte normative.
-----------
    Litera c) a art. 20 a fost abrogat? de pct. 8 al art. I din ORDONANTA nr. 83 din 19 august 2004, publicat? în  MONITORUL OFICIAL nr. 793 din 27 august 2004.

Continuare
     click aici
Web Page Maker, create your own web pages.